Practica listelor paralele făcute de unele învăţătoare pentru înscrierea în învăţământul primar va deveni istorie. Conducerea Ministerului Educaţiei a anunţat că regula formării claselor de copii după criterii transparente și nediscriminatorii se aplică în toate școlile. Modelul introdus de IŞJ Timiș în urmă cu patru ani și anunțat anul acesta Inspectoratul din București – repartizare alfabetică a elevilor pe clase – va fi transformat în regulă, potrivit proiectului metodologiei de înscriere în clasa pregătitoare lansat în dezbatere publică pe 4 februarie. Propunerile, observațiile și sugestiile pe marginea proiectului de metodologie pot fi trimise pe adresa de e-mail inscriere.inv.primar@edu.gov.ro, până pe 14 februarie 2020.
„În proiectul de metodologie publicat pe site-ul ministerului, este prevăzută această măsură. Dacă va rămâne metodologia aşa cum este în faza de proiect, repartizarea copiilor în clase se va face în baza unei proceduri transparente. Copiii vor fi distribuiţi în ordine alfabetică, acolo unde sunt mai multe clase pregătitoare, tocmai pentru a evita suspiciunile care erau în ultimii ani vizavi de anumite doamne învăţătoare şi anumite clase”, a declarat Gabriel Hârtie, inspector şcolar general.
Oficialul a recunoscut că în ultimii ani, în şcolile din cele două municipii din judeţ, se făceau liste cu mult înainte de perioada oficială de înscriere, tocmai din dorinţa unor părinţi de a-şi da copiii la o anume clasă şi la o anume doamnă învăţătoare. Aşa se ajungea la situaţii în care unele clase funcţionau cu efective de peste 30 de elevi. „Recordul” în acest an îl deţine o clasă cu 33 de elevi. „Pe de o parte, unii părinţi se plângeau că există prea mulţi copii în câte o clasă, pe de altă parte, tot părinţii făceau presiuni şi demersuri pentru ca ai lor copii să ajungă la o anume doamnă învăţătoare. Prin repartizare în ordine alfabetică vor fi eliminate toate problemele”, a explicat Gabriel Hârtie. Oficialul a apreciat că activitatea cu clase de peste 30 de copii este foarte grea, în condiţiile în care ora este de 40 de minute, iar timpul efectiv alocat fiecărui copil este de un minut şi ceva. Totodată, acei copii nu au nici suficient spaţiu pentru a-şi desfăşura în bune condiţii activitatea.
Şefii din educaţie nu au însă control în privinţa vizelor de flotant la care apelează unii părinţi tocmai pentru a reuşi să-şi înscrie copiii la o şcoală renumită. „Vizele de flotant nu au fost scoase pentru fiecare are dreptul, poate din motive obiective să-şi facă o adresă sau să se mute cu serviciul în altă parte. Nu este de competenţa noastră să intervenim în vizele de flotant, dar, chiar dacă părinţii vor apela la această metodă, nu vor avea siguranţa că vor da copilul la clasa dorită de ei, în baza repartizării în ordine alfabetică. Şi atunci, s-ar putea ca şi această practică să fie descurajată”, a mai spus Gabriel Hârtie.
Prin repartizarea copiilor în ordine alfabetică se ia presiunea de pe inspectoratul şcolar, conducerile de şcoli şi învăţători. „Nu mai există acea presiune ca un copil să ajungă neapărat la clasa x. Listele vor fi afişate şi pe site-ul inspectoratului şi atunci oricine poate verifica dacă repartizarea a fost făcută corect”, a mai afirmat Gabriel Hârtie, dând asigurări că măsura se va respecta.
În septembrie 2018, Consiliul Naţional pentru Combaterea Discriminării a apreciat că alegerea învățătorului de către părinți ar putea conduce la „grave dezechilibre” în școli, cu implicaţii asupra parcursului şcolar al copiilor.