În ultima noapte înainte de a fi demis, Cabinetul Orban a adoptat o Ordonanță de Urgență care modifică legea achiziţiilor publice. Astfel au fost stabilite termene obligatorii pentru evaluarea ofertelor de către comisiile de evaluare. Pentru procedurile de achiziţii publice cu o complexitate redusă s-a stabilit un termen de evaluare de până la 20 de zile lucrătoare, iar pentru cele cu o complexitate ridicată fiind stabilit un termen de 60 de zile.
Totodată, pentru ca măsura stabilită să producă efectul preconizat, respectiv reducerea termenelor de derulare a procedurilor de achiziţii, au fost introduse sancţiuni pecuniare pentru nerespectarea termenelor. „Nerespectarea termenelor prevăzute de prezenta lege ori a dispozițiilor cuprinse în prezenta lege privind soluțiile ori măsurile ce pot fi dispuse de instanță constituie abatere disciplinară și se sancționează conform legii”, se arată în Ordonanța de Urgență.
În aceste condiții nu vor mai exista situații ca cele înregistrate, de exemplu, la licitația pentru drumul Botoșani – Târgu Frumos, care stă în evaluare financiară de șapte luni, în condițiile în care prima licitație a fost anulată.
„Va fi greu să faci evaluarea în doar 60 de zile. Sunt licitații complexe, cu mulți ofertanți, care vin în asociere și cu terț susținător și trebuie să-i verifici pe toți. Cel mai probabil, vom cere o singură dată clarificări, iar cine nu corespunde va fi eliminat. Efectul, vor fi mult mai multe licitații anulate decât până acum”, a declarat un specialist botoșănean în achiziții publice.
De asemenea, Ordonanța simplifică modalitatea de realizare a controlului ex-ante a procedurii de achiziție, prin emiterea unui singur aviz conform pentru fiecare etapă a verificării. Concret, aceeaşi documentaţie de atribuire încărcată în sistem va putea fi respinsă o singură dată. Măsura vizează reducerea termenului de verificare a documentaţiei de atribuire la 10 zile lucrătoare, anterior durata medie de verificare ajungând până la 70 de zile lucrătoare.
O altă modificare legislativă se referă la introducerea obligatorie a verificării ex-ante pe un eşantion de până la 10% din totalul documentaţiilor de atribuire încărcate în SEAP. Modalitatea de selecţie a procedurilor de atribuire ce vor intra în eşantionul de verificare va fi stabilită ulterior şi va avea în vedere includerea unor criterii care să vizeze cu preponderenţă procedurile de achiziţie realizate în cadrul proiectelor cu finanţare europeană.
Agenția Națională pentru Achiziții Publice anunță că în 30 de zile platforma de achiziții publice va fi modificată conform noilor prevederi legale.