Licitația pentru desemnarea firmei câștigătoare care să modernizeze cei 2,77 de kilometri de drum judeţean rămaşi neasfaltaţi dintre Prăjeni şi Plugari a intrat în prelungiri.
Lansată pe platforma de achiziții publice pe 7 iulie, licitația avea ca termen de deschidere data de 27 iulie, ora 15:00, doar că asfaltatorii interesați de lucrare au solicitat comisiei de achiziție din cadrul Direcţiei Judeţene de Drumuri şi Poduri (DJDP) Botoşani prelungirea termenului de depunere al ofertelor. „Au cerut chiar și o lună! Nu înțeleg de ce, pentru că vorbim de un drum de doar 2,77 kilometri! Este o procedură de achiziție simplificară, totuși. Comisia le-a acordat doar o săptămână în plus, astfel că luni sperăm să putem deschide ofertele, să facem o evaluare cât mai rapidă și să intrăm să asfaltăm și acel rest de drum luna următoare. Bineînțeles dacă nu vom avea contestații, pentru că văd că s-a creat o adevărată modă în a se contesta licitațiile”, a declarat Dorin Birta, vicepreședintele Consiliului Județean (CJ) Botoșani, în responsabilitatea căruia cad drumurile judeţene.
Valoarea proiectului este de 8,566 milioane de lei (n.r. – 1,7 milioane de euro), fără TVA, şi presupune modernizarea celor 2,77 de kilometri, turnarea de asfalt, efectuarea de rigole şi podeţele de rigoare. Termenul de execuţie al lucrărilor este de un an de la finalizarea procedurii de achiziţii, însă autorităţile judeţene speră că pe acest drum se va putea circula decent în această toamnă.
Despre investiţiile pentru acest sector s-a vorbit şi anul trecut, după finalizarea asfaltării în zonă, doar că lucrurile s-au împotmolit. Mai întâi, autorităţile au constatat că cei 2,77 kilometri de drum rămas neasfaltaţi figurau în acte ca fiind de piatră şi nu puteau fi asfaltaţi pe întreţinere, fiind necesare lucrări de investiţii. Cum acestea nu erau prinse în bugetul pe anul trecut, lucrările au fost amânate pentru acest an. Cum imediat după ce s-a aprobat bugetul la nivelul judeţului a izbucnit pandemia de coronavirus şi s-a impus starea de alertă, proiectanţii au vrut să-l lucreze pe baza datelor gps, doar că reprezentanţii DJDP le-au cerut să vină pe teren să facă măsurătorile la faţa locului. Acest lucru s-a petrecut la jumătatea lunii mai, iar acum, după aprobarea proiectului tehnic în CJ acesta a fost scos la licitaţie.
O istorie tumultoasă
Drumul judeţean spre Iaşi prin Prăjeni a fost viabilizat în 2013, lucrările presupunând, oficial, turnarea unui strat de asfalt peste piatră spartă. În scurt timp, şoferii au ajuns să facă slalom printre gropi până la bucata ieşeană, făcută cu bani europeni şi la standarde europene. Autorităţile judeţene spuneau că drumul s-a stricat din cauza camioanelor care transportau materiale spre partea ieşeană şi că nu puteau interveni din cauză că era în garanţie. Constructorul a refuzat să refacă lucrarea, spunând că nu a fost plătit. După aproape un an de discuţii, firma a acceptat să pună nişte plombe, care au cedat la prima ninsoare.
Drumul a fost reabilitat parţial abia toamna trecută, iar lucrările pe cei aproape 12 kilometri au constat în reprofilarea existentului şi turnarea a două straturi de asfalt, plus un strat de uzură şi au costat aproximativ cinci milioane de lei.
Lucrările au întârziat tocmai din cauza litigiului dintre Bitunova şi CJ, care a presupus mai multe expertize tehnice. Cu toate acestea, CJ a fost pus de instanţă la plata a 1,2 milioane de euro către Bitunova, la care se adaugă şi penalităţile calculate pentru fiecare zi de întârziere de la 1 ianuarie 2015 şi până în momentul plăţii.