Aseară, la ora 18:00, chiar în ziua când premierul demis Viorica Dăncilă se afla în vizită electorală, Compania de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) trebuia să anunțe câștigătorul licitației pentru modernizarea drumului Botoșani – Târgu Frumos. Numai că nu s-a întâmplat așa, site-ul de achiziții publice rămânând „împietrit” în faza de evaluare financiară a celor trei oferte depuse. Mai mult, chiar nu a fost avansată măcar nicio altă dată la care se va anunța câștigătorul licitației.
Aflat în staff-ul Vioricăi Dăncilă, secretarul de stat din Transporturi, Dragoș Titea, a declarat că anunțarea câștigătorului se va face săptămâna viitoare, odată cu anunțul pentru Botoșani – Ștefănești. Doar că și aici licitația este destul de întârziată fiind greu de crezut că aceasta se va putea finaliza la termenul oficial avansat pe SEAP, 29 octombrie. „Într-o săptămână veți afla câștigătorii la amândouă drumuri. S-a mai amânat o săptămână, poate că au găsit ei (n.r. – comisia de achiziții a CNAIR) ceva. Urmează ca-ntr-o săptămână să se termine tot”, a declarat Titea.
Surse din CNAIR susțin că sunt puține șanse de a se respecta și acest termen, deoarece schimbările de pe scena politică și mai ales cele din cadrul companiei au dus la un blocaj. „Este un blocaj total în companie după toate schimbările astea. Nimeni nu mai face nimic acum”, a declarat un oficial al companiei de drumuri. Acesta susține că mai este și o problemă de costuri, în special cele la bitum, care sunt luate în calcul la nivelul anului 2017. „Riscul este să se blocheze, pentru că nu știm cum vor fluctua prețurile în continuare. Cel mai bine ar fi fost să se fi prevăzut în contract niște rezerve de implementare”, a mai spus sursa citată.
În funcţie de ofertele depuse la dosar, se poate decide amânarea publicării rezultatului evaluării de mai multe ori, aşa cum s-a întâmplat şi în cazul primei licitaţii care a eşuat la sfârşitul lunii ianuarie, când comisia de achiziţii din cadrul CNAIR a anulat procedura pe motiv că toate cele 12 oferte depuse erau neconforme.
În cadrul celei de a doua licitații au fost depuse trei oferte. Prima vine din partea asocierii: Danlin XXL (Secuieni – Neamţ) – Hydrostroy (Bulgaria) – Vodstroy 98 (Bulgaria) – TPF Inginerie (Bucureşti) – Simpa Consult (Iaşi) – Routte Construct (Ilfov). O altă ofertă a fost depusă de un consorţiu format din patru firme: Aqua Parc (Slobozia – Neamţ) – Mavgo Holding (Taşca – Neamţ) – Vahoslav (Slovacia) – Trameco (Bihor). De asemenea, a mai fost depusă o ofertă de asocierea: Autotehnorom (Suceava) – EKY Route (Târgu Frumos – Iaşi) – OPR Asfalt (Timişoara) – Obras Publicas Y Regadios Sa (Toledo – Spania) – Evalcons Tech (Bacău).
În cel mai optimist caz, termenul de finalizare al drumului Botoșani – Târgu Frumos este jumătatea anului 2022. Lucrare este evaluată la 268,6 milioane de lei (peste 50 de milioane de euro), fără TVA, şi care presupunea proiectarea drumului şi execuţia lucrărilor pe o lungime de 71,512 kilometri, dintre care 39 de kilometri pe teritoriul judeţului Botoşani.