Criza sanitară provocată de coronavirus a însemnat un declin major pentru anumite industrii și activități, dar mană cerească pentru altele. Consumatorii au fost și ei afectați, unii în sens negativ, din cauza instabilității financiare, alții, avantajați de cumpărăturile făcute online, care le oferă posibilitatea de a face economii (de bani și timp). Citește și află care sunt categoriile de produse care au înregistrat cea mai mare creștere sau descreștere la vânzări în timpul crizei sanitare.
Covid-19 și modul în care a influențat industriile și activitățile la nivel internațional
Înainte de pandemie, doar 28% dintre consumatori cumpărau online, procent care a crescut până la 36% în timpul crizei și care va continua să rămână la valori ridicate și după trecerea acestei perioade (80% dintre europeni vor rămâne fani ai sistemului de cumpărături de pe net).
Izbucnirea pandemiei a însemnat pentru foarte multe persoane confruntarea cu o situație financiară instabilă. Pentru acestea, promoțiile, cupoanele și voucherele de reduceri, ofertele speciale și campaniile personalizate desfășurate de multe dintre magazinele online, disponibile la Promocodius, au reprezentat un mare avantaj în această perioadă. Cu toate acestea, 80% dintre branduri nu oferă programe de loialitate, iar 43% dintre magazine nu au colectat date despre ziua de naștere a consumatorilor, ceea ce ar eficientiza strategiile de marketing pe timpul crizei sanitare.
La începutul pandemiei, anumite tipuri de produse au fost solicitate la nivel intens, ceea ce a condus la creșterea masivă a cererii:
- Produsele din gama de curățenie personală – creșteri între 194% (săpun și produse de îngrijire personală) și 650% (mănuși de unică folosință);
- Produse alimentare ambalate și cu durată mare de valabilitate – 377%;
- Medicamente pentru gripă și răceală – 535%;
- Dezinfectanți de mâini – 262%;
- Generatoare de energie – 210%;
- Produse de curățare locuință – 195%;
- Produse îngrijire copii – 162%;
- Apă – 130%;
- Baterii – 116%;
- Umidificatoare – 105%;
- Purficatoare de aer – 97%.
Printre articolele care au înregistrat o descreștere masivă în timpul crizei se numără:
- Geamantane, trolere și alte articole pentru călătorii – 77%
- Costume de baie bărbătești și de damă – 64%-59%;
- Îmbrăcăminte și încălțăminte de damă – 53% – 51% (consumatorii din întreaga lume au început să caute ofertele cu reduceri masive, așa cum sunt cele de la https://promocodius.com/ro/magazine/epantofi-reduceri);
- Genți pentru sala de fitness – 57%;
- Echipamente pentru scufundări – 56%;
- Ceasuri și accesorii – 49%;
- Ochelari de soare și de vedere – 43%;
- Telefoane mobile – 38%;
- Sisteme GPS și de navigare – 32%;
- Mobilă pentru living – 29%.
La începutul perioadei de pandemie, segmentul produselor de lux a înregistrat o scădere masivă, ca ulterior, în intervalul august-septembrie, să își revină și să aibă o creștere importantă, de până la 170%. În schimb, plasarea de comenzi privind achiziționarea de alimente online a crescut cu 80% în prima parte a carantinei, dar s-a diminuat în ultima parte a acesteia. Va avea criză sanitară un impact pozitiv (cum cred 8% dintre oameni) sau unul negativ (așa cum consideră 4% dintre consumatori) asupra societății de consum? Rămâne de văzut cum se vor adapta consumatorii în cursul următoarelor etape din această criză și care vor fi trendurile pentru diversele produse mai sus menționate.
Cum vor arăta cumpărăturile post-COVID -19?
Referindu-ne la viitor, pandemia încă nu a ajuns la final, așa că este de așteptat ca oamenii să continue să-și facă cumpărăturile într-un mod similar celui din timpul crizei. De altfel, 28% dintre aceștia și-au exprimat dorința de a cumpăra tot din magazinele online, iar 39% vor cumpăra din ambele tipuri de magazine (online și fizice). Aproximativ 90% dintre consumatori vor rămâne fideli cumpărăturilor livrate acasă, 10% fiind interesați ca aceste cumpărături să le fie livrate gratis la domiciliu.
Pandemia a schimbat percepția oamenilor asupra lucrurilor, dar și modul în care aceștia se bucură de cumpărături. În funcție de interesele de moment, anumite categorii de produse au manifestat o fluctuație la nivel de cerere. Dar acest lucru nu înseamnă că situația nu se poate schimba în următoarea perioadă. Mai ales că această criză sanitară a dovedit că orice este posibil să se întâmple!