La Serviciul de Evidenţă a Persoanei din cadrul Primăriei Botoşani programul de lucru a fost modificat. Dată fiind starea de urgenţă, nu sunt însă onorate solicitările tuturor cetăţenilor. „Primim cereri pentru eliberarea cărţilor de identitate de la cei care au acte de identitate expirate, sau de la persoanele cărora le expiră cartea de identitate în termen de 30 de zile. Din ce am văzut, din dispoziţiile primite după declararea stării de urgenţă, cei care au acte expirate, perioada respectivă se consideră valabile. Deci primim de la persoane care nu au acte valabile, ca să intre în legalitate. Cei care şi-au mai luat încă o casă şi vor să-şi schimbe domiciliul nu reprezintă o urgenţă. Au act valabil şi pot veni mai târziu. Ideea este să reducem cât mai mult numărul persoanelor care vin la noi ca să le protejăm şi pe ele şi pe colegii mei”, a declarat Constantin Gabur, şeful Serviciului.
Potrivit oficialului, în această perioadă nu se primesc documente de la cei care doresc să-şi restabilească domiciliul în România. Sunt cetăţeni români care de ani de zile sunt în străinătate, au carte de identitate acolo, au stabilit domiciliu în ţara respectivă şi paşaport românesc de cetăţean român cu domiciliul în străinătate. „Din anumite motive, unii vor să vină înapoi. Ei au acte valabile, aşa cum sunt ele şi, deocamdată, nu facem restabiliri de domiciliu. Această măsură îi vizează şi pe ucrainenii şi moldovenii care au dobândit cetăţenia română. Nici lor nu le facem acte. La Stare civilă am oprit transcrierea actelor de naştere şi stare civilă a celor care dobândit cetăţenia română, întrucât ei au posibilitatea să se adreseze şi în ţara lor de origine, la ambasadă şi la consulat, au unde să meargă. Am suspendat toate programările şi o să fie programaţi după ce încetează starea de urgenţă. Transcrierea asta nu este o chestiune urgentă. Chestie urgentă este pentru transcrierea unui copil care este născut în străinătate, care are probleme medicale şi atunci vine şi cu acte medicale”, a explicat Constantin Gabur.
Aceşti cetăţeni trebuie să aştepte o perioadă şi se vor prezenta la ghişee atunci când conducerea serviciului va anunţa acest lucru. „Nu lucrăm cu ei, pentru că vin din afară, vin din ţările unde sunt acum sub cod roşu, s-au închis graniţe şi primul lucru care îl fac, dacă vine vreo persoană din aceasta, anunţ autorităţile şi cred că nu le convine. Nici eu nu-mi doresc ca vreun coleg să fie bolnav, sau să fie suspect. Închizând 14 zile Evidenţa sau Starea civilă, vă daţi seama ce iese, după aceea”, a mai spus oficialul.
Pe acest segment de transcriere acte sunt cele mai multe solicitări, fiind făcute programări până în luna octombrie. Aceşti cetăţeni se pot prezenta în orice judeţ din ţară. Ei au dobândit cetăţenia română şi cu certificatele de naştere şi căsătorie vin să le înregistreze în România, în localităţile reşedinţă de judeţ, sau oricare primărie de sector din Bucureşti. Ei vin să-şi facă certificate româneşti şi apoi, cu certificatele româneşti, dovada cetăţeniei, vin şi-şi fac paşaport sau buletin.
Fiind Postul Paştelui, numărul căsătoriilor civile este foarte mic, respectiv două – trei pe săptămână. Viitorilor miri li s-a transmis ca la cununia civilă să se prezinte maxim zece persoane. Dacă într-o zi sunt două cununii civile, acestea vor fi programate la un interval de câteva ore una de alta. „Activitatea merge, nu am oprit nimic. Am programări la starea civilă, se intră câte două trei persoane. Problema este să fie un număr cât mai mic de persoane. Noi zilnic dăm 120 de bonuri, care înseamnă şi 150 de persoane.