Judeţul Botoşani a rămas ultimul din Moldova la implementarea proiectelor privind axele strategice, după ce şi Suceava a reuşit să deschidă la sfârşitul lunii trecute ofertele depuse pentru ambele loturi din drumul scos la licitaţie. La Suceava, drumul strategic măsoară 75,739 km şi a fost estimat la o valoare de 182 de milioane de lei fără TVA, adică 38 de milioane de euro, ceea ce reprezintă cam 504.000 de euro pe kilometru. Drumul a fost împărţit în două loturi.
Au fost depuse patru oferte, trei pentru lotul 2, Suceava-Liteni-Dărmăneşti, şi una pentru lotul 1, limită judeţ Iaşi-Budeni-Dolhasca-Liteni-Udeşti-Bosanci-Ipoteşti. Lotul 2 şi-l dispută D’Agostino Angelo Antonio Construzioni Generali (Montefalcione-Italia) şi două asocieri de firme. Prima este formată din: Nomis 2003 Galaţi-Electroinst Scînteie (Bârlad)-Damiena Suceava, Simpa Consult Iaşi-Transmir Vaslui-Instal Service Technology (Măgurele – Ilfov) – Valtellina Est Europa Sibiu, în timp ce cea de a doua reuneşte firmele: Autotehnorom Suceava-Hidroterra (Slobozia Sucevei)-S.U.C.T. Suceava-Florconstruct Suceava-Construcţii Feroviare Mureş-Obras Publicas Y Regadios (Toledo-Spania)-Netcom Activ Suceava-OPR Asfalt Timiş-Elpro Botoşani-Calcarul Suceava. Ultima asociere a depus ofertă şi pentru primul lot.
Comisia de achiziţii din cadrul CJ Suceava va anunţa câştigătorul până pe 16 aprilie 2020.
Oferte aşteptate pentru cea de-a treia licitaţie
La Botoşani lucrurile sunt rămase rău de tot în urmă cu axa strategică, acum fiind în derulare cea de a treia licitaţie. Anunţul CJ a devenit public pe 18 octombrie. Potrivit acestuia, ofertele se pot depune până pe 21 noiembrie ora 15.00, iar dacă totul va fi în regulă, câştigătorul licitaţiei va fi anunţat pe 21 martie 2020, la ora 18.00.
Cea de a treia scoatere la licitaţie s-a făcut după o nouă actualizare a preţurilor. Astfel, preţul oferit constructorilor urcă la peste 292 de milioane de lei fără TVA, adică 61,5 de milioane euro, aproximativ 610.000 euro pe kilometru. La primele două licitaţii, valorile au fost de 254 milioane de lei fără TVA, aproximativ 55 de milioane de euro, respectiv 272 de milioane de lei, fără TVA, aproximativ 57 de milioane de euro.
Drumul strategic trebuie terminat până în octombrie 2023 pentru a nu se pierde finanţarea europeană de 75 de milioane de euro.
După primele două licitaţii, constructorii au reclamat că drumul a fost scos la licitaţie într-un singur lot uriaş, de peste 106 kilometri, şi că nu s-a oferit avans la fel ca în celelalte judeţe. Acum, CJ este dispus să ofere avans până la 30% din valoarea lucrării, în condiţiile legii, dar drumul a fost scos la licitaţie tot într-un singur lot.
Prin acest proiect se dorea modernizarea a patru tronsoane de drum judeţean, în lungime totală de 106,265 kilometri, situate pe teritoriul judeţului Botoşani-DJ 282 H (limită judeţ Iaşi-Rediu-Răuseni-Călăraşi), DJ 282 (Răuseni-Todireni-Albeşti-Truşeşti-Dângeni-Hăneşti), DJ 297 (DN 29D -Blândeşti-Suliţa-Lunca-Todireni) şi DJ 294 (Dângeni-Mihălăşeni), precum şi cel situat pe teritoriul judeţului Iaşi-DJ 282 H (Şipote-limită judeţ Botoşani). Investiţia avea în vedere reabilitarea a nouă poduri existente, construirea a trei poduri noi şi amenajarea a cinci treceri la nivel cu calea ferată.
Cea mai avansată situaţie se înregistrează la Vaslui, unde drumul a fost scos la licitaţie pe trei loturi atât proiectare, cât şi execuţie. La începutul anului s-au semnat contractele, iar acum s-a trecut la execuţia drumurilor. În celelalte judeţe ale Moldovei, licitaţiile sunt în diferite stadii de evaluare şi în cel mai scurt timp urmând a fi semnate contracte.