La nicio lună de la vizita ministrului Transporturilor la Botoşani, Răzvan Cuc, în care acesta critica dur şi-l ameninţa pe concesionarul sectorului de linie ferată Dorohoi – Iaşi cu rezilierea contractului, acesta a schimbat optica în răspunsul pe care l-a dat unei interpelări făcute de senatorul PNL, Costel Şoptică.
„La măsurătorile cu tiparul, efectuate cu ocazia reviziilor, nu s-au constat deficienţe care să pună în pericol siguranţa circulaţiei… În luna noiembrie 2018 s-au verificat şinele din cale, între 0+380 km / 15+000 km şi s-a constatat că nu sunt şine defecte în cale”, se arată în răspunsul trimis senatorului botoşănean şi semnat de ministrul Răzvan Cuc. Neregulile sunt indicate sunt minore în raport cu imaginile care circulă pe internet şi care arată o linie deformată crunt, de genul „uzură laterală de max. 10 mm”, „uzură verticală de max. 2 mm” sau „nevopsirea podurilor la timp”, dar că în 2012 „operatorul RC-CF Trans, prin lucrări proprii, a sporit viteza de circulaţie a trenurilor între staţiile Dîngeni – Dorohoi, de la 50 km/h la 80 km/h”.
Totuşi, răspunsul trimis senatorului botoşănean conţine şi menţiunea că membrii conducerii „SC RC-CF Trans SRL Braşov (firmă aparţinând grupului Regiotrans) va fi convocată în vederea stabilirii unui program concret de remediere a neconformităţilor în ceea ce priveşte exploatarea liniei”.
Cuc a avut altă poziţie la Botoşani
La întâlnirea primarilor şi parlamentarilor botoşăneni, de pe 7 martie, ministrul Cuc a adus în discuţie şi situaţia liniei ferate Dorohoi – Iaşi. „Acest operator concesionar de pe structura feroviară ne-a dat ca şi elemente tehnice că se poate circula pe acel tronson cu 80 de kilometri la oră. Aşa ne-a spus! Eu i-am spus: «Domnule director (n.r. – Radu Pipa, directorul CFR Infrastructură), uitaţi cum facem, dacă circulăm cu 80 de kilometri pe acel tronson, eu nu mai merg nici la Prefectură astăzi să ţin conferinţa de presă şi mergem pe tronsonul ală». Înseamnă că, fie pozele mint, fie că operatorul ne minte pe noi”, declara ministrul Cuc.
Acesta le-a trasat oficialilor de la CFR sarcina de a solicita concesionarului acestui sector feroviar să intervină şi să facă lucrările asumate, altminteri să i se rezilieze contractul. „Vreau să văd investiţii în terasament, pentru că am văzut că sunt probleme la terasament destul de mari; modernizarea peroanelor, pentru că am văzut în acel material că erau oameni de pe peron care se plângeau de anumite probleme vis-à-vis de accesul de pe peron; partea de curăţenie, care e o chestie de omenie şi pe care trebuie să o facă. Ori îşi fac treaba serios, ori reziliem contractul. Nu stau să ne rugăm. Imaginile sunt mult mai mult decât elocvente”, a replicat Cuc.
Legăturile operatorului feroviar cu Dragnea, trecute sub tăcere
Subiectul a fost reluat şi în conferinţa de presă ce a urmat întâlnirii. Întrebat dacă îşi menţine declaraţia privind rezilierea contractului concesionarului în condiţiile în care acesta este o firmă din grupul Regiotrans, şi care a aparţinut unui apropiat al lui Liviu Dragnea, Costel Comana, omul de afaceri care s-a sinucis în 2015, în timpul unui zbor către Costa Rica, şi despre care presa centrală a scris că a intermediat afacerile liderului PSD din Brazilia şi care ar fi cumpărat mai multe proprietăţi imobiliare de la acesta, Răzvan Cuc a declarat: „Ştiu care este firma. Am spus că nu mă interesează denumirea firmei, nu mă interesează cine are firma, ci trebuie să rezolve problema. Dumneavoastră vorbiţi de nişte supoziţii, de nişte articole apărute în presă”.
Un raport al inspectorilor antifraudă din cadrul Fiscului, ieşit la iveală în urmă cu un an, dezvăluie că milionarul Costel Comana, cel care la sfârşitul lunii februarie 2015 a fost găsit mort într-un avion cu destinaţia Costa Rica, a transferat banii din firma Regiotrans către alte societăţi pe care le controla sau către propriile conturi. În esenţă era vorba de bani pe care Regiotrans îi încasa de la statul român, în baza unor subvenţii pentru transportul public de călători, şi care trebuiau investiţi în dezvoltarea infrastructurii feroviare.
O anchetă jurnalistică publicată de Rise Project sugera că preşedintele PSD, Liviu Dragnea, şi-ar fi consolidat influenţa, folosindu-se de un cerc restrâns de oameni de încredere, care, de peste zece ani, s-ar întâlni în secret în Brazilia şi cu care ar face afaceri. Din acest cerc ar fi făcut parte şi milionarul Costel Comana, fost coleg de facultate al lui Liviu Dragnea. Tot, potrivit Rise Project, Comana a achiziţionat şase proprietăţi de la Liviu Dragnea, amplasate în Teleorman, la mare, la munte şi în lunca Dunării.