Ministerul Finanţelor Publice (MFP) propune suspendarea amenzilor pentru firmele care nu au conectat casele de marcat la sistemul informatic al Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). „La această dată, se înregistrează un decalaj de circa trei luni faţă de calendarul care vizează conectarea aparatelor de marcat la sistemul informatic al ANAF; operatorii economici din categoria marilor contribuabili care aveau obligaţia să asigure conectarea aparatelor de marcat la sistemul informatic al ANAF riscă începând cu data de 1 octombrie 2020 aplicarea de sancţiuni drastice fără ca fapta să le fie imputabilă, în condiţiile în care doar o mică parte a distribuitorilor autorizaţi au obţinut supliment de aviz tehnic de la ICI Bucureşti, iar după obţinerea acestui document este necesară parcurgerea altor etape obligatorii”, motivează ANAF.
Amenzi suspendate „circa” trei luni
Conform MFP, măsura are în vedere suspendarea cu circa trei luni a aplicării sancţiunii prevăzută de lege pentru nerespectarea obligaţiei operatorilor economici de a asigura conectarea aparatelor de marcat electronice fiscale la sistemul informatic al ANAF, pentru a permite distribuitorilor autorizaţi să dezvolte softul, să îl testeze, să obţină supliment de aviz tehnic la ICI Bucureşti şi respectiv să îl implementeze în aparatele de marcat, astfel încât acestea să se conecteze la sistemul informatic al ANAF, în vederea transmiterii datelor fiscale. „Considerăm că aspectele prezentate mai sus vizează interesul public şi constituie situaţii de urgenţă şi extraordinare a căror reglementare nu poate fi amânată, impunând adoptarea de măsuri imediate pe calea ordonanţei de urgenţă”, se menţionează în nota de fundamentare.
Agenții economici care nu și-au conectat casele de marcat inteligente la ANAF riscau amenzi cuprinse între 8.000 – 10.000 lei, fără ca nerespectarea legii să le fie imputabilă.
Întârzieri la implementarea interconectării caselor de marcat
În urmă cu doar câteva zile, Sebastian Burduja, secretar de stat în MFP, recunoștea că acest proces se va finaliza în prima parte a anului viitor. „Într-un timp record s-a reuşit identificarea serverelor pentru prelucrarea acestor date şi stocarea lor, respectiv softul pentru transmiterea efectivă a datelor şi, într-o etapă ulterioară, vom avea şi soluţii avansate de analiză”, a spus oficialul din Finanțe.
În urmă cu opt luni, șefa ANAF, Mirela Călugăreanu, vorbea despre finalizarea interconectării caselor de marcat în acest an.
Sistemul informatic al Fiscului este total depășit
Văzute ca principală măsură de combatere a evaziune, noile case de marcat cu jurnal electronic sunt inoperabile încă din cauza faptului că sistemul informatic al Fiscului este depășit, iar foarte mulți comercianți nu le-au achiziționat sau nu le-au pus în funcțiune, deși termenele legale s-au depășit de mult, pentru că știu că nu pot păți nimic.
În prezent, sistemul informatic al ANAF necesar pentru conectarea caselor de marcat în timp real cu Fiscul nu este operațional, deși atât guvernul Dăncilă, cât și Guvernul Orban îl anunțau ca fiind prioritar. Acest lucru nu este posibil, deoarece sistemul informatic al ANAF este depășit, fiind la nivelul anului 2008, iar toate cârpelile făcute până acum nu permit mai mult de 9.000 de accesări simultan pe servere, ceea ce este extrem de puțin la nivel național, mai ales în perioadele de vârf, de transmitere a datelor. De aici și desele căderi ale sistemului informatic al Fiscului.
În prezent, firmele care au noile tipuri de aparate fiscale, cu jurnal electronic, transmit datele către ANAF lunar, prin intermediul unui formular, fără ca aceste case de marcat să-și justifice existența.