Modernizarea celor 2,77 de kilometri de drum de piatră de pe ruta Prăjeni – Plugari (DJ 282B) a atras atenția mai multor firme de construcții. Amânată de două ori la solicitarea ofertanților și o dată din cauza problemelor tehnice apărute în sistemul de achiziții publice, deschiderea de oferte s-a produs până la urmă și comisia a putut vizualiza documentațiile depuse. Pentru realizarea celor câteva mii de metri de asfalt s-au depus nu mai puțin de opt oferte, unele venind chiar din partea unor asocieri de firme. Este vorba în general de firme care își desfășoară activitatea în județele Botoșani și Iași, dar și unele din alte colțuri ale Moldovei și chiar țării.
Cine sunt ofertanții
Ofertele din afara județului au venit de la: Conest Iași, firmă de casă a primarului ieșean, Mihai Chirica; Construct & Drum Iași, o firmă despre care presa din județul vecin a scris că a avut mai multe probleme cu respectarea clauzelor contractuale cu autoritățile publice; Geiger Transilvania (Cristești – Mureș), firmă cu capital german ce are lucrări în special în județele Brașov, Sibiu și Iași, și de la Danlin XXL (Secuieni – Neamț), care a participat și la licitația pentru drumul Botoșani – Târgu Frumos, dar oferta sa a fost respinsă.
De asemenea, au fost depuse și patru oferte din partea unor asocieri conduse de firme din județ. Prima o are ca lider Cornell’s Floor, firmă controlată de către Marcel Bârsan, implicat în procesul de corupție a fostului președinte al CJ, Florin Țurcanu, cel care a girat afacerea asfaltării inițiale cu Bitunova. Din asociere face parte și un partener tradițional de afaceri, Test Prima Suceava.
O altă asociere cu lider botoșănean este cea dintre Vulturii, adică Try Betoane, și Autotehnorom, firma controlată de Vasile Râpan și care conduce asocierea ce va moderniza drumul Botoșani – Ștefănești.
Pe adresa DJDP a venit și o ofertă din partea unei asocieri conduse de „jucător nou” pe piața drumurilor din județ. Este vorba de asocierea dintre Transasfalt Prod, firmă controlată de familia Dincu, care deține și Conrec, și Symmetrica Verești, producător consacrat de pavele.
La licitație participă și asocierea dintre Construct Com, firmă reactivată și controlată de Liviu Conțac, și Eky Route Târgu Frumos, firmă apropiată de Ioan Echimov, un personaj controversat despre care jurnaliștii din județul vecin scriu că ar fi apropiat al președintelui PSD al CJ Iași, Maricel Popa.
600 de mii de euro pe kilometru
Valoarea proiectului este de 8,566 milioane de lei (n.r. – 1,7 milioane de euro), fără TVA, şi presupune modernizarea celor 2,77 de kilometri, turnarea de asfalt, efectuarea de rigole şi podeţele de rigoare. Termenul de execuţie al lucrărilor este de un an de la finalizarea procedurii de achiziţii, însă autorităţile judeţene speră că pe acest drum se va putea circula decent în această toamnă.
Despre investiţiile pentru acest sector s-a vorbit şi anul trecut, după finalizarea asfaltării în zonă, doar că lucrurile s-au împotmolit. Mai întâi, autorităţile au constatat că cei 2,77 kilometri de drum rămas neasfaltaţi figurau în acte ca fiind de piatră şi nu puteau fi asfaltaţi pe întreţinere, fiind necesare lucrări de investiţii. Cum acestea nu erau prinse în bugetul pe anul trecut, lucrările au fost amânate pentru acest an. Cum imediat după ce s-a aprobat bugetul la nivelul judeţului a izbucnit pandemia de coronavirus şi s-a impus starea de alertă, proiectanţii au vrut să-l lucreze pe baza datelor gps, doar că reprezentanţii DJDP le-au cerut să vină pe teren să facă măsurătorile la faţa locului. Acest lucru s-a petrecut la jumătatea lunii mai, iar acum o lună, după aprobarea proiectului tehnic în CJ, acesta a fost scos la licitaţie.