spot_img
joi, noiembrie 21, 2024
HomeEconomicÎncă 10 ani fără autostradă în Moldova

Încă 10 ani fără autostradă în Moldova

Noua organigramă a Companiei Naţionale pentru Administrarea Infrastructurii Rutiere (CNAIR) prevede un departament special pentru evaluarea ofertelor şi o unitate de implementare a proiectelor dedicată autostrăzii A8, Autostrada „Unirii”, a afirmat ministrul propus pentru portofoliul Transporturilor, Infrastructurii şi Comunicaţiilor, Lucian Bode. „Am înfiinţat acest departament special pentru evaluarea ofertelor. De asemenea, am creat o unitate de implementare a proiectelor dedicată autostrăzii A8. Am creat un Departament de planificare şi colaborare lucrări în regie proprie”, a subliniat Bode.

DONEAZĂ UN ABONAMENT LA MONITORUL!

Nu-ți lăsa părinții, bunicii și prietenii pradă televiziunilor de știri devenite oficine de propagandă și presei cumpărate de partide. Dă-le o șansă să fie informați corect și să facă alegeri în cunoștință de cauză! Fă-le cadou un abonament la Monitorul de Botoșani. Dacă te-ai săturat să îi vezi manipulați și mințiți, completează formularul de mai jos, cu numele și adresa corectă a celui căruia vrei să-i donezi un abonament și noi îi trimitem zilnic ziarul. Abonează-i pe cei dragi la Monitorul și oferă-le o imagine nedeformată a realității. Este cel mai de preț ajutor.

2030, un orizont de timp realist

Cu toate acestea, un orizont de timp optimist privind realizarea acestei autostrăzi este anul 2030, după cum afirmă specialiștii în infrastructură. 

Cătălin Urtoi, candidat al Partidului Împreună pentru Moldova la Primăria Iași și fost consilier onorific al ministrului Transporturilor, suspectează afirmațiile lui Lucian Bode ca fiins doar simple mesaje electorale. „Afirmațiile dumneavoastră, domnule ministru sunt optimiste, dar nu sunt din păcate acoperite în acest moment de ceea ce se întâmplă în CNAIR și în Ministerul Transporturilor vis-vis de A8”, susține Cătălin Urtoi într-un mesaj postat pe Facebook.

Potrivit acestuia, ca cele spuse de ministru să nu rămână o simplă afirmație electorală și ca finalizarea autostrăzii A8 se fie posibilă măcar în perioada 2028-2030, ar trebui făcuți câțiva pași esențiali.

Primul se referă la „restructurarea din rădăcini a CNAIR” și de cooptarea în cadrul unității de implementare a proiectului a unor specialiști ieșeni. Apoi, este imperios necesară o „monitorizarea mai strictă a contractelor de către Ministerul Transporturilor, cu deplasarea mai des a specialiștilor CNAIR în teren, nu așa cum se întâmplă în acest moment”.

Nu există încă finanțare

Cele mai importante lucruri sunt legate de termene, acorduri de mediu și asigurarea finanțării. Astfel, Cătălin Urtoi susține că fără un studiu de fezabilitate și fără obținerea acordului de mediu pentru tronsonul Târgu Mureș – Târgu Neamț până pe 25 ianuarie 2021 va fi foarte greu, dacă nu imposibil, ca acest sector de autostradă să se termine într-un termen rezonabil. De asemenea, acesta consideră că proiectul ar trebui bugetat anul viitor și că ar trebui să se finalizeze cât mai repede scrisoarea de intenție pentru Cererea de Finanțare pe POIM 2014-2020 pentru studiul de fezabilitate și proiectul aferent tronsonul Târgu Neamț – Lețcani – Vânători pentru ca acesta să intre în execuție cel mai târziu în 2023.

O lege inaplicabilă. Termene amânate an de an

Termenele privind construcția Autostrăzii Unirii sunt amânate de la an la an, chiar legea adoptată la finalul anului 2018, prevede ca aceasta să fie gata până în noiembrie 2022.

Astfel, anul trecut, fostul premier Viorica Dăncilă a dublat termenul de finalizare al acesteia, anunțând ca un orizont de timp anul 2026. Acum, ministrul liberal al Transporturilor, Lucian Bode vorbește de anul 2027, iar asociațiile civice din Moldova avansează ca data optimistă anii 2028-2030.

Realizarea autostrăzii este prevăzută într-o lege votată la finalul anului 2018. Aceasta obligă Guvernul să construiască Autostrada „Unirii” până în noiembrie 2022, dar după doi ani suntem încă la stadiul de actualizare sau realizare a studiilor de fezabilitate și de obținere a avizelor. Mai mult, Autostrada „Unirii” nu are încă identificată nicio sursă de finanțare.

Deja ai votat!

DONEAZĂ UN ABONAMENT LA MONITORUL!

Nu-ți lăsa părinții, bunicii și prietenii pradă televiziunilor de știri devenite oficine de propagandă și presei cumpărate de partide. Dă-le o șansă să fie informați corect și să facă alegeri în cunoștință de cauză! Fă-le cadou un abonament la Monitorul de Botoșani. Dacă te-ai săturat să îi vezi manipulați și mințiți, completează formularul de mai jos, cu numele și adresa corectă a celui căruia vrei să-i donezi un abonament și noi îi trimitem zilnic ziarul. Abonează-i pe cei dragi la Monitorul și oferă-le o imagine nedeformată a realității. Este cel mai de preț ajutor.

Botoșani
cer senin
-2.8 ° C
-1.2 °
-2.8 °
75 %
2.2kmh
5 %
joi
-3 °
vin
4 °
sâm
1 °
Dum
2 °
lun
4 °

CARICATURA ZILEI

Joi

POZA ZILEI

Mai sunt și patrioți care-s pro europeni și nu așteaptă casele de la Simion, ceea ce e bine.

EDITORIAL

Deși mai sunt puține zile până când vom merge la urne, interesul românilor pentru dezbaterile electorale tinde spre zero, iar asta ar trebui să...

EPIGRAMA ZILEI

A dat neaua peste vii Peste dealuri și câmpii, Peste crângul cel pustiu Peste-al meu păr castaniu... -Dumitru MONACU

HAPPY CINEMA

POLITICĂ EDITORIALĂ

Politica editorială a Monitorului de Botoșani

Monitorul de Botoşani este un cotidian lansat pe 24 iunie 1995, cu distribuţie pe raza judeţului Botoşani. În ultimii ani tot timpul a fost...

ÎN ATENȚIA CITITORILOR

În atenţia cititorilor

Este foarte important pentru redacţia noastră  să ofere cititorilor  posibilitatea de a comunica cu noi  rapid şi uşor. Astfel, pentru: - a ne aduce la...

MONITORUL DE BOTOȘANI – COD DE CONDUITĂ

Codul de conduită al jurnalistului

În prezentul Cod, noţiunea de interes public va fi înţeleasă pornind de la următoarele premise: - Orice chestiune care afectează viaţa comunităţii este de interes...