„490 de garaje din 507 au fost desfiinţate voluntar în Cartierul Gheorgheni. Cele 17 garaje vor fi desfiinţate pe cale administrativă de către Primaria Cluj-Napoca, pe cheltuiala deţinătorilor de garaje”, este anunţul făcut în urmă cu câteva zile de primarul Clujului, Emil Boc. Măsura a primit foarte multe aprecieri din partea unor persoane care solicită ca aceasta să fie aplicată şi în cartierul unde locuiesc. O decizie similară a fost luată şi în alte oraşe din ţară, însă de câţiva ani, edilii botoşăneni evită acest subiect. Şi asta în condiţiile în care se ştie că multe garaje sunt în cămări, depozite, ateliere sau în locuri de jucat table şi de servit o ţuică cu prietenii.
În municipiul Botoşani sunt aproximativ 3000 de garaje, suprafaţa medie ocupată de o astfel de construcţie fiind de 20 de metri pătraţi. Sunt însă şi construcţii care ocupă şi suprafeţe mai mari. Potrivit celor precizate de Marian Murariu, viceprimar al municipiului, în ultimii ani nu s-a mai aprobat construirea de garaje noi şi nici nu au fost aprobate cererile primite din partea celor care doreau să cumpere terenul de sub aceste construcţii.
„Din punct de vedere practic, aceste garaje încurcă pentru că ocupă mult spaţiu şi s-ar putea amenaja mult mai multe locuri de parcare, dacă ar fi demolate. Şi din punct de vedere estetic, acestea arată urât. Nu există unitate din punct de vedere arhitectural, unele dintre ele sunt vechi, neîntreţinute, au un aspect neplăcut. Există totuşi un plus – municipalitatea încasează sume importante din concesiuni”, a afirmat Marian Murariu.
Astfel, în zona A, preţul minim este de 61 de lei de metru pătrat pe an, iar în zona B, 39,25 lei, preţ care se indexează anual. „La şedinţele de negociere, am întâlnit cetăţeni care au avut contract de concesiune pe 25 de ani şi plăteau de la unu până la 3,5 lei pe metru pătrat pe an. La expirarea contractului, când trec de la un leu la 61 de lei, este un şoc pentru ei, dar nu au de ales. În cazul în care nu doresc să prelungească acest contract, ei trebuie să dezafecteze construcţia. Însă nu am avut astfel de situaţii”, a explicat Marian Murariu.
Lunar, consilierii municipali votează câte un proiect vizând prelungirea unor contracte de concesiune. Spre exemplu, în şedinţa de ieri, unul dintre proiectele de pe ordinea de zi a vizat prelungirea a 46 de astfel de contracte. De regulă, se aprobă prelungiri de până în cinci ani.
„Nu mai facem greşeala din trecut de a acorda concesiuni pe 25 de ani. Nu mai prelungim pe perioade mari pentru că, în ipoteza accesării unor fonduri europene, vom putea construi parcări supraetajate. În unele cartiere, unde criza locurilor de parcare îşi spune cuvântul, ar trebui luată măsura dezafectării garajelor”, a arătat Marian Murariu.