Contractele de deszăpezire cad unul după altul, după ce guvernul a introdus salariul minim în domeniul construcțiilor de 3.000 de lei prin celebra Ordonanță 114, cunoscută ca „Taxa pe lăcomie”.
E drept că guvernanţii le-au acordat agenților economici subvenții, astfel încât cheltuielile să nu le afecteze prea mult activitatea, doar că a introdus și condiția ca 80% din cifra de afaceri să fie realizată în construcții, dar au uitat să treacă printre activitățile asimilate domeniului și deszăpezirea. Și asta în condițiile în care firmele care fac deszăpezirile sunt tot aceleași care, în timpul sezonului cald, se ocupă de construcția de drumuri, și cu aceeași salariați. Astfel, firmele s-au văzut obligate să-și crească substanțial costurile cu forța de muncă în urma unei decizii administrative a guvernului, dar nu au putut solicita și actualizarea prețurilor contractelor multianuale aflate în derulare. În aceste condiții, pentru a nu mai înregistra și în acest sezon rece pierderi, firmele au început să denunțe contractele.
Budăi: „Partea de deszăpezire nu este construcții”
Situația tinde să se agraveze, mai ales că timpul rămas până la sezonul rece nu este unul foarte mare și nu prea mai permite organizarea și desfășurarea de noi licitați. Ministrul Muncii, Marius Budăi, a declarat că această situație va fi luată în discuție de guvern. „Deszăpezirea este făcută de oameni care lucrează și în construcția de drumuri, dar partea de deszăpezire nu este cod CAEN pe construcţii, dar aici vom găsi și aici o soluție. Partea de deszăpezire nu este construcţii”, a declarat ministrul Muncii, Marius Budăi.
Până atunci, județul Botoșani, a rămas fără firme de deszăpezire atât pe drumurile naționale, cât și pe cele județene. Mai întâi, Constantin Conţac, administratorul societăţii Transporturi Auto SA (TASA), a renunţat la contractul multianual de deszăpezire pe care îl avea încheiat cu Direcţia Regională Drumuri Naţionale (DRDP) Iaşi pentru drumurile naţionale din judeţele Botoşani şi Suceava. Apoi, a venit rândul firmelor care se ocupă de deszăpezirea drumurilor judeţene să notifice conducerea judeţului că denunţă contractele multianuale semnate acum doi ani și care erau în valoare totală de 34 milioane de lei. Este vorba de Big Conf, firmă controlată de Liviu Conţac şi care a câştigat deszăpezirea la bazele Botoşani şi Săveni, Tehnic Asist, firmă controlată de Mirel Vlas, aflată în insolvenţă şi care avea lucrări pe baza Dorohoi, şi Cornell’s Floor, firma omului de afaceri Marcel Bârsan şi care lucra pe baza Truşeşti.
Vicepreședintele CJ, de acord cu rezilierea de la 1 ianuarie
Cu toate acestea, vicepreședintele Consiliului Județean, Dorin Birta, cel care a preluat prerogativele de la Costică Macaleți și care răspunde de drumurile județene, speră ca eventuala reziliere să se pună în practică abia de la 1 ianuarie, astfel încât să fie timpul fizic necesar pentru încheierea unei noi licitații. „Din punctul meu de vedere așa ar fi corect, de la 1 ianuarie să facem această reziliere și eventualele noi contracte, cu câștigătorii licitațiilor, să intre în vigoare tot de la 1 ianuarie. Spun acest lucru, deoarece luna noiembrie, posibil luna decembrie, să avem precipitații și să nu ne trezim că nu avem cu ce să intervenim”, a declarat Dorin Birta. Acesta este sceptic că unele firme vor fi convinse să nu rezilieze contractele de o eventuală decizie a guvernului de a recunoaște și deszăpezirea ca fiind parte a domeniului construcții. „Depinde de firma de construcție și de obiectul de activitate pe care-l are. Unele firme de construcții au 80% din activitate în acest domeniu și se încadrează la subvențiile date de stat, altele nu ating acest prag și, probabil, acestea vor avea de suferit”, a conchis Birta. Cel mai mult însă vor avea de suferit locuitorii județului dacă problema deszăpezirii nu va fi rezolvată până la prima ninsoare.