spot_img
luni, noiembrie 25, 2024
HomeEditorialCu un drum toţi ne sunteţi datori

Cu un drum toţi ne sunteţi datori

Marius ILINCARU
jurnalist

DONEAZĂ UN ABONAMENT LA MONITORUL!

Nu-ți lăsa părinții, bunicii și prietenii pradă televiziunilor de știri devenite oficine de propagandă și presei cumpărate de partide. Dă-le o șansă să fie informați corect și să facă alegeri în cunoștință de cauză! Fă-le cadou un abonament la Monitorul de Botoșani. Dacă te-ai săturat să îi vezi manipulați și mințiți, completează formularul de mai jos, cu numele și adresa corectă a celui căruia vrei să-i donezi un abonament și noi îi trimitem zilnic ziarul. Abonează-i pe cei dragi la Monitorul și oferă-le o imagine nedeformată a realității. Este cel mai de preț ajutor.

România are în funcţie peste 45 de mii de politicieni, de la consilierii locali, până la preşedintele ţării. Dacă mai adăugăm şi sinecurile politice, numărul devine de-a dreptul ameţitor, aşa că am decis ca în exerciţiul pe care vi-l voi propune mai jos să mă opresc doar la aleşi şi miniştri, pentru că de ei depinde cel mai mult soarta noastră.
Revenim, deci, România are în funcţie 45.212 aleşi şi miniştri (consilieri locali, consilieri judeţeni, primari, parlamentari, miniştri, europarlamentari şi preşedintele). E drept, unii aleşi sunt şi miniştri în acelaşi timp, dar au rol de decizie dublu, aşa că vor figura de două ori în calcul.
Pe de altă parte, în ţară sunt puţin peste 86 de mii de kilometri de drumuri publice. Aici sunt incluse toate, de la drumurile comunale până la cei 806 kilometri de autostradă.
Prima concluzie care se poate desprinde este că totalul kilometrilor de autostradă din România reprezintă mai puţin de 1% din cel al reţelei rutiere. E mult prea puţin pentru o ţară din Uniunea Europeană, pentru o ţară care se vrea civilizată, dar asta o ştim cu toţii.
O a doua concluzie, care nu transpiră din aceste statistici, dar pe care o putem trage după primul drum pe care-l facem în orice colţ al ţării, dar în special la noi, în Moldova, e că şi celelalte drumuri sunt varză, ca să mă exprim aşa, mai plastic. Zici că sunt o felie de şvaiţer întinsă pe suprafaţa ţării. Cu greu poţi găsi un drum decent. Şi atunci ce e de făcut?
Lăsând la o parte faptul că drumurile sunt, declarativ, principalul obiectiv al politicienilor, indiferent de culoarea politică, o soluţie ar putea-o reprezenta „adoptarea” de către fiecare dintre aleşi a câte doi kilometri de drum, indiferent de categoria din care fac parte. După patru ani de mandat, respectivul să vină în faţa electoratului şi să explice în ce stare e sectorul său de drum. Să spună de ce nu a reuşit să-l asfalteze sau de ce este găurit ca după bombardament. Doar aşa mai cred că-i vom putea responsabiliza pe politicieni, altminteri ei vor continua să se ascundă după pulpana partidului, să dea vina pe oricine altcineva decât să-şi asume vreo responsabilitate.
Venind acum la cazul Botoşani, situaţia de la drumuri nu se va îndrepta prea repede. Din 650 de kilometri de drumuri judeţene, 70% sunt într-o stare mediocră sau foarte proastă şi asta după statisticile prezentate de către Consiliul Judeţean, realitatea de pe teren, cea percepută de şoferi, este mult, mult mai dură.
Drumul strategic putea să mai îndrepte un pic din lucruri, pentru că era vorba de vreo 106 kilometri, dar nu a fost să fie. Politic, anularea licitaţiei poate fi comentată în fel şi chip, însă realitatea s-ar putea să fie una dură. Mediul economic neprietenos cu oamenii de afaceri din ultima perioadă a făcut ca numărul asfaltatorilor şi al constructorilor mari să scadă drastic. Pare ciudat, dar curând vom ajunge în situaţia în care politicienii se vor trezi şi vor pune accent pe infrastructură, dar va fi prea târziu. Pentru că nu vor mai exista firme mari în ţară care să poată să-şi asume lucrări de anvergură şi, din păcate, nici români care să muncească la drumuri sau, mai grav, pentru care să se facă drumuri. Politicienii au reuşit să bage România într-un colţ din care cu greu o mai poate scoate cineva şi ar fi bine să conştientizeze că ne sunt datori cu un drum, măcar cu doi kilometri pe cap de ales. Dacă nu o fac repede s-ar putea să fie prea târziu, pentru că am întâlnit chiar şi jandarmi şi alte categorii de bugetari, plătiţi bine, care vor să emigreze. Şi ghiciţi din ce motiv: pentru că s-au săturat să-şi tot rupă maşinile-n gropi şi vor şi ei drumuri decente măcar, dacă bune nu se pot face.

Deja ai votat!

DONEAZĂ UN ABONAMENT LA MONITORUL!

Nu-ți lăsa părinții, bunicii și prietenii pradă televiziunilor de știri devenite oficine de propagandă și presei cumpărate de partide. Dă-le o șansă să fie informați corect și să facă alegeri în cunoștință de cauză! Fă-le cadou un abonament la Monitorul de Botoșani. Dacă te-ai săturat să îi vezi manipulați și mințiți, completează formularul de mai jos, cu numele și adresa corectă a celui căruia vrei să-i donezi un abonament și noi îi trimitem zilnic ziarul. Abonează-i pe cei dragi la Monitorul și oferă-le o imagine nedeformată a realității. Este cel mai de preț ajutor.

Botoșani
cer acoperit de nori
-2.1 ° C
0.6 °
-2.3 °
90 %
2.6kmh
93 %
lun
4 °
mar
4 °
mie
5 °
joi
7 °
vin
4 °

CARICATURA ZILEI

POZA ZILEI

Pentru că nu s-a vândut nici alcool și secțiile s-au mutat, pentru a nu enerva alegătorii, a fost nevoie de indicatoare.

EDITORIAL

Când apare acest text veți ști deja rezultatele preliminarii ale primului tur al alegerilor pentru noul președinte al țării. Cătălin Stoica, reputat profesor universitar...

EPIGRAMA ZILEI

În sfârșit, ceva normal: „Baștanii” de la partid I-au promis că-l pun central La Barça - Real Madrid!   -Dumitru MONACU

HAPPY CINEMA

POLITICĂ EDITORIALĂ

Politica editorială a Monitorului de Botoșani

Monitorul de Botoşani este un cotidian lansat pe 24 iunie 1995, cu distribuţie pe raza judeţului Botoşani. În ultimii ani tot timpul a fost...

ÎN ATENȚIA CITITORILOR

În atenţia cititorilor

Este foarte important pentru redacţia noastră  să ofere cititorilor  posibilitatea de a comunica cu noi  rapid şi uşor. Astfel, pentru: - a ne aduce la...

MONITORUL DE BOTOȘANI – COD DE CONDUITĂ

Codul de conduită al jurnalistului

În prezentul Cod, noţiunea de interes public va fi înţeleasă pornind de la următoarele premise: - Orice chestiune care afectează viaţa comunităţii este de interes...