spot_img
miercuri, noiembrie 27, 2024
HomeLocal BTLuptele de la drumuri riscă să lase județul fără deszăpezire

Luptele de la drumuri riscă să lase județul fără deszăpezire

♦ Licitația pentru deszăpezirea drumurilor naționale din județ în următoarele patru ierni a eșuat.
♦ CNAIR a demarat o nouă licitație, dar timpul este foarte scurt pentru ca în acest sezon Botoșaniul să aibă contract de deszăpezire.

Județul Botoșani este singurul inclus în Direcția Regională de Drumuri și Poduri (DRDP) Iași în care procedura de achiziție pentru contractul multianual de deszăpezire demarată de către Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a eșuat.

DONEAZĂ UN ABONAMENT LA MONITORUL!

Nu-ți lăsa părinții, bunicii și prietenii pradă televiziunilor de știri devenite oficine de propagandă și presei cumpărate de partide. Dă-le o șansă să fie informați corect și să facă alegeri în cunoștință de cauză! Fă-le cadou un abonament la Monitorul de Botoșani. Dacă te-ai săturat să îi vezi manipulați și mințiți, completează formularul de mai jos, cu numele și adresa corectă a celui căruia vrei să-i donezi un abonament și noi îi trimitem zilnic ziarul. Abonează-i pe cei dragi la Monitorul și oferă-le o imagine nedeformată a realității. Este cel mai de preț ajutor.

La licitația lansată la începutul lunii aprilie pentru lotul 3, SDN Botoșani, care propunea o valoare de 28.642.720,22 lei fără TVA pentru un acord cadru pe patru ani, s-a prezentat doar o singură firmă Transporturi Auto SA (TASA) Botoșani. Și asta în condițiile în care în urmă cu aproape un an, Constantin Conțac, cel care controla atunci firma, declara că nu-l mai interesează serviciile de deszăpezire, pentru că a ieșit în pierdere în iarna 2018-2019 cu trei milioane de lei (n.r. – aproximativ 650.000 de euro).

Cu toate acestea, TASA, firma controlată de omul de afaceri botoșănean, este singura care a depus ofertă. „Dacă tot am cumpărate utilajele acestea, nu e păcat. Am mai vândut din utilaje, dar am încă pentru deszăpezirea a două județe”, declara, atunci, Constantin Conțac, adăugând că deși pentru județul Botoșani a fost alocată cea mai mică sumă per kilometru, în raport și cu celelalte SDN-uri care au același profil al rețelei rutiere, „banii sunt buni acum”.

Hârtii nedepuse de ofertant

Licitația mergea spre un deznodământ anticipat, oferta TASA a trecut cu bine de evaluarea tehnică, dar, în timp ce se făcea evaluarea financiară, s-a făcut transferul de proprietate asupra acțiunilor companiei între Constantin și Liviu Conțac. Astfel, comisia de achiziții din cadrul CNAIR i-ar fi solicitat niște certificate constatatoare lui Liviu Conțac, iar acesta nu le-ar fi depus în termen. „I-au cerut niște hârtii lui Liviu și nu le-a depus la timp. Au ei meciul lor”, a recunoscut Constantin Conțac (foto).

Liviu Conțac nu a putut fi contactat pentru a-și spune punctul de vedere, însă aceeași teză este acreditată și de un inginer din conducerea DRDP Iași. „Nu sunt abilitat să dau informații, mai mult că licitația este făcută de București. Am înțeles că nu s-au depus niște documente și procedura s-a anulat. Acum suntem în intervalul unei noi licitații. Județul Botoșani nu va rămâne fără deszăpezire”, a declarat reprezentantul DRDP Iași.

Liviu Conțac, în război cu fostul director al DRDP

Un alt inginer din cadrul DRDP Iași susține că războiul ar fi pornit de la contractul de întreținere pe timp de vară a drumurilor naționale din județul Neamț, pe care Liviu Conțac, prin Big Conf, l-a denunțat pentru că fosta conducere a Regionalei, în speță, Ovidiu Mugurel Laicu, a refuzat să actualizeze prețurile deși legislația prevedea această posibilitate în condițiile în care se scumpise bitumul. Mai mult, atunci Laicu a dat și un comunicat de presă prin care anunța că urma să solicite „daune-interese compensatorii în valoare de 25% din valoarea contractului subsecvent pe care a refuzat să îl semneze” şi să notifice la Autoritatea Naţională a Achiziţiilor Publice (ANAP) pentru ca Big Conf să nu mai poată participa la licitaţii publice timp de trei ani. Disputa dintre cel două entități economice a intrat pe tărâm juridic. „Acum e altă conducere la DRDP Iași și cred că pentru firmă era mai bine să ia și drumurile naționale, mai ales că am înțeles că asigură deszăpezirea pe majoritatea bazelor de pe drumurile județene. Își putea optimiza activitatea, dar sunt calculele dumnealui, sunt alegerile dumnealui”, a mai spus inginerul.

S-a reluat licitația

Pe 1 septembrie, CNAIR a scos din nou la licitație acordul cadru pe patru ani pentru deszăpezirea drumurilor naționale din județ.

Valoarea estimată a acordului este aceeași 28.642.720,22 lei fără TVA, iar ofertele pot fi depusă până pe data de 5 octombrie. Potrivit site-ului de achiziții publice, câștigătorul va trebui anunțat până cel târziu pe 9 noiembrie, orice întârziere punând în pericol semnarea unui contract până la căderea primei zăpezi. Oficialii DRDP susțin însă că nu vor fi probleme. „Nu se poate spune că rămâne iarăși județul fără deszăpezire. (n.r. – Iarna trecută,) SDN a avut asigurate toate mijloacele prin redistribuirea de la celelalte secții”, a declarat Nicu Popovici, responsabilul de comunicare al DRDP Iași.

Bani mai mulți ca-n trecut, dar cei mai puțini din Moldova

Valoarea contractului pentru sezonul rece trecut a fost de 4,9 milioane de lei, în timp ce suma pentru fiecare an din următorul ciclu va depăși 7,1 milioane de lei.

Pentru următorii patru ani, pentru deszăpezirea unui kilometru național de drum, CNAIR a alocat pentru județul Botoșani 71.904 lei, adică 17.976 lei pe an. O sumă cât de cât mai apropiată pe kilometru a mai fost alocată pentru SDN Focșani, 72.674 de lei/patru ani și SDN Piatra-Neamț, 86.667 lei/km/patru ani. Județul Neamț are zonă montană, ceea ce presupune patrulare continuă pentru ca drumurile să fie ținute într-o stare circulabilă.

Toate cele trei județe sunt fiefuri PSD.

În schimb, SDN-urile din județele Galați și Vaslui au primit o sume mult mai generoasă pe kilometru 87.666 lei/patru ani, respectiv 89.000 lei/patru ani. Suma alocată pentru deszăpezirea unui kilometru de drum național din județul Iași pe perioada celor patru ani este de 92.031 lei, în timp ce SDN-urile din județele Bacău și Suceava, fiefurile liberale din Moldova, vor lua grosul banilor. Astfel, în Bacău este estimat că deszăpezirea unui kilometru va costa 127.727 de lei, în timp ce în cele două secții ale județului Suceava prețul va fi de 112.990 de lei pe zona montană, Câmpulung Moldovenesc, și 109.812 lei pe restul județului, care ca profil este asemănător cu Botoșaniul.

Deja ai votat!

DONEAZĂ UN ABONAMENT LA MONITORUL!

Nu-ți lăsa părinții, bunicii și prietenii pradă televiziunilor de știri devenite oficine de propagandă și presei cumpărate de partide. Dă-le o șansă să fie informați corect și să facă alegeri în cunoștință de cauză! Fă-le cadou un abonament la Monitorul de Botoșani. Dacă te-ai săturat să îi vezi manipulați și mințiți, completează formularul de mai jos, cu numele și adresa corectă a celui căruia vrei să-i donezi un abonament și noi îi trimitem zilnic ziarul. Abonează-i pe cei dragi la Monitorul și oferă-le o imagine nedeformată a realității. Este cel mai de preț ajutor.

Botoșani
ninsoare ușoară
1.7 ° C
5.6 °
1.7 °
94 %
1.2kmh
100 %
mie
6 °
joi
8 °
vin
4 °
sâm
4 °
Dum
8 °

CARICATURA ZILEI

POZA ZILEI

Președintele CJ a avut o revelație. Apoi a cerut schimbarea lui Ciucă cu Bolojan.

EDITORIAL

Alegeri de infarct, cam de așa ceva am avut parte zilele astea, cu rezultate care nu ne prea onorează. Când, duminică seara, au fost anunțate...

EPIGRAMA ZILEI

Când spun că lumea s-a schimbat Vin cu un argument concret : Ieri se stătea la internat, Astăzi se stă la ... internet!   -Dumitru MONACU

HAPPY CINEMA

POLITICĂ EDITORIALĂ

Politica editorială a Monitorului de Botoșani

Monitorul de Botoşani este un cotidian lansat pe 24 iunie 1995, cu distribuţie pe raza judeţului Botoşani. În ultimii ani tot timpul a fost...

ÎN ATENȚIA CITITORILOR

În atenţia cititorilor

Este foarte important pentru redacţia noastră  să ofere cititorilor  posibilitatea de a comunica cu noi  rapid şi uşor. Astfel, pentru: - a ne aduce la...

MONITORUL DE BOTOȘANI – COD DE CONDUITĂ

Codul de conduită al jurnalistului

În prezentul Cod, noţiunea de interes public va fi înţeleasă pornind de la următoarele premise: - Orice chestiune care afectează viaţa comunităţii este de interes...