Respingerea în cadrul ultimei şedinţe a Consiliului Municipal a proiectului vizând rectificarea bugetului de venituri şi cheltuieli al Urban Serv a iscat nemulţumiri la nivelul conducerii societăţii. Potrivit acesteia, este pentru prima oară în ultimii 20 de ani când este respinsă rectificarea bugetului unităţii, în condiţiile în care se doreşte achiziţionarea unor utilaje, cu fonduri proprii. Conducerea societăţii va solicita Prefecturii să nu acorde aviz de legalitate pe această hotărâre, pentru ca proiectul să fie readus în atenţia consilierilor municipali.
Bogdan Buhăianu, directorul general al Urban Serv, a declarat astăzi, 1 septembrie, în cadrul unei conferinţe de presă, că planul de investiţii este parte a contractului de salubrizare semnat cu primăria în luna mai a acestui an. ”Noi am prezentat, odată cu încheierea contractului din 14 mai 2020, un plan de investiții pentru salubrizare agreat de domnul primar, care a participat la discuțiile respective. Discutăm despre noul contract de salubrizare, un plan de investiții care prevedea utilaje Euro 5”, a spus Bogdan Buhăianu.
În caietul de sarcini asumat de Primărie prin semnătură se arată, printre altele, că „toate utilajele autopropulsate care deservesc serviciul de salubrizare stradală se vor încadra în clasa de poluare minim euro 5 și vor îndeplini cerințele de dotare cu sistem GSP, conectat la un sistem informatic”.
„Absolut orice investiție se reflectă în fundamentarea tarifară”
Consilierii liberali au solicitat ca societatea să achiziţioneze utilaje noi, lucru care, potrivit directorului, ar impune o creştere a tarifului la salubrizare.
„Noi, prin acest plan de investiţii, am respectat exact ceea ce Primăria Botoşani ne-a cerut. În rectificarea bugetară propusă se scrie foarte clar achiziţie de utilaje Euro 5, second hand. Utilaje cu norma de poluare Euro 5 nu se mai fabrică. Absolut orice investiție se reflectă în fundamentarea tarifară. În momentul în care noi achiziționăm utilaje noi și ne-am dori să o facem, crește tariful pentru salubrizare”, a explicat Bogdan Buhăianu. Mai mult, oficialul a adăugat că nu este de acord ca Urban Serv să achiziţioneze utilaje în baza unui leasing operaţional, pentru că asta ar însemna ca acestea să nu rămână în proprietatea societăţii.
Bogdan Buhăianu nu înțelege de ce consilierii liberali au respins acest proiect din moment ce nu s-au cerut bani de la Primărie.
„Am vrut să investim profitul în utilaje”
„Nu există temei legal pentru respingere, societatea este pe creștere, avem venituri mai mari, suntem pe profit. Am vrut să investim profitul în utilaje, nu dăm prime la conducere, nu dăm premii la TESA, investim în utilaje”, a mai precizat Bogdan Buhăianu.
Prin această rectificare, societatea urma să cumpere patru aspiratoare stradale, cu o valoare totală estimată de aproximativ 80.000 de lei, curăţător apă, sub presiune, cu încălzire (valoare estimată 12.515 de lei), un utilaj multifuncţional care să fie folosit iarna pe trotuare (cu sărăriţă şi lamă), iar vara pentru măturat şi spălat (valoare de aproximativ 80.000 de lei). Un utilaj nou Euro 6 are o valoare de 70.000 – 80.000 de euro, în timp ce unul Euro 5 costă aproximativ 20.000 – 25.000 de euro. Utilajele Euro 5 ar urma să fie achiziţionate prin Sistemul Electronic de Achiziţii Publice.
Bogdan Buhăianu a apreciat că respingerea proiectului nu are temei legal, ci are la bază calcule electorale.