Măsurile de izolare pentru limitarea epidemiei de coronavirus i-au determinat pe mulți botoșăneni să se orienteze spre comerțul online. Doar că acest lucru i-a luat cumva pe nepregătite pe mulți, atât pe consumatori, cât și pe comercianți. Astfel, unii clienți nu au știut nici măcar ce drepturi au în materie de achiziții, iar o parte dintre comercianți au fost sufocați de numărul mare de solicitări, ori s-au reorientat spre acest sector al e-commerce, fără să știe care sunt regulile în domeniu.
Produsele pot fi returnate în 14 zile
Primul lucru pe care ar trebui să îl cunoască cumpărătorii este faptul că produsele achiziționate de la orice magazin online se pot returna în 14 zile calendaristice, termenul calculându-se începând cu ziua în care produsul a ajuns la client. Acest termen de 14 zile poate fi extins la un an de zile și magazinul este pasibil de amendă în cazul în care nu a publicat pe site informațiile privind dreptul de retragere. De altfel, fiecare magazin online are obligația să menționeze pe site-ul propriu sistemul de returnare a produselor. Există și unele excepții de la retur, de exemplu dacă acel produs a fost personalizat, adică obiectele au fost inscripționate cu anumite texte sau imagini. La fel, nu pot fi returnate CD-urile și alte produse informatice cum ar fi programele de calculator descărcate sau e-book–urile, dar și acele produse care intră în categoria „servicii”.
Cert este că orice produs returnabil poate fi restituit magazinului online fără să fie necesare explicații din partea cumpărătorului. Clientul nu trebuie decât să completeze un formular de retur (n.r.- pe care magazinul este obligat să-l publice pe site în acea rubrică privind politica de retur), și să trimită produsul la adresa specificată de magazin, chiar dacă ambalajul originar a fost deteriorat sau nu mai există. Atenție însă, cumpărătorul poate solicita înlocuirea produsului cu unul identic, dacă cel primit inițial este neconform, sau poate cere direct restituirea banilor, iar magazinul nu poate are niciun drept să oblige clientul să aleagă un alt produs.
Costurile de transport suportate de clienți
Costurile de transport pentru retur sunt suportate însă de cumpărător și nu vor fi rambursate. Mai mult, produsul trebuie restituit în aceeași stare în care a fost cumpărat sau livrat și să aibă toate componentele, accesoriile și eventualele cadouri de care a fost însoțit, inclusiv manuale de utilizare sau certificate de garanție. Totodată, clientul trebuie să anexeze factura primită la livrare, chiar dacă aceasta a fost trimisă pe email sau există online în contul cumpărătorului. Returul poate fi făcut numai de cumpărător, nu de o rudă a acestuia. Important de reținut este și un alt aspect. Produsele asupra cărora au fost efectuate intervenții neautorizate, cele care prezintă urme de uzură, zgârieturi sau produsele cărora le lipsesc componente sau accesorii pot fi acceptate la retur cu diminuarea valorii inițiale din momentul cumpărării, iar valoarea de depreciere poate fi cuprinsă între 10% și 95%. În schimb, sumele care trebuie restituite de magazin trebuie achitate în termen de maxim 14 zile de la recepționarea produsului restituit, fie în cont, fie prin mandat poștal, în funcție de mențiunile făcute de client în formularul de retur.
Amenzi uriașe în cazul nerespectării legii
Nerespectarea acestor prevederi de către magazinele online se sancționează cu amendă de la 15.000 la 25.000 de lei. Astfel, cumpărătorul care nu reușește să se înțeleagă cu reprezentanții magazinului online în privința returului unui produs, are dreptul să sesizeze Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorului (ANPC). Plângerea se poate depune la un oficiu județean, dar și online, pe site-ul instituției guvernamentale http://reclamatii.anpc.ro/Reclamatie.aspx. În acest caz, ANPC poate obliga magazinul să accepte returul, dar va aplica firmei care administrează magazinul și amenda prevăzută de lege.