Drumul strategic se lasă extrem de mult așteptat.
Luni, la ora 18:00, comisia de achiziții din cadrul Consiliului Județean (CJ) trebuia să anunțe câștigătorii licitației, dar pe site-ul de achiziții publice nu a apărut decât un nou termen pentru finalizarea procedurii și anume 28 noiembrie.
Amânare sub semnătura lui Macaleți
Potrivit noii legislații, comisia de achiziții poate cere o singură dată prelungirea acestui termen, motivat, iar cel care care trebuia să-l aprobe era președintele CJ, Costică Macaleți. „Cei de la achiziție au propus termenul. Dacă ei au spus că au nevoie de mai mult timp pentru evaluare, înseamnă că așa e. Sunt 88 de firme (n.r. – numărul cumulat de firme care au depus oferte în diferite asocieri)”, a declarat Costică Macaleți, adăugând că nimeni și nimis nu împiedică finalizarea evaluării mai devreme, în „octombrie și chiar în septembrie”.
Acesta a luat legătura cu Antonela Pătrașcu, directorul executiv în cadrul Direcţiei Investiţii şi Achiziţii Publice, responsabilul cu această licitație, care i-a transmis că acesta e termenul maxim până la care se putea cere prelungire, deoarece atunci expiră perioada de valabilitate a ofertelor. De fapt pe site-ul de achiziții publice, perioada de valabilitate a ofertelor era 27 octombrie, dar cum deschiderea a fost amânată de două ori, pe 28 noiembrie se împlinesc cele șase luni în care ofertanții trebuie să-și mențină ofertele nemodificate.
Lovitură dură dată „colegei” de partid
Semnătura lui Macaleți pe actul de prelungire a evaluării are și o puternică încărcătură politică în această perioadă electorală. Cum el a ieșit din cărțile alegerilor locale, prin acest gest îi aplică o lovitură dură Doinei Federovici, candidata PSD la funcția de președinte a CJ, dar și listei de consilieri județeni.
Macaleți susține că decizia nu are legătură cu situația din partid. „Va fi bine pentru următoarea administrație, care va primi totul de-a gata. Doina Federovici va culege spuma, pentru că ea va lua 57% și Costel Șoptică 43%, dacă ne raportăm doar la voturile pe care le vor obține cei doi”, a mai spus Macaleți, care a adăugat că în mandatul său „s-a promovat drumul ăsta de care am tras ca de câine mort”. „Sperăm să reușim 100 de kilometri… În mod sigur se începe în toamna asta și în 18 luni va fi drum foarte bun, drum modernizat”, a declarat Costică Macaleți, cel care a ținut morțiș ca drumul să fie licitat într-un singur lot și a schimbat strategia după trei licitații eșuate și sub spectrul pierderii finanțării europene.
Joacă la limită cu fondurile europene
Această amânare ar putea aduce mari probleme dacă vor exista contestații, pentru că timpul până la care trebuie finalizată lucrarea pentru a nu se pierde fondurile europene este luna octombrie 2023. Dacă se va încheia contractul până la sfârșitul anului, atunci constructorii vor trebui să termine lucrările până la finele lui 2022, dar dacă vor fi contestații, atunci totul se prelungește și va deveni un joc riscant, o ruletă rusească.
Minim cinci oferte pentru fiecare lot
Aceasta este cea de a patra licitație pentru drumul strategic. Ea a început pe 12 martie, iar termenul inițial de deschidere al ofertelor era 27 aprilie, dar a fost prelungit de două ori la solicitarea ofertanților. De această dată CJ a schimbat strategia, în sensul că cei 106 kilometri au fost împărțiți în trei loturi, iar constructorii pot accesa și un avans de 20%, în condițiile legii. Doar că aceste facilități au venit la pachet și cu micșorarea termenului de execuție, 24 de luni pe fiecare lot, față de 36 de luni cât erau disponibile în cazul licitației pe întreg tronsonul.
La licitație s-au depus mai multe oferte, fiecare lot fiind acoperit de minim cinci oferte, venite din partea unor asocieri de firme. Cinci asocieri au depus oferte pentru toate cele trei loturi. Este vorba de asocierile conduse de Concept Infrastrade Logistic, Danlin XXL (Secuieni – Neamţ), asocierea dintre firmele bistrițene, Frasinul și Dimex 2000, cea dintre Conrec, OPR Asfalt (Timişoara), Obras Publicas Y Regadios Sa (Toledo – Spania), dar și dintre Mavgo Holding (Taşca – Neamţ), Aqua Parc (Slobozia – Neamț) și Hydrostroy AD (Bulgaria). Acestora li se adaugă și o ofertă din Turcia. Özaltin Insaat Ticaret Ve Sanayi A.S. este lider al asocierii din care face parte și firma bucureșteană Visio Construction Works, administrată de către Zafer Bulut.
Drum de 100 de milioane de euro
Valoarea actualizată a proiectului este 475.545.296,02 lei, inclusiv TVA, adică la 100,12 milioane de euro, calculate la cursul de 4,7496 lei pentru un euro, stabilit de către Banca Centrală Europeană (BCE) în data de 30 septembrie și folosit de organismele europene în decontările cu România în acest an. Din această valoare, contribuția CJ, inclusiv TVA, este de 158.381.420,03 lei, adică 33,35 milioane euro la acelaşi curs BCE.
În ultimul an, contribuția CJ-ului la acest drum a explodat. În proiectul inițial, aceasta era de doar 25.268.841,03 lei, adică, în termeni comparabili, la 5,32 de milioane de euro, adică de peste șase ori mai mică decât cea pe care este dispus să o angajeze CJ în prezent.
Lucrare împărțită, într-un târziu, în trei loturi
Primul lot al drumului strategic are o lungime de 29,212 kilometri și se întinde de la Șipote (jud. Iași) – limita de județ – Rediu – Răuseni – Călărași, la care se adaugă distanța de aproape 10 kilometri dintre Dângeni și Mihălășeni. Valoarea estimată a acestuia este de 99.573.195,02 lei.
Lotul doi este cel mai lung, 51,194 kilometri, și cel mai scump: 183.914.423,72 lei. El cuprinde axul central al drumului strategic, Răuseni – Todireni – Albești – Trușești – Dângeni – Hănești.
Lotul trei, cel mai scurt, măsoară 25,859 kilometri, va începe din DN 29D și va avea traseul Blândești – Cerchejeni – Sulița – Cheleș – Lunca – Cernești – Todireni, iar valoarea maximă oferită de CJ este de 89.904.015,07 lei.