Fermierii botoșăneni, în special legumicultorii, se văd într-o situație imposibilă. Au verdețuri, dar nu au cui să le vândă, motiv pentru care au și scăzut prețurile. Astfel, în Piața Mare, prețurile la ceapă, ridichi, salată și spanac au coborât la jumătate din prețurile de anul trecut. O legătură de ceapă putea fi cumpărată ieri cu prețuri de 1-1,5 lei, în timp ce o salată ajungea și la 2-2,5 lei. Nu aceeași situație se înregistra și în Piața Viilor, unde prețurile erau la nivelul celor de anul trecut. „Dacă mergeți în piață, o să vedeți că prețurile sunt mai mici decât cele de anul trecut. Atât la legumele de sezon, cât și la cartofi și ceapă. Este o problemă reală lipsa desfacerii, iar noi, ca Direcție Agricolă, încercăm să venim în sprijinul fermierilor și am demarat dezvoltarea unui parteneriat între aceștia și un integrator software, din Botoșani, ce va realiza o platformă online în scopul sprijinirii desfacerii produselor locale către consumatori”, a declarat, Cristian Delibaș, directorul Direcției Agricole a Județului (DAJ) Botoșani. Potrivit acestuia, legumicultorii, pomicultorii, producătorii de preparate din carne sau produse lactate, apicultorii și piscicultorii vor putea să aibă acces direct la consumatorul final, platforma urmând să lucreze împreună cu o aplicație destinata terminalelor mobile, facilitând astfel o distribuție zonală a produselor proaspete, mai ales în contextul actual, când se recomanda evitarea zonelor aglomerate. „Platforma va fi disponibilă în luna aprilie a acestui an. Până atunci, cei interesați pot trimite către DAJ Botoșani, pe adresa, dadr.bt@madr.ro, solicitări de intenție pentru integrarea în platformă”, a declarat Cristian Delibaș.
Legumicultorii se plângă că aruncă marfa
O astfel de platformă ar ajuta foarte mult legumicultorii, în special pe cei din zona Flămânzi.
„Va fi foarte greu pentru noi să supraviețuim. Noi producem legume pentru vânzare și nu avem cui să le dăm. Dacă ceapa o mai rărim și o lăsăm să crească pentru a o vinde uscată, hai și la ridichi am putea face acest lucru, în sensul să le vindem mai târziu la kilogram dacă situația se va mai îndrepta cât de cât, în cazul salatei și a spanacului nu avem ce face. Am dus ieri (n.r. – miercuri) la piață zece saci cu verdețuri, iar nouă a trebuit să-i arunc, pentru că nu am avut cumpărători. Am lăsat și la preț, dar tot degeaba. În trecut mai vindeam câte ceva și la restaurante, dar acum le-au închis. În hipermarketuri nu putem intra, pentru că acestea cer o aprovizionare regulată, iar noi nu putem să le o asigurăm”, a spus un fermier, care s-a resemnat cu faptul că vor urma vremuri foarte grele.
Marile rețele de magazine le cer producătorilor să se asocieze
De partea cealaltă, reprezentanții Asociației Marilor Rețele Comerciale din România spun că micii fermieri ar trebui să se asocieze și să poată susține contractele cu hipermarketurile. Ei susțin că ar fi dispuși să lucreze cu fermierii locali și chiar o fac, dar aceștia nu pot susține cu ritmicitate aprovizionarea cu produsele cerute și de aceea apelează la importuri.
Pe de altă parte, România își produce mai puțin de jumătate din alimentele pe care le consumă, restul provenind în special din Ungaria și Polonia. Astfel, vânzările record din ultimele două săptămâni din supermarketuri nu au făcut altceva decât să adâncească deficitul comercial cu produse agroalimentare. România a înregistrat în 2019 un deficit de 1,225 miliarde de euro în comerţul cu produse agroalimentare, în creştere cu peste 8% faţă de 2018, când s-a cifrat la 1,133 miliarde de euro.