Starea drumurilor naţionale din judeţ nu se va îmbunătăţi substanţial nici în acest an. O recunoaşte indirect şi Direcţia Regională de Drumuri şi Poduri (DRDP) Iaşi, din subordinea căreia face parte şi Secţia de Drumuri Naţionale (SDN) Botoşani.
Astfel, la solicitarea „Monitorul de Botoşani”, DRDP Iaşi a anunţat că sumele alocate pentru întreţinerea drumurilor naţionale din judeţul nostru depăşesc cu puţin opt milioane de lei. „Sumele alocate pentru întreţinerea a 384 de kilometri de drumuri naţionale din administrarea SDN Botoşani (n.r. – 398,345 kilometri, potrivit site-ului http://drdpiasi.ro/), în prima etapă a anului 2020 sunt în valoare de 8.106.323 lei”, arată răspunsul semnat de şeful drumarilor, Dănuţ Pilă.
De altfel, întreaga sumă alocată pentru întreţinerea celor „3.591 kilometri de drumuri naţionale din administrarea DRDP Iaşi” este un derizorie, ridicându-se la numai 88.748.422 lei. Deci, din aceşti bani, judeţului Botoşani, care are peste 11% din reţeaua de drumuri naţionale din cadrul DRDP Iaşi, îi revin undeva spre 9% din totalul sumei.
Ca element de comparaţie, valoarea estimată a reabilitării şi modernizării celor 71 de kilometri de drum naţional dintre Botoşani şi Târgu Frumos este de 268,6 milioane de lei, adică de trei ori mai mult.
Reprezentanţii DRDP sunt optimişti
În ciuda sumelor extrem de mici alocate întreţinerii drumurilor naţionale din judeţul Botoşani, oficialii DRDP Iaşi sunt foarte optimişti şi susţin că „în acest an pe DN-urile din administrarea SDN Botoşani sunt programate a se executa 19 kilometri de covoare asfaltice”. Pentru ca acest lucru să fie posibil, mai trebuie alocaţi bani. La un calcul sumar, la un preţ de 100 de lei metru pătrat de întreţinere de drum naţional, rezultă un preţ de 700.000 de lei pe kilometru. La aceste costuri se adaugă cheltuieli de frezat sau de intervenţie pentru rezolvarea unor probleme neprevăzute în carosabil, astfel că preţul final este mul mai mare. În aceste condiţii, din cei 8,1 milioane lei se pot realiza, în cel mai fericit caz zece kilometri de covor asfaltic.
Surse din cadrul SDN Botoşani susţin că lucrările programate vor fi efectuate în special pe DN 29C, acolo unde se doreşte finalizarea reabilitării drumului la limita cu judeţul Suceava, de continuat lucrările pe DN 29A, Păltiniş – Rădăuţi Prut, dar şi impermeabilizarea lucrării începute anul trecut pe DN 24C, pe sectorul Bădărăi – Ştefăneşti. Potrivit DRDP Iaşi, pentru continuarea lucrărilor pe DN 24C au fost alocate doar 4,5 milioane de lei. „În anul 2020, în funcţie de fondurile financiare alocate, vor continua lucrările începute pe DN 24C, lucrări ce constau în aşternerea stratului de uzură pe sectoarele unde în anul 2019 au fost executate lucrări de reciclare în situ, precum şi executarea unui nou covor asfaltic în regie pe DN 24C în localitatea Santa Mare”, se mai arată în răspunsul primit de la DRDP Iaşi.
Pe de altă parte însă, drumarii susţin că a fost demarată o nouă procedură de licitaţie în vederea încheierii unui nou acord cadru de lucrări covoare asfaltice pe trei ani. „În baza acordului cadru nou ce va fi încheiat, pe raza SDN Botoşani vor putea fi executaţi aproximativ 58 de kilometri de covoare asfaltice”, conchid reprezentanţii DRDP Iaşi.