Taxele pentru eliberarea pașapoartelor și a permiselor de conducere vor putea fi achitate on-line cât de curând. Guvernul a adoptat luni o ordonanță de urgență prin care s-a decis extinderea categoriilor de plăți care pot fi efectuate prin intermediul Sistemului național electronic de plată online – ghișeul.ro. Pentru moment, însă, mecanismul nu este funcțional.
În primul rând, autoritățile urmează să stabilească modalitățile în care vor fi virate sumele de bani plătite de oameni în contul Regiei Autonome „Administrația Patrimoniului Protocolului de Stat” (RAAPPS) sau Compania Națională „Imprimeria Națională”, care sunt principalii beneficiari ai banilor. Totodată, ar trebui reglementat și sistemul prin care plățile făcute on-line să fie recunoscute în timp real, în prezent existând un decalaj de circa 24 de ore între efectuarea plății și confirmarea sumelor în conturile RAAPPS.
Problema trebuie rezolvată cât mai curând întrucât, la depunerea documentelor pentru obținerea permisului de conducere sau a certificatului de înmatriculare, ori a pașaportului, solicitantul trebuie să prezinte și extrasul de cont doveditor, certificat de bancă. „Aici este marea problemă pentru că noi efectuăm unele operațiuni în interval de două ore, iar sumele achitate de oameni sunt confirmate în sistem după circa 24 de ore de la efectuarea plății”, a explicat comisarul Marian Ciornea, șeful Serviciului Public Comitar Regim Permise de Conducere și Înmatriculare a Vehiculelor Botoșani. Din acest considerent, a spus comisarul Ciornea, plățile vor continua să se facă, până la operaționalizarea sistemului, tot prin intermediul Trezoreriei.
Procedură în curs de operaţionalizare la Paşapoarte
În schimb, cei de la Serviciul de pașapoarte ar putea să treacă mai repede de operaționalizarea sistemului de plată online prin ghișeul.ro. Astfel, potrivit unui anunț făcut de cei de la Direcția Generală a Pașapoartelor, procedura este în curs de operaționalizare, însă, pentru o perioadă de câteva zile, cei de la Serviciul de pașapoarte vor încasa și ei taxele direct prin ghișeul propriu. „Ca urmare a intrării în vigoare a O.U.G. nr.152/2020 modalităţile de plată au fost modificate astfel:
– în numerar sau, după caz, prin intermediul POS-urilor la casieriile unităţilor CEC Bank;
– online, prin Sistemului naţional electronic de plată (SNEP) ghiseul.ro – în curs de operaţionalizare. Documentele de plată emise anterior datei de 02.09.2020 rămân valabile pentru depunerea cererilor pentru eliberare a paşapoartelor. Pentru a veni în sprijinul cetăţenilor, în situaţia în care, în perioada 02.09.2020-06.09.2020, Instituţiile Prefectului vor încasa prin casieriile proprii şi/sau conturile deschise la trezorerie sumele reprezentând contravaloarea paşapoartelor, dovada plăţii astfel efectuate rămâne valabilă pentru depunerea cererii de eliberare a paşaportului”, se arată în comunicat.
Iniţiativă similară în urmă cu câţiva ani
Nu este pentru prima dată când autoritățile încearcă să realizeze plata online a unor servicii. Primele măsuri au fost luate în iulie 2016, când s-a propus ca achitarea taxelor aferente să se poată face și prin virament bancar ori alte mijloace de plată online, însă sistemul nu a putut fi implementat întrucât extrasul de cont doveditor pentru plata taxelor trebuia să cuprindă CNP-ul solicitantului și numele persoanei beneficiare a serviciului solicitat și nu toate instrumentele de plată permiteau includerea acestor informații.
Potrivit Ordonanței de urgență adoptată de Guvern, aceste taxe sau tarife ar urma să fie plătite prin intermediul Sistemului național electronic de plată online – ghișeul.ro. Totodată, reprezentanţii Autorităţii pentru Digitalizarea României au anunțat că se intenționează ca prin ghişeul virtual să se poată realiza toate tipurile de plăţi aferente prestării oricărui serviciu public, inclusiv oricărui serviciu comunitar de utilitate publică, precum şi toate tipurile de plăţi aflate în legătură, directă sau indirectă, cu prestarea respectivului serviciu.