Costică Macaleți, președintele Consiliul Județean (CJ), este optimist în ceea ce privește drumul strategic. În ciuda faptului că proiectantul a transmis că nu va mai efectua nici o reactualizare a costurilor în condiţiile cerute de comisia de proiect, ci doar una care ţine cont de datele economice impuse de soluţia tehnică aleasă, ceea ce presupune o majorare a prețului cu 25%, Macaleți consideră că majorarea de preț care va fi operată nu va fi mai mare de „unu-două milioane de euro”. „Vom face corecțiile de prețuri legale, statistice și pe care să și le asume el, ca proiectant. Actualizarea prețurilor nu înseamnă… A plesnit-o el așa, fără să facă calcule cu 25%-30%. Părerea mea că mai mult unu-două milioane de euro nu se va ridica prețul”, a declarat președintele CJ Botoșani, care a subliniat că a patra încercare va fi făcută la jumătatea lunii ianuarie.
Acesta a mai afirmat că va plăti proiectantului pentru împărțirea axei strategice în trei loturi și nu în cinci, așa cum fusese gândită inițial. Cele trei loturi, potrivit șefului CJ, ar trebui urma să fie: primul Hănești – Dângeni – Mihălăşeni, Dângeni – Todireni și breteaua spre Blândești, al doilea, iar al treilea Șipote – Rediu – Călărași.
Telenovela licitației pentru drumul strategic a început în ianuarie, când a fost urcată pentru prima dată pe SEAP licitația. Pe 11 martie, când trebuiau să deschidă ofertele, membrii comisiei de licitaţie din CJ au constatat că nimeni nu s-a interesat de lucrare. Atunci, valoarea estimată a contractului a fost de 254 milioane de lei fără TVA, aproximativ 55 de milioane de euro. Pentru că nu s-a prezentat niciun constructor, atunci conducerea CJ a decis să actualizeze doar prețul manoperei în raport cu modificarea salariului minim în construcție impus prin Ordonanța 114. Astfel prețul de la a doua licitație a ajuns la 272 de milioane de lei, fără TVA, aproximativ 57 de milioane de euro, adică undeva la 600.000 de euro pe kilometru, dublu față de standardele de cost pentru un drum județean, și tot nu s-a prezentat niciun constructor.
Astfel, în urmă cu o lună, axa rutieră strategică Botoșani – Iași a fost scoasă la licitație pentru a treia. Cea de a treia licitație s-a făcut după o nouă actualizare a prețurilor. Noul preț oferit constructorilor a urcat peste 292 de milioane de euro fără TVA, adică 61,5 de milioane euro, aproximativ 610.000 euro pe kilometru. Dacă adăugăm TVA și cheltuielile neprevăzute, preţul depășește 800.000 de euro pe kilometru.
În urmă cu vreo zece zile, proiectantul a transmis CJ că nu va mai efectua nici o reactualizare a costurilor în condiţiile cerute de comisia de proiect, ci doar una care ţine cont de datele economice impuse de soluţia tehnică aleasă, adică de cel puțin 25%. Aceasta ar urca preţul total la peste o sută de milioane de euro, adică un milion de euro pe kilometru. Un cost astronomic, pe care nici o instituţie nu şi-ar putea permite să-l achite pentru un drum judeţean.
Investiţia, estimată a se derula pe parcursul a 36 de luni, ar trebui terminată până în octombrie 2023, pentru a nu se pierde finanţarea europeană.