Câştigătorii licitaţiei pentru reabilitarea drumului Botoşani – Târgu Frumos nu vor mai fi anunţaţi în acest an. Cel puţin aşa arată anunţul de pe site-ul de licitaţii publice postat în cursul zilei de ieri. Anunţul câştigătorilor trebuia făcut cel târziu marţi, la ora 18:00, dar acesta a întârziat să apară.
Aflat în staff-ul Vioricăi Dăncilă, secretarul de stat din Transporturi, Dragoş Titea, secretar general al PSD Maramureş, susţinea cu o nonşalanţă ieşită din comun că anunţarea câştigătorului se va face săptămâna viitoare, odată cu anunţul pentru Botoşani – Ştefăneşti. Doar că şi aici licitaţia este destul de întârziată fiind greu de crezut că aceasta se va putea finaliza la termenul oficial avansat pe SEAP, 29 octombrie. „Într-o săptămână veţi afla câştigătorii la amândouă drumuri. S-a mai amânat o săptămână, poate că au găsit ei (n.r. – comisia de achiziţii a CNAIR) ceva. Urmează ca-ntr-o săptămână să se termine tot”, a declarat Titea.
Numai că anunţul comisiei de achiziţii din cadrul CNAIR a pus capăt minciunii şi arată că drumul spre Iaşi pare a fi o poveste fără sfârşit şi că politicienii încearcă doar să se împăuneze cu realizarea lui, deşi practic nu se întâmplă nimic de ani de zile, iar calea de rulare este din ce în ce mai proastă.
De altfel, şi surse din CNAIR recunoşteau recent că sunt puţine şanse ca licitaţia să se termine în acest an. „Este un blocaj total în companie după toate schimbările astea. Nimeni nu mai face nimic acum”, a declarat un oficial al companiei de drumuri. Acesta susţine că mai este şi o problemă de costuri, în special cele la bitum, care sunt luate în calcul la nivelul anului 2017. „Riscul este să se blocheze, pentru că nu ştim cum vor fluctua preţurile în continuare. Cel mai bine ar fi fost să se fi prevăzut în contract nişte rezerve de implementare”, a mai spus sursa citată.
Scenariu identic la prima licitaţie
Reamintim că acelaşi scenariu s-a petrecut şi în cazul primei licitaţii, când anunţarea câştigătorilor a fost amânată de vreo câteva ori pe finalul anului 2018, pentru ca la începutul acestui an, la o zi după ce se anunţase o nouă prelungire de 30 zile să fie anulată definitiv.
Pe de altă parte, în condiţiile în care câştigătorii vor fi anunţaţi anul viitor şi cum bugetul pe 2020 nu este conturat şi este puţin probabil ca acesta să fie făcut anul acesta s-ar putea să avem şi neplăcuta surpriza ca acest sector de drum, atât de important pentru Botoşani, să nu mai fie bugetat.
În prezent, comisia de licitaţie de la CNAIR este în evaluarea financiară a celor trei oferte depuse. După încheierea acestei etape urmează deliberarea şi atribuirea contractului, după care curge termenul de contestaţie şi la finalizarea acestuia va începe perioada alocată proiectării drumului, cinci luni, şi abia ulterior modernizarea efectivă a acestuia. Deci, în cel mai optimist caz, termenul de finalizare al drumului Botoşani – Târgu Frumos este jumătatea anului 2022.
Lucrare este evaluată la 268,6 milioane de lei (peste 50 de milioane de euro), fără TVA, şi care presupunea proiectarea drumului şi execuţia lucrărilor pe o lungime de 71,512 kilometri, dintre care 39 de kilometri pe teritoriul judeţului Botoşani.