Câțiva angajații din domeniul HoReCa au protestat, începând cu ora 17:00, și în Botoșani. Este vorba despre angajați ai unităților de alimentație publică din mall și ai terasei de lângă Stadionul „Municipal”. Aceștia reclamă că refuzul guvernului de a redeschide restaurantele îi duce la faliment și cer „dreptul la a munci” nu „la șomaj tehnic”.
„Ignoranţa autorităţilor este pe cale să ruineze una dintre cele mai importante industrii ale României”, au transmis protestatarii.
De remarcat că restaurantele și pizzeriile importante din oraș nu s-au raliat protestului, Patronii acestora fiind fie membri PNL, fie având simpatii liberale. Alții au găzduit în hoteluri sute de carantinați sau au asigurat masă prin catering a acestora. În acest fel au încasat bani frumoși de pe urma pandemiei. „Noi nu ne-am raliat niciunui protest”, a declarat un ospătar al unui restaurant care funcționează pe lângă o pensiune care a găzduit carantinați.
Protest de amploare la nivel naţional
La nivel național, protestul a avut o amploare mai mare, deoarece în industria HoReCa lucrează 400.000 de români.
Organizaţia Patronală „Hora” a transmis o scrisoare deschisă premierului Ludovic Orban în legătură cu situaţia din acest domeniu. „Hora” îşi exprimă îngrijorarea cu privire la efectele dezastruoase create de răspândirea Covid-19 în industria ospitalităţii. Efecte se resimt în toată industria turismului la nivel mondial. Potrivit unui studiu comandat de Hora, împreună cu organizaţiile membre în APT (n.r. – Alianţa Pentru Turism), efectuat pe o perioadă de cinci ani, aportul HoReCa la PIB este de aproximativ 5,07%. Acesta este strucurat după cum urmează: impact financiar direct (valoare adăugată) – 3,42%; impact social (salarii angajaţi şi aport consum) – 0,91%; impact financiar indirect (furnizori si investiţii) – 0,74%.
Reprezentanţii HoReCa precizează că redeschiderea teraselor la 1 iunie nu a atras o creştere a numărului de persoane infectate. „Putem concluziona că redeschiderea completă a restaurantelor se poate face în siguranţă, în unităţile în care se respectă reglementările. Aşa cum s-a putut observa, creşterea numărului de îmbolnăviri a avut loc la două săptămâni de la începerea vacanţelor din zonele turistice. În lipsa unor reglementări clare, restaurantele au întâmpinat dificultăţi, iar incapacitatea autorităţii centrale şi locale de a urmări respectarea regulilor a dus la suprareglementări şi controale abuzive, multe dintre ele fără a avea legătură cu situaţia pandemică în care ne aflăm”, susțin reprezentanții HoReCa.