Aeroportul Suceava riscă să fie executat silit de firma Tehnic Asist, după ce unitatea a refuzat să achite o serie de lucrări realizate de societatea botoșăneană în momentul modernizării obiectivului. Deja firma din Botoșani a obținut sentință definitivă și a apelat la serviciile unui executor judecătoresc, însă reprezentanții aeroportului au apelat la o ultimă acțiune în instanță contestând executarea silită. La mijloc este vorba de aproape 650.000 de euro , adică 2.711.272,60 lei debit neachitat (n.r. – lucrări executate și nedecontate după modificarea proiectului inițial din cauza unor probleme descoperite pe parcursul derulării contractului), la care se adaugă 1.031,36 lei reprezentând cheltuieli de judecată, dar și cheltuielile ocazionate de executarea silită.
Problemele au apărut încă de la debutul lucrărilor, când cei de la Aeroportul Suceava au emis 33 de dispoziții de șantier, modificând proiectul inițial, solicitând firmei să execute lucrări suplimentare sau să renunțe la unele dintre lucrările contractate, însă, deși Tehnic Asist a executat tot ce i s-a cerut, numai o parte dintre lucrările suplimentare au fost acceptate la plată. Cum cei de la aeroport au refuzat să încheie un act adițional pentru decontarea dispozițiilor de șantier rămase neachitate, Tehnic Asist a notificat Consiliul Județean (CJ) Suceava, ca autoritate ierarhic superioară, precum și Ministerul Transportului, ca Autoritate de management, însă fără succes. Prin urmare, singura modalitate de soluționare a divergentului a rămas instanța de judecată. Doar că procesul s-a întins destul de mult, fiind nevoie chiar de rejudecarea cazului, însă la final Curtea de Apel Suceava a obligat aeroportul la plata celor peste 2,7 milioane lei (n.r. – circa 650.000 de euro), deși între timp pretențiile Tehnic Asist au ajuns la peste 5 milioane de lei.
Decizia finală a fost dispusă anul trecut, când firma botoșăneană a apelat la serviciile unui executor judecătoresc, solicitând punerea imediată în aplicare a sentinței. Hotărârea a fost investită cu formulă executorie, iar Aeroportul Suceava urma să se aleagă cu conturile blocate, doar că unitatea a solicitat suspendarea provizorie a executării silite, acțiune admisă de instanță, dar și o contestație la executare, sentința urmând a fi pronunțată la finalul acestei luni.
Contractul de lucrări cu Tehnic Asist a fost semnat în luna august 2013, atunci când CJ Suceava a accesat un proiect cu finanţare majoritar europeană, în valoare de aproape 132 milioane de lei (fără TVA). Lucrările au durat până în 2015, predarea investiției având loc pe 23 octombrie 2015. „La aeroport s-a muncit practic non-stop, media zilnică fiind de 15 ore. Oamenii au muncit, îndurând condiţiile grele specifice şantierelor, însă şi-au dus la capăt importantul obiectiv asumat.(…) În medie, zilnic pe aeroport au fost angrenați o sută de muncitori, mecanici, șoferi, dar au fost perioade când pe şantier erau şi peste 150 de muncitori, de la şoferi, mecanici, finisori, fierari, până la betonişti, zidari, specialişti în diverse tipuri de lucrări, la staţia de betoane ori la staţia de mixturi asfaltice amplasată la câteva sute de metri de aeroport. „Contabiliceşte”, angajaţii Tehnic Asist au cumulat 800.000 de ore de efort continuu (echivalentul a peste 91 de ani), de muncă grea”, au arătat reprezentanții Tehnic Asist. Pe lângă efortul oamenilor, statistica scoate în evidenţă şi alte date relevante pentru amploarea lucrărilor desfăşurate de compania botoşăneană. Mașinile ce au transportat materialele de construcții au parcurs peste 3.285.000 km, adică mai bine de 8 ori şi jumătate distanţa de la Pământ la Lună (384.400 km, n.r.) fiind excavaţi un total de 349.200 mc de pământ și folosite peste 500.000 de tone de materiale, 200 de kilometri de cablu, 1.000 de lămpi si 11.000 metri de marcaje, cifre care redau dimensiunea proiectului.
Iar la final, Institutul de Cercetări în Transporturi – INCERTRANS a determinat că pista Aeroportului „Ştefan cel Mare” Suceava depăşeşte cerinţele proiectului în privinţa rezistenţei acesteia. Din verificările efectuate în teren de specialiştii INCERTRANS, numărul de clasificare a pavajului (Pavement Classification Number – PCN, în „traducere” rezistenţa suprafeţelor n.r.) pentru Pista de decolare aterizare (PDA) şi căile de rulare este 110, în condiţiile în care cerinţele proiectului prevedeau o valoare de minim 70. Acest fapt permite ca pe aeroportul sucevean să opereze numeroase tipuri de aeronave utilizate în prezent. Este a doua pistă din ţară după indicativul PCN, prima fiind cea de la Cluj, clasificată cu PCN 114.