spot_img
vineri, noiembrie 22, 2024
HomeLocal BTDrumul spre Iaşi, abonat la amânări

Drumul spre Iaşi, abonat la amânări

La ora 15:00 trebuia să aibă loc deschiderea de oferte pentru reabilitarea drumului Botoşani – Târgu Frumos, dar nici de această dată nu a fost cu noroc. Pe site-ul de licitaţii publice, în loc de procesul verbal de vizualizare a ofertelor a apărut un nou anunţ de suspendare. Este cea de a doua suspendare a licitaţiei din ultima lună, aceeaşi procedură fiind pusă în practică şi după minivacanţa de Paşti şi 1 Mai. Atunci s-a prelungit termenul de depunere a ofertelor şi implicit cel de deschidere, până pe 20 mai, pentru ca, ulterior, să fie prelungit până pe 3 iunie. Acestea nu au fost singurile amânări, Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) recurgând la aceeaşi stratagemă şi în aprilie, când a fost primul termen limită de depunere a ofertelor.

DONEAZĂ UN ABONAMENT LA MONITORUL!

Nu-ți lăsa părinții, bunicii și prietenii pradă televiziunilor de știri devenite oficine de propagandă și presei cumpărate de partide. Dă-le o șansă să fie informați corect și să facă alegeri în cunoștință de cauză! Fă-le cadou un abonament la Monitorul de Botoșani. Dacă te-ai săturat să îi vezi manipulați și mințiți, completează formularul de mai jos, cu numele și adresa corectă a celui căruia vrei să-i donezi un abonament și noi îi trimitem zilnic ziarul. Abonează-i pe cei dragi la Monitorul și oferă-le o imagine nedeformată a realității. Este cel mai de preț ajutor.

 

CNAIR promite reluarea procedurii

 

Procedura de licitație pentru contractul privind modernizarea DN 28B continuă săptămâna această, în urma clarificărilor oferite de CNAIR operatorilor economici, iar noul termen pentru depunerea ofertelor este 21 iunie 2019. Precizăm că decalarea termenelor de depunere a ofertelor pentru anumite contracte ţine doar de respectarea legislaţiei în domeniul achiziţiilor publice. Astfel, potrivit articolului 153 din legea 98/2016, privind achiziţiile publice, CNAIR este obligată să decaleze termenul limită pentru depunerea ofertelor, ori de câte ori un potenţial aplicant solicită clarificări care au ca efect modificarea ori completarea documentaţiei de atribuire, astfel încât toţi operatorii economici să aibă timp suficient la dispoziţie pentru a adapta ofertele la noul mod de interpretare a elementelor contractului. În caz contrar, proiectul poate fi blocat definitiv de operatorii economici nemulţumiţi, prin decizii ulterioare ale instanţelor”, a declarat Alin Şerbănescu, purtătorul de cuvânt al CNAIR.

 

Federovici cere explicaţii de la CNAIR

 

Reprezentanţii PSD au fost luaţi prin surprindere de această nouă tergiversare a licitaţiei. „Vom solicita pe cale parlamentară un punct de vedere de la CNAIR, pentru a putea înţelege de ce nu avansează licitaţie. Să vedem dacă sunt sau nu constructori interesaţi de o lucrare atât de mare. Dacă e o problemă de actualizare de preţuri, să spună şi să facă demersurile necesare, pentru că stăm de prea mult timp în loc”, a declarat vicepreşedintele Senatului, Doina Federovici.

 

Indicatorii tehnico-economici neactualizaţi

 

CNAIR a reluat licitaţia pentru stabilirea firmei care va executa lucrările de modernizare a drumului naţional DN 28B Botoşani – Târgu Frumos pe 6 martie, cu o zi înainte de vizita ministrului Transporturilor, Răzvan Cuc, şi la o lună şi jumătate distanţă de la anularea primei licitaţii, pe motiv că ofertele primite erau neconforme. Prima licitaţie a fost demarată în mai 2018 şi anulată pe 22 ianuarie în acest an.

O problemă la această licitaţie o reprezintă neactualizarea costurilor. Indicatorii tehnico-economici au fost aprobaţi de Guvernul Tudose la sfârşitul anului 2017, iar investiţia a fost evaluată la 268,6 milioane de lei (peste 50 de milioane de euro), fără TVA. Cu aceşti bani se urmăreşte a se face proiectarea drumului, dar şi execuţia lucrărilor pe o lungime de 71,512 kilometri, dintre care 39 de kilometri pe teritoriul judeţului Botoşani, iar investiţia mai cuprinde reabilitarea a opt poduri pe tot traseul şi construirea unuia nou.

Experienţa ultimelor mari lucrări de investiţii scoase la licitaţie în judeţ, şi anume drumul strategic, lucrările pe sectoarele unde s-au înregistrat alunecări de teren sau drumurile judeţene, ne arată că în lipsa reactualizării valorilor, în condiţiile creşterii costurilor cu forţa de muncă din construcţii şi a scumpirii bitumului, constructorii nu depun oferte angajante, deşi, pe parcursul desfăşurării licitaţiei cer clarificări legate de banii disponibili şi lucrările care trebuie efectuate.

 

Criterii financiare foarte ridicate

 

Condiţiile financiare şi tehnice impuse în caietul de sarcini, prin intermediul cărora se încearcă contractarea lucrării cu o firmă mare, ar putea sabota întregul proiect. Astfel, firmele care vor să modernizeze cei aproximativ 72 de kilometri de drum trebuie să demonstreze că au dus la bun sfârşit, în ultimii cinci ani, „lucrări de construcţie nouă şi/sau modernizare şi/sau reabilitare şi/sau lărgire de autostrăzi şi/sau drumuri naţionale şi/sau drumuri expres, la nivelul a maxim trei contracte, în valoare cumulată de minim: 250.000.000 lei, fără TVA”. Asta înseamnă că, la nivelul cursului actual, firmele care ar dori să construiască drumul spre Iaşi trebuie să fi avut în ultimii ani trei contracte care să cumuleze aproximativ 53 de milioane de euro.

Şi asta nu este singura condiţie financiară „restrictivă”. Ofertanţii trebuie să fi avut studii de fezabilitate sau proiecte tehnice în ultimii cinci ani de minim şapte milioane de lei, adică de 1,5 milioane de euro. Ei trebuie să mai demonstreze că în fiecare an din perioada 2015-2017 au avut o cifră de afaceri de minim 85 de milioane de lei, adică de minim 18,6 milioane de euro.

 

Zeci  de licitaţii anulate în acest an

 

Dacă în trecut constructorii se băteau pe contracte de drumuri şi se contestau între ei, mai nou niciunul nu se interesează de modernizarea unor şosele importante. Luna trecută au fost anulate mai multe licitaţii CNAIR în valoare de zeci de milioane de euro. De exemplu, DN 2L Soveja – Lepşa a fost anulată luni, 27 mai, „deoarece la data limită de depunere ofertă nu au existat ofertanţi înscrişi”, deşi valoarea contractului pus la bătaie era de 85,10 milioane de lei, fără TVA (18 milioane de euro).

Pe 30 mai s-a anulat licitaţia pentru forajele geotehnice suplimentare de pe secţiunile montane dintre Boiţa şi Tigveni, de pe Autostrada „Sibiu – Piteşti”, din lipsă de ofertanţi. Reprezentanţii Asociaţii Pro Infrastructură anunţau încă de la lansarea licitaţiei, în martie, că suma estimată de CNAIR, sub un milion de euro, nu acoperă nici 10% din preţul corect, conform experţilor europeni şi români pe care i-au consultat.

În aceeaşi zi a fost anulată, din lipsă de oferte, şi licitaţia pentru resistematizarea unui sens giratoriu de la intersecţia a două dintre cele mai importante drumuri din ţară, DN1 şi DN7, de la Vestem (judeţul Sibiu). Era vorba de un contract de peste 500.000 de euro.

În martie a fost anulată şi licitaţia pentru Drumul Expres Craiova – Piteşti, de această dată din cauza unor probleme juridice, pe care CNAIR nu a vrut să le admită decât după ce contestaţiile drumarilor în instanţă au rămas definitive.

De la începutul lunii februarie, au fost anulate 38 de licitaţii CNAIR, iar alte 11 licitaţii, care trebuiau să aibă deschiderea între 29 mai şi 3 iunie au fost suspendate, în vederea prelungirii termenelor de depunere a ofertelor.

Situaţii similare se înregistrează şi la Compania Naţională de Investiţii, unde au fost anulate 43 de licitaţii.

Deja ai votat!

DONEAZĂ UN ABONAMENT LA MONITORUL!

Nu-ți lăsa părinții, bunicii și prietenii pradă televiziunilor de știri devenite oficine de propagandă și presei cumpărate de partide. Dă-le o șansă să fie informați corect și să facă alegeri în cunoștință de cauză! Fă-le cadou un abonament la Monitorul de Botoșani. Dacă te-ai săturat să îi vezi manipulați și mințiți, completează formularul de mai jos, cu numele și adresa corectă a celui căruia vrei să-i donezi un abonament și noi îi trimitem zilnic ziarul. Abonează-i pe cei dragi la Monitorul și oferă-le o imagine nedeformată a realității. Este cel mai de preț ajutor.

Botoșani
cer fragmentat
-0.6 ° C
-0.4 °
-1.7 °
80 %
0.5kmh
84 %
vin
4 °
sâm
2 °
Dum
2 °
lun
4 °
mar
3 °

CARICATURA ZILEI

POZA ZILEI

Multă lume încă nu s-a hotărât cu cine votează. O fi din cauza ofertei bogate.

EDITORIAL

Cu stupoare constatăm în aceste zile că în mizerabila „Ciorbă” (am făcut referire la Vladimir Ciorbă, soțul pesedistei Laura Vicol, unul din creierele acestei...

EPIGRAMA ZILEI

Tot votând răul cel mai mic N-am realizat nimic Așadar și prin urmare Încercăm cu ăla mare?   -Dumitru MONACU

HAPPY CINEMA

POLITICĂ EDITORIALĂ

Politica editorială a Monitorului de Botoșani

Monitorul de Botoşani este un cotidian lansat pe 24 iunie 1995, cu distribuţie pe raza judeţului Botoşani. În ultimii ani tot timpul a fost...

ÎN ATENȚIA CITITORILOR

În atenţia cititorilor

Este foarte important pentru redacţia noastră  să ofere cititorilor  posibilitatea de a comunica cu noi  rapid şi uşor. Astfel, pentru: - a ne aduce la...

MONITORUL DE BOTOȘANI – COD DE CONDUITĂ

Codul de conduită al jurnalistului

În prezentul Cod, noţiunea de interes public va fi înţeleasă pornind de la următoarele premise: - Orice chestiune care afectează viaţa comunităţii este de interes...