spot_img
luni, noiembrie 25, 2024
HomeLocal BTRezultatele controalelor ținute secret

Rezultatele controalelor ținute secret

Legislaţia pentru protecţia consumatorilor a fost pusă în dezbatere publică, iar asociaţiile nonguvernamentale au făcut propuneri de modificarea ei, care însă nu prea sunt luate în seamă. În principal, consumatorii cer să afle numele firmelor care vând produse neconforme pentru a le putea sancţiona.

DONEAZĂ UN ABONAMENT LA MONITORUL!

Nu-ți lăsa părinții, bunicii și prietenii pradă televiziunilor de știri devenite oficine de propagandă și presei cumpărate de partide. Dă-le o șansă să fie informați corect și să facă alegeri în cunoștință de cauză! Fă-le cadou un abonament la Monitorul de Botoșani. Dacă te-ai săturat să îi vezi manipulați și mințiți, completează formularul de mai jos, cu numele și adresa corectă a celui căruia vrei să-i donezi un abonament și noi îi trimitem zilnic ziarul. Abonează-i pe cei dragi la Monitorul și oferă-le o imagine nedeformată a realității. Este cel mai de preț ajutor.

„Autorităţile publice pe care noi le plătim din banii publici şi pe care i-am angajat să aibă grijă de noi să avem o piaţă corectă, ar trebui să înţeleagă să facă publice toate controalele. De ce spun asta? Fiindcă de 30 de ani discutăm de acest lucru şi în momentul în care noi, ca şi consumatori, vom vedea un produs sau un serviciu într-un magazin neconform sancţionat de către autoritate pentru că nu îndeplineşte legislaţia şi normele minime, automat şi noi, la rândul nostru, putem să facem un exerciţiu şi pur şi simplu să nu mai cumpărăm acel produs”, a afirmat Sorin Mierlea, preşedintele InfoCons.

Potrivit acestuia, fiecare dintre noi ar trebui să conştientizeze că, de fiecare dată când cumpără votează produsul, votează brandul, votează magazinul. „Votându-l, automat acela va ajunge mai sus, iar în momentul în care un produs sau un serviciu, un magazin, un retailer îşi bate joc de noi şi vinde produse care nu se ridică la un standard minimal ar trebuie să-i sancţionăm şi noi, să nu mai cumpărăm produse sau servicii din acel magazin”, a subliniat preşedintele InfoCons.

Vicepreşedintele Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC), Liliana Mincă, a refuzat să comenteze solicitarea asociaţiilor de consumatori şi ne-a îndrumat spre purtătorul de cuvânt al ANPC. Deşi a trecut aproape o lună, nu am primit nicio poziţie oficială a ANPC, în schimb, Liliana Mincă nu conteneşte să facă reclamă partidului a cărei organizaţie o conduce la nivel judeţean.

Reprezentanţii locali ai instituţiilor de control refuză să facă publice numele comercianţilor prinşi în abatere, ascuzându-se în spatele prevederilor legale existente, unele destul de ambigue. „Legea 544 privind accesul liber la informaţii, dacă nu mă înşel, articolul 12, spune foarte clar, la excepţii, că nu se pot da denumirile operatorilor economici verificaţi şi găsiţi cu abatere dacă se aduce atingere intereselor economice, legii concurenţei şi aşa mai departe. Noi luăm măsurile care se impun obligatoriu prin legislaţie specifică, iar dacă se repetă şi acea problemă persistă noi putem merge chiar până la închiderea societăţii”, a declarat Mirel Rogalschi, şeful Comisariatului Judeţean pentru Protecţia Consumatorului (CJPC), în cadrul Comisiei Judeţene pentru Protecţia Consumatorului de la Instituţia Prefectului.

La rândul său, Minodora Vasiliu, şeful Direcţiei Sanitar-Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor (DSVSA), declara că firmele nu se aleg doar cu o amendă şi că inspectorii retrag produsele cu probleme: „În momentul în care dăm o amendă, nu înseamnă că găsim un produs impropriu şi avem ca sancţiune doar o amendă. Nu. Acel produs impropriu este retras. Sub nicio formă nu lăsăm acel produs impropriu la raft ca să aibă de suferit consumatorul”.

Problema apare dacă acel produs impropriu este cumpărat până a fi identificat de organele de control. Din moment ce nu se face public numele magazinului şi a produsului, consumatorul nu are de unde şti că a cumpărat un produs impropriu şi sănătatea lui poate fi pusă în pericol. Apoi, Mirel Rogalschi invoca distorsionarea concurenţei, dar aceasta se produce natural atunci când un comerciant vinde produse improprii consumului.

Trebuie spus că marile lanţuri de magazine fac publice cazurile de produse neconforme şi le dau posibilitatea consumatorilor să-şi recupereze banii. De exemplu, cazurile cu produse de somon infestate cu Listeria de la Carrefour şi Auchan, fulgii de cocos care conţineau conservantul dioxid de sulf nedeclarat pe etichetă retraşi de Lidl, costumul de baie periculos retras de Decathlon sau jucăria periculoasă scoasă de la vânzare de către Kaufland.

Radu Căjvăneanu, reprezentantul Asociaţiei Judeţene a Consumatorilor, arată că este esenţial ca botoşănenii să ştie numele, deoarece aşa nu ar mai cumpăra produse cu probleme. „Consumatorii s-ar putea orienta şi ar putea vedea unde şi cum să cumpere, mai ales dacă amenda nu este contestată este un fel de recunoaştere a acestei fapte”, a spus Căjvăneanu, care susţine că este nevoie de o modificare legislativă în acest sens.

Legislaţia este făcută în acest sens pentru a-i proteja pe controlori, mai ales în cazul când comercianţii demonstrează în instanţă că sunt victimele unor abuzuri. În Europa însă, sunt notorii cazurile, în special din domeniul IT şi financiar, în care instituţiile au dat numele companiilor care au încălcat drepturile consumatorilor. Şi în domeniul alimentar avem exemple, precum produsele gigantului francez Lactalis, infestate cu Salmonella, sau cele cu carnea de cal în care au fost implicate concernele Comigel şi Spanghero.

Deja ai votat!

DONEAZĂ UN ABONAMENT LA MONITORUL!

Nu-ți lăsa părinții, bunicii și prietenii pradă televiziunilor de știri devenite oficine de propagandă și presei cumpărate de partide. Dă-le o șansă să fie informați corect și să facă alegeri în cunoștință de cauză! Fă-le cadou un abonament la Monitorul de Botoșani. Dacă te-ai săturat să îi vezi manipulați și mințiți, completează formularul de mai jos, cu numele și adresa corectă a celui căruia vrei să-i donezi un abonament și noi îi trimitem zilnic ziarul. Abonează-i pe cei dragi la Monitorul și oferă-le o imagine nedeformată a realității. Este cel mai de preț ajutor.

Botoșani
cer fragmentat
2.7 ° C
2.7 °
0.5 °
77 %
3.7kmh
80 %
lun
4 °
mar
4 °
mie
5 °
joi
7 °
vin
3 °

CARICATURA ZILEI

POZA ZILEI

Pentru că nu s-a vândut nici alcool și secțiile s-au mutat, pentru a nu enerva alegătorii, a fost nevoie de indicatoare.

EDITORIAL

Când apare acest text veți ști deja rezultatele preliminarii ale primului tur al alegerilor pentru noul președinte al țării. Cătălin Stoica, reputat profesor universitar...

EPIGRAMA ZILEI

În sfârșit, ceva normal: „Baștanii” de la partid I-au promis că-l pun central La Barça - Real Madrid!   -Dumitru MONACU

HAPPY CINEMA

POLITICĂ EDITORIALĂ

Politica editorială a Monitorului de Botoșani

Monitorul de Botoşani este un cotidian lansat pe 24 iunie 1995, cu distribuţie pe raza judeţului Botoşani. În ultimii ani tot timpul a fost...

ÎN ATENȚIA CITITORILOR

În atenţia cititorilor

Este foarte important pentru redacţia noastră  să ofere cititorilor  posibilitatea de a comunica cu noi  rapid şi uşor. Astfel, pentru: - a ne aduce la...

MONITORUL DE BOTOȘANI – COD DE CONDUITĂ

Codul de conduită al jurnalistului

În prezentul Cod, noţiunea de interes public va fi înţeleasă pornind de la următoarele premise: - Orice chestiune care afectează viaţa comunităţii este de interes...