Drumul strategic a devenit o capcană pentru cei care circulă pe acolo.
Mesajul protestatarilor de la începutul lunii, care reclamau faptul că au apărut „cratere şi de 60 de centimetri adâncime”, care le pun viaţa în pericol, nu a fost o exagerare. Păţania unei familii petrecute în joia marea ilustrează perfect situaţia de acolo. Andrei Lupu, un tânăr din zonă, îşi aduce soţia însărcinată în lună mare la Maternitate, când, în Suliţa, din cauza unei gropi i s-a rupt un pivot și s-a smult planetara. Numai experienţa sa ca şofer şi prezenţa de spirit a făcut ca lucrurile să nu ia o turnură tragică. „Eram în drum spre maternitate cu soţia însărcinată în aproape nouă luni, deoarece se simţea rău şi din cauza asta era să nască prematur. Un poliţist din sat a apelat la Ambulanţă, care a transportat-o la Maternitate, unde i-a scris pe fişă: «traumatism rutier»”, a scris tânărul pe o reţea de socializare.
Acum, Andrei Lupu intenţionează să dea administratorul drumului în judecată şi cere ajutorul internauţilor. „Cum aş putea da statul sau administratorul drumurilor în judecată în urma unor avarii la maşină din cauza craterelor din asfalt din satul Suliţa, pentru că nu le pot numi gropi?… Am martori poliţistul constatator, un mecanic din sat şi mulţi alţi şoferi şi localnici”, mai scrie tânărul pe reţeaua de socializare.
Eşecul „drumului strategic”
Drumul pe care s-a produs avaria este celebrul „drum strategic” pe care conducerea Consiliului Județean (CJ) l-a abandonat de mai mulţi ani, în așteptarea unor investiții pe fonduri europene. Doar că licitaţia pentru modernizarea celor 106 kilometri din sudul judeţului a eşuat lamentabil la sfârşitul lunii martie, când niciun ofertant nu s-a prezentat. Problema a fost neconcordanţa indicatorilor tehnico-economici cu situaţia reală, adică majorarea salariului minim în construcţii şi creşterea preţului la bitum, ceea ce a făcut ca evaluarea iniţială a lucrării, estimată iniţial la 55 de milioane de euro + TVA, să fie sub evaluată cu aproximativ 11 milioane de euro. Acum, CJ aşteaptă modificarea ghidului de finanţare, fiind vorba de bani europeni, pentru a putea completa din fonduri proprii diferenţa de bani, după care va supune la vot, în plenul CJ, reactualizarea preţului. Abia după aceea se va putea relua procedura de licitaţie, care se va întinde pe mai multe luni.
Plombări anunţate de reprezentanţii CJ
Pentru că, mai mult ca sigur, nu se va finaliza în timp util pentru a se demara asfaltarea în această toamnă, oficialii CJ au anunţat, imediat după eşuarea licitaţiei, că vor plomba la cald acel sector de drum, doar că pentru ca acest lucru să se întâmple trebuie să se finalizeze o altă licitaţie, cea de întreţinere a drumurilor judeţene. În cazul în care nu vor exista contestaţii, Direcţia de Drumuri va semna noul contract de întreţinere a drumurilor judeţene undeva la mijlocul lunii mai şi apoi se vor putea demara lucrările de plombări la cald.
Oamenii au ajuns la capătul răbdării
Pe 9 aprilie, sute de botoşăneni din sudul judeţului, nemulţumiţi de starea deplorabilă a drumurilor au mărşăluit dinspre Răuseni spre Botoşani, în cadrul celui mai mare protest din ultimii ani. Pe parcurs au cooptat sute de maşini din localităţile învecinate şi nu numai – Blândeşti, Suliţa, Lunca, Todireni, Hlipiceni, Dângeni, Truşeşti. Peste 80 de maşini au ajuns în Piaţa Revoluţiei, în timp ce restul s-au împrăştiat pe străzile adiacente.
Protestatarii au scandat împotriva conducerii CJ, cerând demisia acesteia, pentru proasta gestionare a drumurilor judeţene. „Hoţii”, „Demisia”, „M… PSD”, „Iuda, ţi-ai vândut ţara!”, „Aţi cheltuit banii pe prostituate şi maşini de lux” şi „Macaleţi, drumuri din judeţ!/Macaleţi, drumuri din judeţ!”, au fost scandările preferate ale protestatarilor.