Dacă nu pot schimba mentalitatea oamenilor, exasperaţi de prezentările nejustificate la UPU, guvernanţii schimbă legea. Doar cazurile grave vor avea, cu adevărat, prioritate la urgenţe. Un ordin de ministru schimbă regulile. Altfel, la unităţile de primiri urgenţe ale spitalelor, aşteptarea pentru o consultaţie va dura între o oră şi patru ore, timpii legali dublându-se, practic.
Aşa cum Monitorul de Botoşani a scris de nenumărate ori, zecile de pacienţi care vin zilnic şi aglomerează Unitatea de Primiri Urgenţe (UPU) au dus la o modificare a legii. Mulţi botoşăneni aglomerează UPU, în loc să meargă la medicul de familie. Potrivit reprezentanţilor Ministerului Sănătăţii, anul trecut, au fost cinci milioane de apeluri la 112, prin care a fost cerută intervenţia medicilor, iar jumătate dintre cazuri nu reprezentau urgenţe. “Un telefon abuziv poate ucide! Când dai un telefon şi spui a căzut şi este inconştient şi te duci acolo şi găseşti persoana că stă şi te aşteată, uneori chiar şi cu bagajele că vrea să meargă la spital şi dincolo avem un alt caz care într-adevăr este grav şi ajungem la el mai târziu înseamnă că cineva a comis o crimă aici”, a spus medicul Raed Arafat, coordonatorul Departamentului pentru Situaţii de Urgenţă.
Potrivit directorului Serviciului de Telecomunicații Speciale, cei care preiau apelurile 112, durata convorbirilor nonurgente, cumulate la nivel naţional a fost în anul trecut de 60 de ore zilnic adică echivalentul însumat a unei durate de doi ani şi jumătate de convorbiri care nu aduc valoare urgenţei reale.
Ministrul Sănătăţii a emis în aceste zile un ordin prin care cresc timpii de aşteptare la UPU în funcţie de gravitatea afecţiunii cu care pacientul se prezintă. Codul roşu este folosit în cazul pacienţilor în stare gravă, cel galben în cazul bolnavilor a căror stare se poate agrava dintr-un moment în altul, codul verde este pentru urgenţele minore, iar albastru şi alb, în cazul celor care nu reprezintă urgenţe.
Astfel, în cazul pacienţilor de cod roşu nu se schimbă nimic, consultarea de către medic se va face imediat, în schimb în cazul pacienţilor de cod galben consultarea de către medic se va face în maximum 15 minute. În cazul pacienţilor de cod verde, albastru sau alb timpii se dublează, de la 30, 60 şi 120 de minute, la 60, 120 şi 240 de minute. Anul trecut la Botoşani pacienţii cu coduri verde, albastru şi alb au însemnat aproape două treimi din totalul de prezentări.
Măsurile luate de minister sunt în parte unele care să vină să ajute cadrele medicale, însă, spun acestea, nu vor rezolva problema în adevărata ei esenţă. Asta pentru că pacienţii vor continua să vină la spital cu tot felul de probleme mai mult sau mai puţin închipuite, ocupând spaţiu şi resurse medicale şi umane.
Medicii cred că oamenii nu se vor opri din cauza faptului că li se va spue că au mai mult de aşteptat şi vor continua să vină la Urgenţe. Practic, problemele reale, ca lipsa de personal şi lipsa unei legislaţii bine puse la punct pentr cei ce consumă inutil resursele UPU-SMURD şi ale Ambulanţei vor face ca problema să persiste. “Dacă nu îl pedepseşti cu nimic pentru că el vine la urgenţe că îl doare o unghie de acum un an, tot degeaba cred că e. Aceste măsuri sunt luate, în primul rând, să se rezolve o serie de aspecte legale, pentru că lumea aştepta prea mult şi apoi făcea scandal sau plângere că au fost depăşiţi timpii prevăzuţi de lege. Dar aglomeraţia va rămâne, pentru că personalul este tot insuficient”, a spus un medic din cadrul Spitalului Judeţean Mavromati.