Trebuie să depăşim stadiul de ţară în care educaţia este caracterizată doar de componenta sa teoretică, pregătind, în felul acesta, absolvenţi cu carenţe practice fundamentale
„România a înregistrat încă din anul 2009 rezultate slabe la testele PISA. Am văzut tot felul de reacţii, politicieni care declarau stare de urgenţă în învăţământ: mai aveau puţin şi sunau şi la 112. Boala sistemului de învăţământ românesc nu este acută, ci cronică. Cei ce se panichează acum şi se miră, unde au trăit până astăzi?
Nu poţi ajunge la putere şi acum să descoperi că lucrurile nu merg în educaţie! Temele trebuiau făcute dinainte şi să avem acum soluţii! Chiar trebuiau testele PISA să le spună celor care au avut sau au puterea că învăţământul suferă?
Ba mai mult, am urmărit o declaraţie uluitoare a ministrului Educaţiei despre rezultatele slabe obţinute de România la testele PISA 2018. Oficialul a declarat că „nu trebuie neapărat să ne îngrijorăm de această evaluare a testelor PISA, e o evaluare internaţională, iar accentul la aceste evaluări internaţionale nu cade neapărat pe ce ştiu elevii, ci pe aplicarea cunoştinţelor în situaţii concrete de viaţă”, precizează Mihaela Huncă.
“Stimată doamnă ministru, daţi-mi voie să mă îngrijorez exact din această cauză: deşi legea Educaţiei Naţionale a suferit mai multe modificări din 1990 până în prezent, elevii învaţă în continuare lucruri pe care nu le aplică deloc în viaţa reală sau le aplică doar într-o foarte mică măsură. Economia de piaţă are nevoie de oameni specializaţi. Astfel, pregătirea precară a elevilor afectează atât capacitatea tinerilor de a se integra în câmpul muncii, cât şi modul acestora de a presta munci calificate. România este astăzi una dintre puţinele ţări-membre ale Uniunii Europene în care educaţia este caracterizată doar de componenta sa teoretică, pregătind, în felul acesta, absolvenţi cu carenţe practice fundamentale”, a declarat deputatul PRO România.
Un obiectiv foarte important al sistemului de educaţie din ţara noastră trebuie să fie grija pentru dobândirea de cunoştinţe şi abilităţi care să îi permită fiecărui copil de astăzi să se adapteze cu succes pe piaţa muncii acum, dar şi peste 20 sau 30 de ani. Testele PISA evaluează capacitatea copilului in situaţii practice. Putem schimba curricula şi modifica legea educaţiei de zeci de ori, soluţia este in formarea cadrelor didactice pentru o altă abordare de predare.
“Este necesară o formare continuă a cadrelor didactice pentru a putea preda noţiunile teoretice, dar şi aplicabilitatea lor practică. Numai profesorii pregătiţi astfel, îi vor stimula pe elevii noştri să aibă încredere în ei, să-şi pună întrebări şi să dobândească în mod firesc, competenţe de care vor avea nevoie pe viitor. De aceea, politicienii cu putere de decizie au obligaţia să apeleze la specialişti, care să aibă abilitatea de a analiza nu doar lacunele, ci şi direcţiile necesare unei politici educaţionale eficiente, aplicabile pe termen mediu şi lung, atât la nivel instituţional, cât şi la nivel procesual”, a concluzionat deputatul Mihaela Huncă.