Sute de botoşăneni din sudul judeţului, nemulţumiţi de starea deplorabilă a drumurilor, în special a axei cunoscută generic sub numele de „drumul strategic”, au mărşăluit dimineaţă spre Botoşani, în cadrul celui mai mare protest din ultimii ani. La ora 11:15, coloana de maşini plecată din Răuseni şi care, pe parcurs a cooptat sute de maşini din localităţile învecinate şi nu numai – Blândeşti, Suliţa, Lunca, Todireni, Hlipiceni, Dângeni, Truşeşti – a intrat în Botoşani. Peste 80 de maşini au ajuns în Piaţa Revoluţiei, în timp ce restul s-au împrăştiat pe străzile adiacente.
„Suntem uitaţi de lume!”
Adunaţi în faţa Palatului Administrativ, protestatarii au început să scandeze împotriva conducerii Consiliului Judeţean (CJ), cerând demisia acesteia, pentru proasta gestionare a drumurilor judeţene. „Suntem uitaţi de lume! Este distrus drumul! Impracticabil! Au ocazia oamenii să moară pe acest drum. Sunt cratere pe şosea de 60 cm adâncime. Este inadmisibil aşa ceva! Anul trecut ne-au minţit că au 74 milioane de euro de la UE şi se apucă de străzi până în toamnă. Acum am înţeles că nu se mai apucă de străzi, că nu s-a prezentat nicio firmă la licitaţie. Nişte mincinoşi ordinari”, a declarat Radu Zaharia, unul dintre protestatari, care a ajuns la protest în scaun cu rotile.
Macaleţi a fugit de protestatari
„Hoţii”, „Demisia”, „M… PSD”, „Iuda, ţi-ai vândut ţara!”, „Aţi cheltuit banii pe prostituate şi maşini de lux” şi „Macaleţi, drumuri din judeţ!/Macaleţi, drumuri din judeţ!”, au fost scandările preferate ale protestatarilor.
Mesajele către preşedintele CJ au fost strigate în van, acesta fugind din calea protestatarilor, deşi, cu o zi mai înainte, admitea că „protestul oamenilor este îndreptăţit, întemeiat”, pentru că „drumul este sub orice critică”. Dacă luni lăsa să se înţeleagă că se va întâlni cu liderii protestatarilor, marţi dimineaţă a plecat „în teren” şi a dat dispoziţie ca locul său să fie ţinut de vicepreşedintele CJ Dorin Birta, care are în atribuţii şi drumurile judeţene.
Trivialităţi şi încărcătură politică
În Piaţa Revoluţiei, protestatarii au venit pregătiţi cu vuvuzele, boxe, staţii de amplificare şi microfoane de la care au strigat trivialităţi la adresa partidului de guvernământ şi a liderilor acestuia, la un moment dat, protestul pentru drumuri, având mai mult o încărcătură politică, decât cea declarată. De altfel, printre protestatari se aflau consilieri şi primari liberali, precum Cătălin Rotundu (Dângeni) şi Radu Livinschi (Dobârceni). Chiar şi organizatorul protestului, Dumitru Cristian Andrioaei, este consilier al Partidului Naţional Democrat, partidul format de foştii membri PPDD, cumătrul lui Dan Diaconescu şi simpatizant ALDE.
Delegaţia protestatarilor primită la discuţii
După câteva zeci de minute de protest, reprezentanţii nemulţumiţilor au fost invitaţi la discuţie cu şefii judeţului, iar atunci s-au creat două tabere: una care dorea să poarte discuţiile în Palatul Administrativ şi o a doua care chema şefii judeţului în mijlocul lor. Câştig de cauză a avut-o prima. Astfel, opt persoane au mers la discuţii, nu fără emoţii, pentru că jandarmii primiseră iniţial ordin ca delegaţia să fie formată doar din şase protestatari. Până la urmă au fost acceptaţi toţi opt, pentru că reprezentau diferite comunităţi locale, iar fiecare avea revendicarea lor. Fiind un grup eterogen, discuţiile cu vicepreşedintele CJ, Dorin Birta, directorul Direcţiei Judeţene de Drumuri şi Poduri (DJDP) Botoşani, Cătălin Gheorghian, şi prefectul Dan Şlincu au fost dominate de haos, fiecare dorind să afle cât de repede se rezolvă situaţia la el în sat, iar unii acuzând conducerea judeţului de minciună.
Plombări promise peste trei săptămâni
În ceea ce priveşte drumul strategic, vicepreşedintele CJ le-a promis protestatarilor că lucrările de plombare vor începe „în maxim trei săptămâni”, mai exact după Paşti. Problema e că DJDP este încă în procedură de licitaţie pentru întreţinerea drumurilor şi, la momentul actual, nu are firmă care să execute lucrările promise. „Suntem în procedură de licitaţie şi s-a terminat evaluarea tehnică. Săptămâna viitoare vom termina şi evaluarea financiară, după care vom anunţa câştigătorii. Mai sunt zece zile de contestaţii şi vom încheia contractul de întreţinere care ne va permite să acţionăm pe acele drumuri”, a afirmat Cătălin Gheorghian.
Dorin Birta a relatat saga eşuării licitaţiei pentru drumul strategic, dând vina pe celebra Ordonanţă 114 a guvernului PSD, partid din care face şi el parte, care a mărit salariul minim în domeniul construcțiilor la 3.000 de lei.
Vicepreşedintele CJ a mai spus că proiectul a fost reevaluat, ceea ce însemnă un plus de 53 de milioane de lei (n.r. – peste 11 milioane de euro), şi, după ce-şi va da acordul Ministerul Fondurilor Europene, acesta va fi scos din nou la licitaţie. El a respins ipoteza că termenul pentru depunerea ofertelor ar fi fost prea scurt, susţinând că principala problemă a fost Ordonanţa 114, care a adus la o creştere a costurilor pentru constructori.
Delegaţii protestatarilor au revenit în piaţă unde nu au fost deloc bine primiţi de colegii lor, care le-au reproşat că s-au dus la discuţii cu şefii judeţului şi s-au lăsat „păcăliţi” şi de această dată. Tensiunile dintre protestatari au făcut ca acţiunea să se spargă, rând pe rând, înainte de ora 14:00, când era programat să se termine mitingul, aceştia părăsind Piaţa Revoluţiei şi plecând spre casele lor.
Licitaţie eşuată la sfârşitul lui martie
Licitaţia pentru drumul strategic a eşuat pe 27 martie, din cauză că niciun ofertant nu a depus documentaţia, deşi foarte mulţi au cerut clarificări. Timp de mai bine de un an, drumul strategic din judeţ a fost blocat de proceduri birocratice, fiind necesare mai multe avize, unele dintre ele chiar de la instituţii ale statului. Valoarea estimată a contractului pentru drumul strategic a fost iniţial de 254.036.553,75 lei fără TVA. Acum ea se va apropia de 310 milioane de lei.
Obiectivul de investiţii prevede modernizarea a 106,265 kilometri de drumuri judeţene din judeţele Botoşani şi Iaşi, reabilitarea a nouă poduri existente, construirea a trei poduri noi, amenajarea a cinci treceri la nivel cu calea ferată. Prin acest proiect vor fi modernizate patru tronsoane de drum judeţean situate pe teritoriul judeţului Botoşani – DJ 282 H (limită judeţ Iaşi-Rediu-Răuseni-Călăraşi), DJ 282 (Răuseni-Todireni-Albeşti-Truşeşti-Dângeni-Hăneşti), DJ 297 (DN 29D-Blândeşti-Suliţa-Lunca-Todireni) şi DJ 294 (Dângeni-Mihălăşeni) – precum şi cel situat pe teritoriul Judeţului Iaşi-DJ 282 H (Şipote-limită judeţ Botoşani).
Deşi drumul este împărţit în cinci sectoare, el nu poate fi scos la licitaţie pe loturi. „Nu ne dă voie ADR Nord-Est să-l scoatem pe loturi. Noi am încercat şi chiar am făcut devize pe loturi, dar ni s-a spus că lucrările de dirigentare şi supraveghere a lucrărilor trebuie făcute unitar, aşa că am fost nevoiţi să le scoatem la licitaţie într-un singur lot”, a explicat Dorin Birta.