O nouă țeapă privind infrastructura județului Botoșani. La patru luni de la stabilirea câștigătorului licitației pentru realizarea drumului Botoșani-Ștefănești de către comisia de achiziții din cadrul Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), contractul de lucrări nu a fost încă semnat de autorități. „Nu, nu am semnat încă. Cei de la CNAIR ne-au solicitat să prelungim polița de asigurare pentru garanţia de participare cu încă trei luni, până la finalul lunii martie. Din moment ce ne-au cerut acest lucru, am speranța că se va semna până la urmă contractul”, a declarat Vasile Rîpan, administratorul Autotehnorom Suceava, liderul singurei asocieri care a depus ofertă pentru realizarea acestui drum.
Subiect de război politic
Drumul Botoșani-Ștefănești a fost subiectul unui adevărat circ politic la finele anului trecut.
Licitația pentru modernizarea acestui drum, care leagă Uniunea Europeană de Moldova, a fost demarată la începutul lunii iunie. Pe 29 iulie a fost deschiderea de oferte, iar pe 29 octombrie trebuia finalizată licitația, doar că atunci, aceasta a fost amânată pentru 4 noiembrie, licitația fiind la acel moment încă în evaluare financiară.
Pe 31 octombrie, Doina Federovici, președintele PSD Botoșani, distribuia o postare a ministrului demis al Transportului, Răzvan Cuc, potrivit căreia CNAIR ar fi finalizat licitația pentru acest sector de drum, doar că pe 4 noiembrie, chiar în ziua învestirii Cabinetului Orban, CNAIR anunța prelungirea licitației până pe 18 noiembrie. Această situație a fost dezvăluită de „Monitorul de Botoșani”, iar reprezentanții celor două tabere au început lupta politică pe acest subiect.
Etape ale licitației, arse într-un minut
În dimineața zilei de 14 octombrie, președintele PSD Botoșani, a dat publicității un comunicat de presă prin care soma CNAIR să limpezească situația. În aceeași zi, contactat de „Monitorul de Botoșani”, Vasile Rîpan, recunoștea că nu a semnat contractul cu CNAIR și nu a primit nici comunicarea de atribuire. În schimb, la câteva ore distanță, mai exact la 15:45, CNAIR anunță pe site-ul de achiziții publice terminarea evaluării financiare, iar un minut mai târziu și finalizarea fazei de deliberare și atribuirea, deși aceasta presupunea verificarea DUAE, adică a tuturor documentelor suport depuse de ofertanți în dosarul de licitație. Urma doar semnarea contractului cu reprezentaţii asocierii dintre Autotehnorom (Suceava) – OPR Asfalt (Timişoara) – Obras Publicas Y Regadios Sa (Toledo – Spania) – Evalcons Tech (Bacău), doar că aceasta nu s-a produs nici până în prezent, deși au trecut aproape patru luni.
Un milion de euro pe kilometru
Potrivit caietului de sarcini a licitației, lucrările trebuie terminate în 30 de luni, din care şase luni sunt alocate perioadei de proiectare. Astfel, e greu de crezut că lucrările vor putea începe mai devreme de sfârșitul acestui an, ceea ce echivalează cu finalizarea lor spre sfârșitul anului 2022.
Pentru modernizarea celor aproximativ 44 de kilometri ai DN 29D Botoşani – Ştefăneşti, suma pusă la bătaie este una generoasă, de aproximativ 208,5 milioane lei (44,03 milioane euro), fără TVA, adică un milion de euro pe kilometru.
Botoșaniul, județ uitat de autorități
Situația cu drumul spre Ștefănești nu este una singulară în ceea ce privește investițiile prin infrastructură derulate prin CNAIR.
Semnarea contractului pentru deszăpezirea Drumurilor Naționale a trenat luni întregi, până la începutul anului și s-a făcut doar la presiunea presei. Județul Botoșani a fost singurul din țară care nu avea contract de deszăpezire, iar lucrările au fost făcute în decembrie de mașini ale Direcției Regionale de Drumuri și Poduri Iași adunate din întreaga Moldovă.
Tergiversări se înregistrează și la drumul Botoșani-Târgu Frumos. Scos la licitație pentru a doua oară în urmă cu un an, perioada de depunere a ofertelor pentru acest drum a fost amânată de mai multe ori și, deși deschiderea ofertelor s-a făcut pe 1 iulie anul trecut, după șapte luni de evaluare nu s-a trecut de faza financiară, iar comisia de licitație a cerut o nouă amânare a termenului de desemnare a câștigătorului pentru 31 martie.