Politizarea excesivă a instituțiilor statului duce la situații de-a dreptul hilare, dar care afectează dezvoltarea și activitatea unor comunități întregi. Este cazul Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) prin care se derulează, la momentul actual, trei licitații importante pentru județul Botoșani. În cazul a două licitații, modernizarea Botoșani – Ștefănești și deszăpezirea pentru drumurile naționale, licitațiile s-au finalizat la sfârșitul săptămânii trecute, peste noapte arzându-se etapele procedurale, ceea ce ridică mari semne de întrebare. Toate acestea s-au întâmplat după ce „Monitorul de Botoșani” a prezentat pe larg situația celor două licitații.
Să le luăm pe rând.
Etape arse într-un minut la Botoșani-Ștefănești
Drumul Botoșani – Ștefănești. Licitația pentru modernizarea acestui drum, care leagă Uniunea Europeană de Moldova, a fost demarată la începutul lunii iunie. Pe 29 iulie a fost deschiderea de oferte, iar pe 29 octombrie trebuia finalizată licitația, doar că atunci, aceasta a fost amânată pentru 4 noiembrie, licitația fiind la acel moment încă în evaluare financiară.
Pe 31 octombrie, Doina Federovici, președintele PSD Botoșani, distribuia o postare a ministrului demis al Transportului, Răzvan Cuc, potrivit căreia CNAIR ar fi finalizat licitația pentru acest sector de drum, doar că pe 4 noiembrie, chiar în ziua învestirii Cabinetului Orban, CNAIR anunța prelungirea licitației până pe 18 noiembrie. Această situație a fost dezvăluită de „Monitorul de Botoșani”, iar reprezentanții celor două tabere politice au început lupta politică pe acest subiect.
În dimineața zilei de 14 octombrie, președintele PSD Botoșani, dă publicității un comunicat de presă prin care somează CNAIR să limpezească situația. În aceeași zi, contactat de „Monitorul de Botoșani”, Vasile Rîpan, patronul Autotehnorom Suceava, liderul asocierii care a depus singura ofertă pentru modernizarea drumului, recunoștea că nu a semnat contractul cu CNAIR și nu a primit nici comunicarea de atribuire. În schimb, la câteva ore distanță, mai exact la 15:45, CNAIR anunță pe site-ul de achiziții publice terminarea evaluării financiare, iar un minut mai târziu și finalizarea fazei de deliberare și atribuirea, deși aceasta presupunea verificarea DUAE, adică a tuturor documentelor suport depuse de ofertanți în dosarul de licitație. De acum urmează semnarea contractului cu reprezentaţii asocierii dintre Autotehnorom (Suceava) – OPR Asfalt (Timişoara) – Obras Publicas Y Regadios Sa (Toledo – Spania) – Evalcons Tech (Bacău). Potrivit caietului de sarcini a licitației, lucrările trebuie terminate în 30 luni, din care şase luni perioada de proiectare şi 24 luni perioada de execuţie a lucrării. Adică, în cel mai optimist caz, drumul va fi finalizat la jumătatea anului 2022.
Pentru modernizarea celor aproximativ 44 de kilometri ai DN 29D Botoşani – Ştefăneşti, suma pusă la bătaie este una generoasă, de aproximativ 208,5 milioane lei (44,03 milioane euro), fără TVA, adică un milion de euro pe kilometru.
Deszăpezire atribuită la miezul nopții
O situație similară s-a petrecut și în cazul contractului de deszăpezire pentru drumurile naționale din județele Botoșani și Suceava. Serviciul a fost scos la licitație după ce, în primăvară, firma Transporturi Auto SA a lui Constantin Conțac a reziliat acordul cadru pe care îl avea cu Direcția Regională de Drumuri și Poduri (DRDP) Iași, pe motiv că sumele prevăzute sunt insuficiente. CNAIR a scos la licitaţie serviciul, iar singura ofertă primită a fost de la Florconstruct. Licitația a fost începută la jumătatea lunii iulie și a ajuns în faza deliberării la sfârșitul lunii septembrie, dar timp de mai bine de o lună și jumătate nu s-au semnat contractele pentru că CNAIR nu avea banii necesari. La ultimul Colegiu Prefectural, la sfârșitul lunii octombrie, prefectul Dan Șlincu atrăgea atenția reprezentantului Secției Drumuri Naționale (SDN) Botoșani, Viorel Zacrețchi, că nu are încă semnat contractul cu firma suceveană. Atunci, Dan Șlincu susținea că șeful CNAIR, Florin Scarlat, și cel al DRDP Iași, Ovidiu Laicu, i-au promis că, până pe 5 noiembrie, va fi semnat contractul de deszăpezire. Acest lucru s-a întâmplat abia vineri, la miezul nopții, potrivit site-ului de achiziții publice, după ce situația a fost relatată de „Monitorul de Botoșani”. Prefectul Dan Șlincu a recunoscut că a fost nevoit să informeze noul guvern despre situația de la nivelul județului, pentru că în lipsa unui contract, Botoșaniul trebuia să fie deszăpezit cu utilajele proprii ale SDN, care erau insuficiente.
Valoarea contractului semnat cu Florconstruct este de 4,93 de milioane de lei, cu 14 mii de lei mai puțin decât valoarea estimată de CNAIR.
Botoșani – Târgu Frumos mai așteaptă
Cea de a treia licitație importantă pentru Botoșani aflată în lucru la CNAIR este modernizarea drumului spre Târgu Frumos. Aceasta se află încă în faza de evaluare financiară, deși termenul final de atribuire a trecut de mult. Noul termen postat pe site-ul de achiziții publice de către comisia de licitații din cadrul CNAIR este 1 ianuarie 2020.