Nova Apaserv are de recuperat de la clienţi 13.028.674 lei, din care 9,992 de milioane de lei de la clienţii din Botoşani, 181.000 de lei de la Darabani, 1,760 milioane lei (Dorohoi), 351.000 de lei (Săveni) şi 743.000 de lei (Ştefăneşti).
Cele mai mari probleme sunt în municipiul Botoşani. „Dacă la operatorii economici soldul este undeva la un milion de lei, avem de recuperat 7,3 milioane de lei de la botoşănenii care locuiesc la bloc, 869.000 de lei de la proprietarii de case, 531.000 de lei de la instituţii şi 133.000 de lei de la alţi operatori”, a declarat Cristian Romanovschi, şeful Serviciului comercial din cadrul societăţii.
454 de botoşăneni, reprezentând 0,5% din totalul clienţilor, au atins „performanţa” de a datora societăţii sume care totalizează 3.978.191 de lei. Această listă este deschisă de un dorohoian care are facturi restante din anul 2013. El are de plată 36.178 de lei, la care se adaugă 500 de lei cheltuieli de judecată. Persoana respectivă are patru dosare, pentru perioada 2012 – 2014, 2013 – 2015, 2015 – 2017, şi 2017 – 2018.
Pe locul secund se află un botoşănean din Parcul Tineretului, ce are o datorie de 27.613 lei, fiind parte în cinci dosare. Acesta are de achitat şi cheltuielile de judecată în cuantum de 1.285 de lei.
Categorii de datornici
„Din punctul nostru de vedere sunt trei categorii de clienţi. Cei care nu au de unde să plătească, undeva până în 300 de apartamente, care sunt chiriaşi ai primăriei, acolo se va ajunge la evacuare. În a doua categorie intră persoanele plecate în străinătate, care nu au lăsat apartamentul la nimeni şi se adună sume importante. Dacă aveau o mică restanţă atunci când au plecat, s-au adunat penalizări, plus diferenţe de consum pe casa scării. Ei vin şi achită întreaga sumă, atunci când revin acasă”, a explicat Cristian Romanovschi.
Alţi botoşăneni nu vor să plătească, nu reacţionează la somaţii, ci doar atunci când primesc o hotărâre judecătorească. Atunci se prezintă la Nova Apaserv, supăraţi că nu au fost informaţi. „Aceşti clienţi trebuie să înţeleagă că după ce am dat drumul la un dosar în instanţă, nu mai avem nicio problemă, nu noi trebuie să-i informăm ci instanţa. Cheltuielile făcute cu aceste dosare le vor plăti tot ei”, a arătat Cristian Romanovschi.
Măsuri pentru recuperarea contravalorii facturilor
Dincolo de măsurile care vizează recuperarea sumelor de la datornici, mulţi rămân şi fără apă. Numai luna trecută au fost emise 94 de somaţii de debranşare, 22 la agenţi economici şi 72 la populaţie. Mulţi dintre clienţii vizaţi s-au conformat şi au plătit, în final fiind debranşaţi 14 clienţi casnici şi doi agenţi economici.
În cazul în care somaţiile nu au efect, sunt promovate acţiuni în instanţă. La ora actuală, Nova Apaserv are aproximativ 9000 de procese cu clienţii casnici. Potrivit oficialului, spre exemplu, dacă un client are zece facturi, la o medie de 50 – 60 de lei, respectiv 500 – 600 de lei, respectivul plăteşte dintr-o dată 20 de lei cheltuieli de judecată pentru încuviinţarea executării silite, pe fiecare factură, deci 200 de lei. La aceşti bani se adaugă comisioane de executare şi alte cheltuieli pe care le fac executorii (informări, adrese către instituţii, cheltuieli cuantificate). Altfel spus, o persoană care are o restanţă de 500 – 600 de lei, ajunge în final să plătească dublu.
Debranşare greoaie la blocuri
Echipele Nova Apaserv întâmplină mari greutăţi în cazul datornicilor care locuiesc la bloc. Pentru debranţarea unor apartamente se intervine numai după obţinerea unei hotărâri judecătoreşti. Sunt hotărâri care trebuie obţinute pe lângă cea care vizează recuperarea debitului. „Noi nu avem nimic cu nimeni, procedura este aceeaşi pentru toată lumea. La transmitem botoşănenilor că nu vrem nimic în plus, doar contravaloarea serviciului asigurat. Este în interesul clienţilor să-şi achite facturile la timp”, a concluzionat Cristian Romanovschi.