Mii de botoșăneni nu mai sunt asigurați ai sistemului de sănătate și pot întâmpina probleme dacă au nevoie de servicii medicale în această perioadă. Este vorba de angajații care au fost sau care se mai află în șomaj tehnic.
Motivul acestei probleme este comunicarea defectuoasă dintre bazele de date ale instituţiilor. Angajatorii au transmis declaraţia 112 (cea care atestă plata contribuţiilor la sănătate, şomaj şi impozit) pentru angajaţii aflaţi în şomaj tehnic, dar nu toţi apar ca asiguraţi în sistemul Casei Naționale de Asigurări de Sănătate (CNAS).
La rândul ei, CNAS le-a solicitat angajatorilor să trimită formulare rectificative, pentru ca şomerii tehnic să fie asiguraţi. Angajatorii spun că vina nu e la ei, ci la instituțiile statului. „Angajatorul este cel care este pus pe drumuri şi tot el este cel care trebuie să corecteze aceste disfuncționalitățile statului. Se vorbește tot mai des de munca la distanță, de informatizare, de baze de date comune, dar vedem că acesta este doar la stadiul de vorbe”, a declarat un om de afaceri botoșănean, care ridică o întrebare: „Nu cumva declaraţia 112 este greşit concepută, iar autorităţile nu vor să-și asume răspunderea?”
Situații rezolvate punctual
Problema a fost depistată în momentul în care angajaţi aflaţi în şomaj tehnic sau care s-au întors din șomaj tehnic au fost la medic şi nu li s-au oferit servicii medicale. În aceste cazuri, situaţia a fost rezolvată punctual, prin adeverinţe oferite de angajator.
„Am avut cazuri, nu foarte multe, dar am avut, pe care le-am rezolvat. Am cerut adeverințe pe mail de la angajatori și s-a remediat situația. În lipsa unei soluții tehnice la nivel național, angajatorii vor trebui să depună o declarație rectificativă pentru ca angajații să nu aibă de suferit”, a spus Carmen Nicolau (foto), directorul Casei de Asigurări de Sănătate Botoșani.
Oficialii CNAS de la nivel central susțin că, din analiza situațiilor semnalate, au constatat că în declarația 112, începând cu luna aprilie, „mai mulți angajatori nu au încadrat corect personalul aflat în șomaj tehnic și nu a fost specificată perioada în care personalul s-a aflat în șomaj tehnic”. Astfel, în datele importate de la Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) în Sistemul Informatic Unic Integrat (SIUI) al CNAS s-au preluat informatic formularele în care personalul aflat în șomaj tehnic a fost înscris la categoria salariat cu contribuție zero la sănătate. „Conform reglementărilor în vigoare din sistemul de sănătate, o persoană care nu contribuie la fondul de sănătate și nici nu este încadrată într-o categorie scutită de plata contribuției își pierde automat calitatea de asigurat la 90 de zile de la data ultimei plăți a contribuției”, explică CNAS.
1,2 milioane de cazuri la nivel național
„Este mai mult decât regretabil că cei care întâmpină deja neajunsuri cauzate de faptul că au fost nevoiți să intre în șomaj tehnic trebuie să suporte acum și piedici în accesarea serviciilor medicale de care au nevoie. Este obligația noastră să asigurăm accesul la servicii medicale. De aceea, deși această problemă nu a fost generată de casele de asigurări de sănătate sau de sistemul informatic al CNAS, încercăm să identificăm cele mai bune soluții împreună cu colegii din ANAF pentru ca oamenii să nu se mai confrunte cu situația de a nu putea beneficia de serviciile medicale necesare”, a declarat Adela Cojan, președintele CNAS.
Potrivit lui Victor Picu, preşedintele Agenţiei Naţionale pentru Ocuparea Forţei de Muncă, în ultimele două luni şi jumătate 1,2 milioane de angajaţi au fost în şomaj tehnic, iar aceştia sunt asiguraţi în sistemul de sănătate, întrucât şomajul tehnic reprezintă 75% din valoarea salariului brut. La nivelul județului Botoșani, cei mai mulți angajați trimiși în șomaj tehnic au fost în luna aprilie, aproximativ 10.000, și luna mai, aproximativ 8.000.