De la 1 ianuarie se va liberaliza și piața energiei electrice, după ce în vară s-a liberalizat cea a furnizării gazelor naturale.
Astfel, mulți dintre consumatorii captivi ai actualilor furnizori, în zona noastră E.On, vor putea trece la alți furnizori, dacă vor fi încântați de noii termeni contractuali. Trecerea este simplă, doar se notifică noul furnizor, care în 21 de zile face demersurile necesare. Însă, apar spețe în care consumatorii au plătit la vechiul furnizor mai mulți bani decât au consumat și atunci intervin întrebările: „De unde au apărut aceste plăți în avans?” și „Cum ne recuperăm banii?”
Plăți făcute în baza unor estimări
Mai întâi trebuie precizat că atât consumul de gaz, cât și cel de electricitate se plătește în baza unor estimări sau a autocitirii.
Cel mai convenabil pentru client este varianta autocitirii. Într-o anumită perioadă din lună, clientul pune pe site-ul furnizorului indexul la gaz sau la electricitate. În baza acestuia se face consumul. Cu anumită ritmicitate, angajații furnizorului regularizează indexul, adică fac și ei citirea, iar dacă transmiterea lunară a fost corectă, atunci nu ar trebui să apară diferențe.
În cazul în care se merge pe baza estimărilor, avem două spețe. Prima, facturarea se face în baza unei convenții de consum stabilită cu clientul. Aceasta fiind estimativă, la regularizare poate duce la diferențe, care vin cu plus sau cu minus pe următoarele facturi, până se sting.
O a doua speță cea în care nu există nicio convenție de consum, iar estimarea se face în baza consumului istoric. Aici, diferențele pot fi mai mari, dar și acestea se regularizează la următoarele facturi.
Sume mari pot apărea în cazuri particulare. „De exemplu, avem o convenție de consum cu un client sau îl facturăm pe baza consumului istoric. O perioadă, clientul este plecat și nu ne anunță. Până la regularizare se facturează fie în baza convenției, fie în baza consumului istoric. Astfel, se pot aduna una, două facturi mai mari, care să reprezinte plăți în avans, dar sumele se regularizează ulterior, dacă nu se sting în prima factură, în următoarele”, a declarat un reprezentant al principalului furnizor de gaze și electricitate din județ.
Restituire în baza unei simple cereri
Potrivit site-ului E.On, acestea se pot restitui într-un cont bancar sau, la alegerea clientului sau se pot transfera către alt loc de consum. „Pentru restituirea sumelor achitate în avans este necesar să ne transmiți o solicitare prin care să ne comunici un cont bancar în format IBAN (lei) și numele titularului acestuia prin e-mail la serviciiincasare@eon-romania.ro, telefonic la 0.800.800.366 şi 0.800.800.900 (apelabile gratuit din toate reţelele de telefonie) sau prin Live Chat direct de pe eon.ro, secțiunea E.ON Myline”, se mai arată pe site-ul furnizorului.
În cazul în care clientul vrea să se mute de la un furnizor la altul poate afla cât de plată sau care este soldul tău curent la E.On, fie printr-un SMS (mesaj text) trimis la 0745.612.345 cu textul SOLD urmat de codul de încasare, fie printr-un apel gratuit, nonstop la Ioana, asistentul tău virtual E.O., la 0.800.800.366 sau 0.800.800.900. În cazul interogării prin SMS, răspunsul se primește tot printr-un SMS. „E ca la bancă. Înainte de a te muta de la o bancă la alta, verifici ce mai ai în conturi. Așa e și la noi, verifici care este starea contului tău și acționezi în consecință”, a conchis reprezentantul E.On.