Ciprian MITOCEANU
scriitor
Pe la jumătatea lunii ianuarie, poliţiştii de la Serviciul Rutier declanşau, cu surle şi trâmbiţe, o amplă acţiune de verificare în şcolile de şoferi din judeţ. Un control amplu, ce viza toate şcolile de şoferi, şi care se anunţa a fi cât se poate de serios, pentru că nu se mai putea altfel…
Prea multe incidente în trafic, prea multe accidente grave… Aşa că până şi cei de la Serviciul Rutier s-au gândit că e rostul de ceva verificări care să dea bine la categoria de activitate „am făcut şi noi ceva”. Circulaţia din Botoşani a luat-o razna? Adevărat, dar am făcut şi noi ceva împotriva fenomenului, n-am stat cu mâinile în sân. Vedeţi ce verificări ample am făcut? Nimeni nu ne-a scăpat…
Unul dintre motivele invocate pentru „amplul control” era legat de numărul mare de aspiranţi la carnetul de conducere veniţi din alte judeţe. Cică astfel de amatori de permise auto îngreunau activitatea instituţiei şi erau suspect de mulţi. Ba chiar comisarul Marian Ciornea a ţinut să precizeze că unul dintre candidaţi avea viză de flotant chiar la domiciliul instructorului, ceea ce i se părea foarte suspect.
Suspect mi s-a părut şi mie, ba chiar mai mult decât suspect. Mi s-a părut mai mult decât suspect pentru că în cazul candidaţilor din alte judeţe răspunsul este la vedere, numai cine nu vrea să-l vadă nu-l vede şi caută explicaţii în altă parte. Să ne amintim de cazul fabricii de permise de la Piteşti, o afacere ce a funcţionat ani de zile şi care a umplut şoselele patriei de şoferi analfabeţi. Analfabeţi la modul cel mai propriu…
Acum vreo cinci ani Curtea Supremă de Justiţie a condamnat douăzeci şi opt de persoane, inclusiv pe fostul şef al Serviciului de Permise Auto şi pe adjunctul său. În instanţă aceştia au susţinut că sunt nevinovaţi şi că doar au executat ordinele primite de sus. Mai sus nu s-a ajuns cu condamnările dar, după ceva timp, fabrica de permise a fost redeschisă. Şi acolo se vorbea de prea mulţi candidaţi veniţi din alte judeţe.
Cine este de vină pentru situaţia în care într-un judeţ se adună suspect de mulţi doritori de permis auto de pe toate meleagurile patriei? E vina instructorilor auto? Au şi ei partea lor de vină; niciun mecanism nu funcţionează „ca uns” dacă nu se învârt toate rotiţele. Totuşi, nu instructorii auto îi promovează pe candidaţi. De treaba asta se ocupă examinatorii. Pentru un examinator dispus să cadă la pace se mută unii în judeţul nostru, nu pentru că au prins drag de Botoşani sau de instructorii de pe meleagurile astea. Cât despre a face şcoala de şoferi prin hârtoape şi cratere, ce să mai vorbim… O reală plăcere să schimbi viteza din doi în doi metri.
Cu ani în urmă am trecut şi eu prin şcoala de şoferi. La examen am picat pe mâna unui personaj celebru în anii ’90, spaima tuturor şoferilor. M-a şi picat; era de aşteptat având în vedere notorietatea de care se bucura. Instructorul şi-a permis să întrebe de ce anume s-a întâmplat asta. „Fiindcă aşa am vrut eu”. Mda, aşa a vrut muşchii lui, poţi să-i spui ceva? Nici măcar nu am fost singur; în concordanţă cu celebritatea personajului. Asta nu l-a împiedicat ca, după vreo jumătate de oră, să-l declare admis pe un tip care a oprit motorul camionului în intersecţie, a încălecat bordura în vreo trei rânduri, a dat cu spatele – tot în intersecţie – şi dacă nu se puneau pe claxonat cei din spatele lui cred că se lăsa cu o Dacie zdrobită. Explicaţia? Se găsea în chiverniseala individului.
Am aşteptat cu interes concluziile amplului control. N-am mai auzit nimic în presă. Ceea ce a pornit la drum cu surle şi trâmbiţe s-a pierdut după primul pas, dacă a fost făcut şi acesta. Probabil şefii Poliţiei au aflat răspunsul şi nu le-a plăcut. Acelaşi răspuns ca în cazul unei întrebări mai vechi, atunci când şefii Poliţiei căutau răspunsul la întrebarea cine-i instruieşte pe cei care fac ravagii pe drumurile publice. În opinia lor, tot instructorii auto erau vinovaţi, deşi eu unul nu am văzut nicio maşină “Şcoală” gonind cu suta de kilometri prin oraş sau depăşind pe trecerea de pietoni ori făcând alte manevre ce pun în pericol participanţii la trafic.
Desigur, în curtea celor de la Permise Auto e totul în regulă. Aşa cum a fost întotdeauna. Şi la Piteşti lucrurile au revenit, încetul cu încetul, pe făgaşul deja cunoscut. De unde se poate trage concluzia că, dacă s-a aflat ceva, nu s-au luat niciun fel de măsuri.