Astăzi este „sărbătoarea cumpărăturilor”, dar pandemia de Covid-19 a făcut ca aceasta să nu mai genereze afluxul de cumpărători din anii precedenți. Cel puțin nu în magazinele fizice, unde numărul cumpărătorilor, ochiometric, nu a părut mai mare decât într-o zi obișnuită de weekend.
La ora prânzului, în cel mai mare magazin de electronice și electrocasnice din Botoșani, erau câteva zeci de persoane care mai mult se uitau la eventualele oferte, decât cumpărau. „Am venit să ne înnoim și noi. Să vedem dacă găsim ceea ce ne dorim”, a declarat o femeie care era însoțită de soț și s-a arătat interesată de produse electrocasnice. Și a venit, a văzut și a plecat, fără să cumpere nimic, fiind nemulțumită de reducerile și gama de produse scoase la ofertă.
Situația era aceeași în toate magazinele de electronice și hipermarketuri, astfel că acestea nu vor putea anunța creșterile de vânzări din anii trecuți din zilele de Black Friday.
Nici în magazinele de îmbrăcăminte și încălțăminte nu a mai fost înghesuiala din anii trecuți, dar nici ofertele din vremea în care nu știam de existența acestui virus care ne-a întors viața pe dos.
Vânzări mai mari pe online
Comerțul, e drept, în ultimul an, s-a mutat pe online, unde au și crescut substanțial volumele de vânzări și de Black Friday. Astfel, conform datelor în timp real publicate de PayU România, volumele tranzacţionate până la ora 16:00 au ajuns la valoarea de 254 milioane de lei, în creştere cu 72% faţă de anul precedent.
Statistica arată, totodată, un număr total al tranzacţiilor de 358.000, cu 80% mai mult decât la ediţia anterioară de Black Friday.
În plus, în topul ţărilor din care vin tranzacţiile, conduce Marea Britanie – cu 80% din total, urmată de Ucraina (8%) şi SUA (2%).
Valoare medie a coşului de cumpărături, plată integrală, este de 715 lei, mai mare cu 25% faţă de datele consemnate în anul 2019. De asemenea, în cazul cardului în rate, cuantumul mediu este de 1.079 lei, în creştere cu 7%, de la an la an.
În ceea ce priveşte metodele de plată, datele PayU România relevă faptul că cea cu un singur click reprezintă 52% din total (+103% peste ponderea din 2019), iar varianta cu un card în rate înseamnă 26%, respectiv 67 de milioane.