Orele online rămân o poveste frumoasă pentru mii de copii botoşăneni. În perioada în care Ministerul Educaţiei organizează o consultare publică pentru elaborarea Strategiei pentru Digitalizarea Educaţiei în România – SMART Edu, mii de familii botoşănene nu-şi permit să cumpere telefoane sau tablete copiilor, deoarece pentru acestea principala grijă rămâne asigurarea celor necesare traiului zilnic. Altfel spus, sărăcia taie orice şansă copiilor din familii defavorizate de a relaţiona cu colegii lor de clasă şi cu cadrele didactice. În aceste situaţii, din păcate, până la abandonul şcolar nu este decât un pas.
După 9 noiembrie, când toate şcolile din România şi-au mutat activitatea în mediul online, conducerea Inspectoratului Şcolar Judeţean (IŞJ) a solicitat o situaţie privind copiii care nu au participat la ore online. Datele transmise de conducerile şcolilor arată că din 62.708 preşcolari şi elevi, 7.976, reprezentând 12,72%, nu s-au conectat la nici o oră, în perioada 9-13 noiembrie.
„Noi avem o situaţie cu datele transmise de şcoli şi o situaţie cu primăriile care au demarat deja proceduri de achiziţie a tabletelor. Tabletele achiziţionate de IŞJ vor fi direcţionate către copiii din familii defavorizate, respectiv elevi din gimnaziu”, a declarat Gabriel Hârtie, inspector şcolar general.
Licitaţie organizată de IŞJ
Elevii din familii defavorizate aşteaptă să primească dispozitive care să le asigure participarea la orele online, din partea primăriilor sau Inspectoratului Şcolar Judeţean. IŞJ a organizat licitaţie pentru achiziţionarea a 3.105 tablete, la care au depus oferte trei firme.
Ieri, la ora 16.00, s-a încheiat perioada în care se puteau depune contestaţii, iar Gabriel Hârtie a precizat că IŞJ nu a primit vreo notificare de la cei doi ofertanţi care ar fi putut face contestaţie. În aceste condiţii, IŞJ va semna, luni, contractul cu câştigătorul licitaţiei, firma care a avut preţul cel mai scăzut, urmând ca acesta, în 20 de zile, să asigure cele 3.105 tablete.
Fişe de lucru şi sinteze ale lecţiilor pentru copiii nevoiaşi
Pentru copiii care nu au acces la tehnologie, inspectoratul şcolar a transmis încă din primăvara acestui an, dar a revenit şi în toamnă cu o adresă, prin care învăţătorii şi profesorii diriginţi sunt rugaţi să se asigure că fiecare elev va primi măcar o dată pe săptămână fişe de lucru sau o sinteză a lecţiilor care s-au realizat în săptămâna respectivă, astfel încât să nu fie întrerupt total contactul cu şcoala.
„Calitatea actului educaţional nu există”
Elevii care nu participă la orele online nu au foarte multe de pierdut, în condiţiile în care foarte multe cadre didactice, elevi şi părinţi consideră că această activitate nu se poate compara cu activitatea clasică.
„Cei mai mulţi colegi cred că învăţământul în formula online este un eşec. E un compromis, ca să nu anulăm anul şcolar, dar calitatea actului educaţional nu există. Una este să te întâlneşti cu elevii, să discuţi şi alta este învăţământul online. Nu vorbim că nu s-ar ţine orele, dar ne punem întrebarea, ce eficienţă au aceste ore? Nu toţi copiii au dispozitivele necesare, sau o conexiune la internet foarte bună. Poate la liceu ar mai merge învăţământul online, dar până la clasa a V-a nici într-un caz”, a declarat Liviu Axinte, liderul Ligii Sindicatelor din Învăţământ.