La sfârșitul săptămânii trecute, pe profilele site-urilor de socializare a liderilor PSD Botoșani a fost distribuită masiv o informație postată de către ministrul Transporturilor de atunci, Răzvan Cuc, în care era anunțat faptul că s-a terminat licitație pentru drumul Botoșani – Ștefănești și că ar fi câștigat o firmă românească. Mai mult, PSD Botoșani a preluat informația și a transmis-o într-un comunicat de presă tuturor mijloacelor media.
Informația este cel puțin eronat, dacă nu de-a dreptul falsă. La sfârșitul săptămânii trecute, site-ul de achiziții publice arăta că procedura de licitație este abia în faza de evaluare financiară, după care urmează faza deliberării, care presupune analiza DUAE (n.r. – Document Unic de Achiziție European), mai exact a documentelor suport ale ofertelor, și apoi cea a atribuirii licitației. În momentul în care s-a rostogolit informația că licitația pentru Ștefănești a fost atribuită, comisia de achiziții din cadrul Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) tocmai prelungise termenul licitației de pe 29 octombrie pentru 4 noiembrie. Chiar în ziua în care, în Parlament, s-a votat Cabinetul Orban, CNAIR a mai prelungit odată licitația până pe data de 18 noiembrie, ora 18:00. Și în momentul de față procedura este tot în faza analizei financiare. „Data la care faceți referire este termenul limită de evaluare a ofertelor care se poate prelungi în cazul în care nu s-a finalizat evaluarea. În acest caz evaluarea a fost finalizată în momentul în care domnul ministru Răzvan Cuc a făcut public faptul că procedura a fost încheiată. Raportul final al întregii proceduri și tehnică și financiară a fost semnat”, continuă să susțină senatorul Doina Federovici, președintele PSD Botoșani.
Chiar și așa, dacă ar fi fost semnat contractul de modernizare, asta nu înseamnă că drumul va fi gata peste noapte. Potrivit caietului de sarcini a licitației, lucrările trebuie terminate în 30 luni, din care şase luni perioada de proiectare şi 24 luni perioada de execuţie lucrări. Adică, în cel mai optimist caz, drumul va fi finalizat la jumătatea anului 2022.
Licitația a fost demarată la începutul lunii iunie, iar pe 29 iulie a fost deschirea de oferte, iar pe 29 octombrie trebuia finalizată licitație. Pentru modernizarea celor aproximativ 44 de kilometri ai DN 29D Botoşani – Ştefăneşti, suma pusă la bătaie de guvernanţi este una generoasă, de aproximativ 208,5 milioane lei (44,03 milioane euro), fără TVA, adică un milion de euro pe kilometru. Cu toate acestea a fost depusă doar o singură ofertă. Este vorba de asocierea dintre Autotehnorom (Suceava) – OPR Asfalt (Timişoara) – Obras Publicas Y Regadios Sa (Toledo – Spania) – Evalcons Tech (Bacău).
Drumul naţional DN 29D începe în municipiul Botoşani, la intersecţia cu DN 29, iar punctul final este în localităţi Ştefăneşti, km 48, la intersecţia cu DN 24C şi traversează următoarele localităţi: Stăuceni, Victoria, Drislea, Truşeşti, Guranda şi Cucuteni.