Consiliul Județean (CJ) Botoșani va scoate din nou la licitație axa strategică rutieră la începutul lunii octombrie, după ce o nouă actualizare a prețului va fi supusă votului CJ în ședința de la sfârşitul acestei luni. „Am luat decizia împreună cu domnul președinte (n.r. – Costică Macaleți, președintele CJ) și echipa de proiect să scoatem din nou la licitație, în perioada imediat următoare, drumul strategic”, a declarat Dorin Birta, vicepreședintele CJ.
Oficialii au decis să le ofere posibilitatea de a accesa un avans de până la 30% din valoarea contractului și au solicitat proiectantului o majorare a prețului materialelor conform indicilor furnizați de Statistică. „Vom primi această actualizare săptămâna această și acest proiect de hotărâre cu noua actualizare a prețuri va fi pe ordinea de zi a ședinței de CJ”, a spus Dorin Birta, care a adăugat că s-a respins ideea lotizării, în ciuda eșecului celor două licitații de până acum. Una din motivații ar fi lipsa timpului fizic, CJ Botoșani urmând a pierde finanțarea europeană dacă nu reușește să termine acest drum până la finele lunii octombrie 2023. „Nu cred că lotizarea ar fi cauza neprezentării constructorilor, ci actualizarea prețurilor la materiale și avansul de 30%. Cred că, în aceste condiții, nu ar mai fi motive să nu avem oferte”, crede vicepreședintele CJ.
Macaleți: „Este o lucrare mare, frumoasă și cu suficienți bani”
La rândul său, Costică Macaleți, principalul susținător al licitației în bloc a întregului ax strategic rutier, afirmă că lotizarea nu este soluția optimă pentru cel mai important proiect cu fonduri europene al județului, pe motiv că lucrarea ar trebui să fie una unitară și se declară convins că la cea de a treia licitație se va prezenta un constructor, pentru că „este o lucrare mare, frumoasă și cu suficienți bani”. „Cu loturi s-ar mai prelungi cu două-trei luni. Aici trebuie să fie un constructor care să-și asume această lucrare și el o poate da în subantrepriză la alți «n» constructori care să realizeze loturile de care spuneți, dar după un anumit grafic de timp pentru că un constructor e mai harnic și termină 20-30 de kilometri pe care apoi cari tot materialul pentru diferența de 70 de kilometri, drumul acela nu are cum rezista”, a declarat Costică Macaleți, președintele CJ.
Două licitații eșuate
Până acum, drumul strategic a fost scos la licitație de două ori, dar niciodată nu s-a prezentat niciun constructor.
Prima dată licitația a fost urcată pe SEAP la sfârşitul lunii ianuarie, iar pe 11 martie, când trebuiau să deschidă ofertele, membrii comisiei de licitaţie din CJ au constatat că nimeni nu s-a interesat de lucrare. Atunci, valoarea estimată a contractului a fost de 254 milioane de lei fără TVA, aproximativ 55 de milioane de euro.
La cea de a doua licitație, axa rutieră strategică Botoșani – Iași a fost evaluată la un preț de 272 de milioane de lei, fără TVA, aproximativ 60 de milioane de euro, adică undeva la 600.000 de euro pe kilometru, dublu față de standardele de cost pentru un drum județean, și tot nu s-a prezentat niciun constructor.
Eșecul licitației de acum pune în pericol realizarea acestei axe rutiere prin fonduri europene, finanțarea expirând în octombrie 2023, în condițiile în care durata contractului de execuție este de 33 de luni, adică de trei ani fără trei luni.
Drumul lung de 106 kilometri
Prin acest proiect se dorea modernizarea a patru tronsoane de drum judeţean, în lungime totală de 106,265 kilometri, situate pe teritoriul judeţului Botoşani – DJ 282 H (limită judeţ Iaşi – Rediu – Răuseni – Călăraşi), DJ 282 (Răuseni – Todireni – Albeşti – Truşeşti – Dângeni – Hăneşti), DJ 297 (DN 29D – Blândeşti – Suliţa – Lunca – Todireni) şi DJ 294 (Dângeni – Mihălăşeni) – precum şi cel situat pe teritoriul Judeţului Iaşi – DJ 282 H (Şipote – limită judeţ Botoşani). Investiția avea în vedere reabilitarea a nouă poduri existente, construirea a trei poduri noi și amenajarea a cinci treceri la nivel cu calea ferată.