În perioada septembrie 2019 – februarie 2020, municipalitatea botoşăneană a derulat prima fază a Proiectului intitulat „Inovații digitale pentru orașe” ( DI4C) în parteneriat cu municipalități din Messina (Italia), Roquetas de Mar (Spania), Oulu (Finlanda), Saint-Quentin (Franța), Municipiul și Consiliul Regional din Trikala (Grecia), Portalegre (Portugalia), precum și Centrul de Inovare Digitală Ventspils (Letonia). Proiectul a avut o valoare totală de 8.403 euro din fondurile Programului Operațional URBACT contribuția locală fiind de 1.260 euro .
„Printre scopurile declarate ale acestui Program în cadrul proiectului s-au numărat sprijinirea orașelor partenere în demersurile pentru a deveni orașe inteligente (smart cities), prin realizarea unor planuri de acțiune personalizate, creșterea capacității funcționarilor publici de a utiliza noile tehnologii în relația cu cetățenii, precum și sporirea gradului de digitalizare a activităților instituțiilor. Astfel Faza 1 s-a concentrat pe dezvoltarea studiilor de bază, a elaborării profilurilor orașelor partenere și producerea Formularului de cerere pentru faza 2. Fiecare oraș partener a pus bazele unui Grup Local URBACT, care va formula planul de acțiune integrat pentru implementarea acțiunilor viitoare”, a declarat primarul Cătălin Flutur.
Pe 7 mai Comitetul de Monitorizare a programului URBACT a aprobat oficial toate Rețelele de Planificare a Acțiunilor pentru a trece la faza 2. Bugetul total alocat acestei faze va fi de 66.505 euro, contribuția locală fiind de 9.975 euro.
Potrivit edilului, noutatea în cadrul acestei faze o constituie faptul că de acum încolo orașele sunt încurajate să întreprindă acțiuni pilot (acțiuni la scară mică), să experimenteze idei noi de proiecte, în conformitate cu subiectul rețelei orașelor. (Instituirea mecanismului de accelerare care să permită orașelor să surprindă oportunitățile de digitalizare atât în infrastructura mare, cât și cea mică; eliminarea obstacolelor întâmpinate de orașele mijlocii în călătoria lor digitală: lipsa viziunii strategice și globale, lipsa dificultăților tehnice și de inginerie în încorporarea inovației digitale. Municipalitățile trebuie să garanteze adoptarea inovației digitale de către părțile locale interesate: cetățeni și antreprenori.)
Pandemia COVID 19 a adus modificări și în cadrul modului de derulare al proiectului. Secretariatul URBACT va desfășura o serie de activități adaptate pentru a sprijini aceste Rețele și partenerii lor, printr-o serie de instruiri folosind formate online și o prelungire de 3 luni a ciclului de viață al rețelei, ceea ce înseamnă că proiectele se vor derula până în august 2022. Astfel, rețelele vor respecta următorul calendar:
- Etapa de activare (mai – decembrie 2020): alcătuirea unei foi de parcurs a Planului de acțiune integrat;
- Acțiuni de planificare (decembrie 2020 – decembrie 2021): elaborarea planului de acțiune integrat;
- Implementarea planificării (decembrie 2021 – iunie 2022): finalizarea Planului de acțiune integrat;
- Finalul planurilor de acțiune integrate (iunie – august 2022): schimb de cunoștințe.