Peste 170 de elevi care au studiat în străinătate au solicitat înscrierea în şcolile botoşănene. Datele centralizate de Inspectoratul Şcolar Judeţean arată că pe parcursul anului şcolar 2018 – 2019, au solicitat înscrierea în şcolile botoşănene 176 de elevi, din care 90 în învăţământul primar, 52 la gimnazu şi 34 la liceu.
Cei mai mulţi elevi, 115, au revenit din Italia. Acestora li s-a alăturat 20 de copii veniţi din Spania, câte opt din Germania şi Anglia, şase din Republica Moldova, patru din Grecia, trei din Franţa, câte doi din Austria, Japonia, Serbia şi Belgia. Printre elevii care au revenit acasă se numără şi copii care au învăţat în Olanda, Portugalia, Ucraina şi Suedia.
Potrivit conducerii Inspectoratului Şcolar Judeţean, aceşti elevi au fost evaluaţi la unitatea de învăţământ de către o comisie formată din cadre care predau la nivelul de studiu pentru care se solicită înscrierea. La alegerea clasei în care se face înscrierea se ţine cont de clasele absolvite în străinătate, vârsta şi nivelul dezvoltării psihocomportamentale, competenţele de comunicare în limba română şi de perspectivele de evoluţie şcolară.
În cazul în care familiile nu au documente şcolare, elevii sunt înscrişi ca audienţi până la obţinerea documentelor şi finalizarea procedurii de echivalare, indiferent de momentul în care părinţii, tutorii sau susţinătorii legali ai acestora solicită şcolarizarea, asigurându-se astfel accesul neîngrădit la educaţie.
„Activitatea elevilor audienţi este înregistrată în cataloage provizorii şi se urmăreşte modul în care se adaptează elevul la nivelul clasei respective. Toate informaţiile privind evaluările şi frecvenţa sunt trecute în catalogul clasei, după încheierea recunoaşterii şi a echivalării studiilor parcurse în străinătate”, a declarat Gabriel Hârtie, inspector şcolar general.
Potrivit oficialului, unor părinţi li s-a recomandat să solicite înscrierea elevilor în aceeaşi clasă pe care au frecventat-o în anul şcolar anterior, sau într-o clasă anterioară celei absolvite. Asta pentru ca elevii să-şi consolideze competenţele de comunicare în limbă română, cunoştinţele de citit şi scris şi să se adapteze la programele şcolare din Romania.
Cei mai mulţi elevi nu au avut probleme de adaptare, beneficiind de sprijinul cadrelor didactice şi de consiliere pedagogică. Au fost elevi care, după ce s-au înscris ca audienţi, au avut dificultăţi de adaptare, iar părinţii au solicitat înscrierea într-o clasă inferioară.