Chiar dacă partidele politice par să fi lăsat în plan secund alegerile locale, acestea se apropie cu pași repezi, fiind doar patru luni până la termenul maxim prevăzut de lege pentru organizarea lor.
În acest context, Autoritatea Electorală Permanentă (AEP) a început deja demararea procedurilor de organizare a alegerilor locale care sunt cele mai complexe dintre toate scrutinele care se organizează în România. În primul rând, pe lângă Biroul Electoral Județean (BEJ), se vor organiza birouri electorale de circumscripție la nivelul fiecărei unități administrativ teritoriale (UAT). Acestea vor fi conduse de câte un președinte și un vicepreședinte, care vor trebui să provină din rândul magistraților și acolo unde nu se vor putea acoperi cu magistrați, din rândul experților electorali care au calificare juridică. Mai mult, corpul experților electorali și cel al operatorilor de tabletă va fi diminuat și de faptul că în alegerile locale nu vor putea face parte din conducerile secțiilor de vot rudele de până la gradul II și afinii candidaților la funcțiile de consilieri locali, primari, consilieri județeni și președinți de consilii județene. Acest lucru va duce, potrivit reprezentantului AEP Botoșani, Ioana Maxim, la o diminuare cu aproximativ 20% a numărului de experţi electorali și operatori de tableta. De aceea, reprezentanta AEP a solicitat în cadrul unei întâlniri cu primarii organizată la Instituția Prefectului Botoșani ca aceștia să identifice posibili experți electorali pentru alegerile locale, astfel încât scrutinul să se desfășoare fără incidente.
Un astfel de apel a fost făcut de reprezentantul AEP la alegerile europarlamentare de anul trecut, după ce la referendumul pentru familie s-a constatat că foarte mulți dintre cei deveniți experți electorali sau operatori de calculator au plecat în străinătate. De această dată, situația este și mai gravă, mai ales în comunele mici, din cauza incompatibilităților și a faptului că, la alegerile locale, nu pot fi trimiși experți electorali sau operatori de calculator care au domiciliu în alte UAT-uri, deoarece li s-ar îngrădi dreptul de vot, ei neputând vota decât pe raza UAT-ului de domiciliu.