Drumul spre Prăjeni dă mari bătăi de cap şoferilor care-l tranzitează, locuitorilor din zonă, dar şi conducerii judeţului.
În acest an, bugetul Consiliul Judeţean (CJ) pentru întreţinerea drumurilor judeţene este de 14,5 milioane lei (n.r. – aproximativ trei milioane de euro). Mai bine de jumătate din bani, aproximativ 7,5 milioane de lei, vor fi înghiţiţi de reabilitarea drumului Flămânzi – Prăjeni – Plugari. Pe acest sector de drum se va turna covor asfaltic în două straturi, iar lucrările ar trebui să se demareze în această săptămână. Surpriză însă, drumul nu va fi reabilitat în integralitatea lui, adică vor rămâne vreo trei kilometri neasfaltaţi. Este vorba de porţiunea de drum care nu a fost asfaltată şi care este şi acum de piatră. Cum asfaltarea la Prăjeni se face pe fonduri alocate reparaţiilor, pe această porţiune nu se poate pune, deocamdată, decât tot piatră. De aceea, conducerea CJ a pus pe ordinea de zi a şedinţei de joi, aprobarea indicatorilor tehnico-economici pentru „Modernizarea DJ 238B, limita de judeţ Iaşi – Prăjeni – Câmpeni – Flămânzi”. Proiectul era, de fapt, pregătit pentru finanţarea sa prin viitorul PNDL III, aşteptat pentru sfârşitul acestui an sau începutul anului viitor. El presupune, pe lângă modernizarea căii de rulare şi efectuarea de acostamente de câte un metru pe fiecare sens de mers, efectuarea de 30 de podeţe şi rigole sau şanţuri de pământ pe margine.
Investiții pentru cei trei kilometri
Apropierea alegerilor şi presiunea publică uriaşă pentru asfaltarea acestui drum i-a determinat pe şefii judeţului să caute o soluţie de compromis, iar aceasta constă în scoaterea din proiectul de modernizare pregătit pentru finanţarea prin PNDL III a celor trei kilometri de drum de pământ şi introducerea lor în planul de investiţii finanţat de către CJ. „Nu vor rămâne cei trei kilometri. Pentru ei s-a făcut studiul de fezabilitate, documentaţia este aprobată în CTE (n.r. – Consiliul Tehnico-Economic) de Consiliul Judeţean. Acum se lucrează la proiectul tehnic pentru cei trei kilometri, care nu figurează cu asfalt, ci doar cu piatră, şi nu putem face reparaţii pe el. Se vor scoate la licitaţie şi se vor face investiţii. Sigur nu va rămâne drumul aşa”, a declarat Dorin Birta, vicepreşedintele CJ care răspunde de drumuri. Acesta nu a putut avansa un termen în care se va realiza investiţia, afirmând doar că „este o problemă care trebuie rezolvată cât mai urgent”, însă, cunoscând termenii pe care-i presupune o licitaţie publică este greu de crezut că va putea fi realizată în cursul acestui an.
Dorin Birta susţine că CJ are banii necesari pentru modernizarea acestui sector de drum, iar dacă ţinem cont de standardele de cost în vigoare este vorba de peste un milion de euro.
O istorie tumultoasă a drumului
Drumul judeţean spre Iaşi prin Prăjeni a fost viabilizat în 2013, lucrările presupunând, oficial, turnarea unui strat de asfalt peste piatră spartă. În scurt timp, şoferii au ajuns să facă slalom printre gropi până la bucata ieşeană, făcută cu bani europeni şi la standarde europene. Autorităţile judeţene spuneau că drumul s-a stricat din cauza camioanelor care transportau materiale spre partea ieşeană şi că nu puteau interveni din cauză că era în garanţie. Constructorul a refuzat să facă lucrări, spunând că nu a fost plătit. După aproape un an de discuţii, firma a acceptat să facă reparaţii, constând în plombe care au cedat la prima ninsoare.
În ultimii ani, oficialii CJ au motivat că nu pot face reparaţii pe acest drum pentru că este în litigiu. În primăvară a fost acceptată o expertiză de către instanţă, iar lucrurile păreau că intră în normal, numai că luna trecută, la solicitarea Bitunova, instanţa a decis efectuarea unei noi expertize, care va fi discutată la termenul procesului de pe 26 septembrie.