Licitația pentru drumul Botoșani – Târgu Frumos tergiversează de mai bine de un an, de aproape nouă luni procedura de achiziții publice pe acest proiect fiind în evaluare financiară de aproape nouă luni. Surse din cadrul Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) susțin că principala cauză este schimbarea frecventă a comisiilor de achiziției publice. Astfel, odată cu schimbările ce au avut loc în CNAIR pe finalul mandatului PSD au dus la tergiversarea unei decizii. Ulterior, în timpul guvernării PNL, membrii comisiei de achiziție au mai fost schimbați odată. „Nimeni nu vrea să-și asume ceea ce a făcut celălalt dinainte. Este o nebunie ceea ce se întâmplă în ultima perioadă în companiei. Probabil că se va ajunge la o nouă licitație, dacă lucrurile continuă să meargă așa”, a declarat un reprezentant al CNAIR sub protecția anonimatului.
Indirect și ministrul demis și propus din nou al Transporturilor, Lucian Bode, a confirmat, în timpul audierilor din comisiile parlamentare, această situație. „Noua structură de organizare a CNAIR prevede înfiinţarea Departamentului de Evaluare a ofertelor, care să funcţioneze cu un număr de 40 de angajaţi ce pot acoperi în integralitate funcţionarea concomitentă a celor opt comisii de evaluare în componenţă completă. Nu este posibil să stăm luni de zile, poate chiar un an, un an şi ceva cu evaluările nefinalizate pentru că aceste comisii nu îşi fac treaba, nu se întrunesc, nu sunt în formulă completă şi aşa mai departe”, a menţionat Bode, răspunzând unei întrebări.
Botoșani – Târgu Frumos, o poveste fără sfârșit
Modernizarea drumului Botoşani – Târgu Frumos este o poveste fără sfârşit. Comisia de achiziţii din cadrul CNAIR a anunţat în ianuarie o nouă amânare a publicării rezultatului evaluării, pentru ultima zi a lunii martie. Este cel de al patrulea termen la care ar trebui terminată licitaţia. Iniţial, comisia de evaluare trebuia să dea un câştigător pe 22 octombrie 2019, dar a solicitat un nou termen, 1 ianuarie 2020, zi liberă legală de altfel. Pe finalul anului trecut s-a solicitat amânarea pentru sfârşitul lunii ianuarie, iar acum se doreşte un nou termen de două luni. Aceste amânări sunt cel puţin ciudate, în condiţiile în care pentru modernizarea celor 71,5 kilometri s-au depus doar trei oferte.
În acest moment s-a realizat doar evaluarea tehnică, urmând a avea loc celelalte trei faze, evaluarea financiară, deliberarea şi atribuirea. Chiar şi în condiţiile anunţării unui câştigător pe 31 martie, cel mai optimist termen care se poate avansa pentru realizarea acestui drum foarte important pentru botoşăneni este finalul anului 2022, adică în următorii trei ani vom circula, în cel mai fericit caz, în aceleaşi condiţii.
De-a lungul anilor, atât politicienii PSD, cât şi cei ai PNL s-au lăudat că fac acest drum. Mereu lucrurile trebuiau să se întâmple „săptămâna aceasta” sau „săptămâna viitoare”, dar în realitate ele nu s-au mai petrecut.
Lucrare este evaluată la 268,6 milioane de lei (peste 50 de milioane de euro), fără TVA, şi presupune proiectarea drumului şi execuţia lucrărilor pe o lungime de 71,512 kilometri, dintre care 39 de kilometri pe teritoriul judeţului Botoşani.
Ofertanţii pentru modernizarea drumului Botoşani – Târgu Frumos
- Danlin XXL (Secuieni – Neamţ) – Hydrostroy (Bulgaria) – Vodstroy 98 (Bulgaria) – TPF Inginerie (Bucureşti) – Simpa Consult (Iaşi) – Routte Construct (Ilfov)
- Aqua Parc (Slobozia – Neamţ) – Mavgo Holding (Taşca – Neamţ) – Vahoslav (Slovacia) – Trameco (Bihor)
- Autotehnorom (Suceava) – EKY Route (Târgu Frumos – Iaşi) – OPR Asfalt (Timişoara) – Obras Publicas Y Regadios Sa (Toledo – Spania) – Evalcons Tech (Bacău)