Modernizarea drumului Botoşani-Târgu Frumos este o poveste fără sfârşit. Comisia de achiziţii din cadrul Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a anunţat o nouă amânare a publicării rezultatului evaluării, pentru ultima zi a lunii martie. Este cel de al patrulea termen la care ar trebui terminată licitaţia. Iniţial, comisia de evaluare trebuia să dea un câştigător pe 22 octombrie 2019, dar a solicitat un nou termen, 1 ianuarie 2020, zi liberă legală de altfel. Pe finalul anului trecut s-a solicitat amânarea pentru sfârşitul lunii ianuarie, iar acum se doreşte un nou termen de două luni. Aceste amânări sunt cel puţin ciudate, în condiţiile în care pentru modernizarea celor 71,5 kilometri s-au depus doar trei oferte. Dacă adăugăm şi cele două luni suplimentare solicitate acum, constatăm că pentru analiza ofertelor depuse s-a solicitat o perioadă de nu mai puţin de nouă luni.
În acest moment s-a realizat doar evaluarea tehnică, urmând a avea loc celelalte trei faze, evaluarea financiară, deliberarea şi atribuirea. Chiar şi în condiţiile anunţării unui câştigător pe 31 martie, cel mai optimist termen care se poate avansa pentru realizarea acestui drum foarte important pentru botoşăneni este finalul anului 2022, adică în următorii trei ani vom circula, în cel mai fericit caz, în aceleaşi condiţii.
Promisiuni făcute de politicieni
De-a lungul anilor, atât politicienii PSD, cât şi cei ai PNL s-au lăudat că fac acest drum. Mereu lucrurile trebuiau să se întâmple „săptămâna aceasta” sau „săptămâna viitoare”, dar în realitate ele nu s-au mai petrecut.
În ziua când se aştepta anunţul privind câştigătorul licitaţiei, pe 22 octombrie, fostul premier Viorica Dăncilă era în campanie electorală la Botoşani. În staff-ul ei se afla şi secretarul de stat din Transporturi, Dragoş Titea. Acesta anunţa atunci că CNAIR va anunţa câştigătorii la sfârşitul lunii octombrie. „Într-o săptămână veţi afla câştigătorii. S-a mai amânat o săptămână, poate că au găsit ei (n.r. – comisia de achiziţii a CNAIR) ceva. Urmează ca-ntr-o săptămână să se termine tot”, declara Titea fără nici o acoperire în realitate.
La finalul anului trecut, după ce puterea a fost preluată de liberali, a venit rândul deputatului PNL Cristian Achiţei să facă promisiuni. „Din datele pe care le am eu, şi sper ca să se întâmple aşa, într-o perioadă foarte scurtă va exista o decizie de atribuire. Exact aşa mi s-a spus şi nu vreau să spun alte vorbe, decât ce informaţii mi s-au spus de la Compania Naţională de Drumuri”, declara Achiţei.
Pe de altă parte, surse din CNAIR susţineau, în aceeaşi perioadă, că licitaţia este sortită eşecului, acesta fiind, de fapt, şi motivul pentru care ea este amânată constant.
Lucrare de zeci de milioane de euro
Drumul Botoşani-Târgu Frumos nu a reprezentat vreodată o prioritate pentru guvernanţi, chiar dacă despre modernizarea lui se vorbeşte de ani de zile. Totul părea că intră pe un făgaş normal pe finalul anului 2017, când la presiunea societăţii civile politicienii PSD Botoşani au reuşit să-l determine pe premierul de atunci, Mihai Tudose, să aprobe indicatorii tehnico-economici pentru reabilitarea acestui sector de drum, astfel încât să se poată demara procedurile de licitaţie. Prima licitaţie a început în mai 2018 şi a sfârşit „tragic” pe 22 ianuarie 2019, când a fost anulată pe motiv că toate cele 12 oferte depuse erau neconforme.
Imediat, CNAIR anunţa că va relua licitaţia cât mai repede, dar nu a făcut-o decât pe 6 martie, cu o zi înainte de vizita ministrului Transporturilor, Răzvan Cuc, la Botoşani. A făcut-o cu aceeaşi valoare, fără a actualiza indicatorii tehnico-economici, şi, deşi ministrul se lăuda că va reveni repede la Botoşani pentru a semna contractul, lucrurile nu au stat aşa, termenul de depunere al ofertelor fiind amânat de câteva ori până pe 1 iulie, când s-au depus trei oferte şi s-a început perioada de evaluare.
Lucrare este evaluată la 268,6 milioane de lei (peste 50 de milioane de euro), fără TVA, şi presupune proiectarea drumului şi execuţia lucrărilor pe o lungime de 71,512 kilometri, dintre care 39 de kilometri pe teritoriul judeţului Botoşani.
Ofertanţii pentru modernizarea drumului Botoşani-Târgu Frumos
♦ Danlin XXL (Secuieni – Neamţ) – Hydrostroy (Bulgaria) – Vodstroy 98 (Bulgaria) – TPF Inginerie (Bucureşti) – Simpa Consult (Iaşi) – Routte Construct (Ilfov)
♦ Aqua Parc (Slobozia – Neamţ) – Mavgo Holding (Taşca – Neamţ) – Vahoslav (Slovacia) – Trameco (Bihor)
♦ Autotehnorom (Suceava) – EKY Route (Târgu Frumos – Iaşi) – OPR Asfalt (Timişoara) – Obras Publicas Y Regadios Sa (Toledo – Spania) – Evalcons Tech (Bacău)