Consiliului Judeţean (CJ) Botoşani a împărţit vineri banii pentru drumuri şi o parte dintre veniturile alocate comunelor pentru acest an. După ce joi, preşedintele CJ Botoşani, Costică Macaleţi, i-a informat pe primarii din judeţ asupra modului cum vor fi împărţiţi în acest an banii primiţi de la guvern pentru întreţinerea drumurilor judeţene şi comunale. La fel ca anul trecut, în acest an s-au alocat pentru drumurile comunale 30% din sumă, în timp ce judeţele vecine, potrivit lui Costică Macaleţi, au decis ca procentul ce le revin comunelor să fie cu zece procente mai mic.
Astfel, anul acesta au fost repartizaţi judeţului 20,8 milioane lei (n.r. – aproximativ 4,5 milioane de euro) pentru infrastructura rutieră, din care 14,5 milioane lei (n.r. – aproximativ trei milioane de euro) vor merge către drumurile judeţene şi diferenţa, 6,3 milioane lei (n.r. – 1,5 milioane de euro), va fi împărţită între toate primăriile din judeţ pentru drumurile comunale. Din aceşti bani vor trebui asigurate întreţinerea drumurilor, marcajul lor şi deszăpezirea.
Dacă ţinem cont de faptul că standardul de cost pentru modernizarea unui kilometru de drum judeţean este de 330.000 de euro, iar la ultimele licitaţii un kilometru de drum modernizat a ajuns să coste între 350.000 şi 380.000 de euro, în funcţie de lucrările adiacente – rigole, consolidări, poduri, etc – putem trage concluzia că nu se vor efectua la drumurile judeţene decât plombări şi covoare într-un strat subţire de asfalt.
Prăjeni – Plugari, o prioritate
Preşedintele CJ a anunţat şi care sunt priorităţile instituţiei pe care o conduce pentru acest an în domeniul drumurilor: „Începem cu Flămânzi – Prăjeni – limită de judeţ Iaşi, un drum pe care noi l-am avut în litigiu şi dorim să-l reabilităm anul acesta. Limită de judeţ – Joldeşti – Vorona – limită de judeţ cu Suceava, zona spre Vorona avem o porţiune, Dorohoi spre Pomârla e o zonă deteriorată. Apoi, spre Dumeni până la Mileanca vom turna covor asfaltic, iar diferenţa până la Darabani vom plomba şi vom turna covor asfaltic anul viitor. Avem porţiuni la Vorniceni spre Cordăreni şi Vorniceni spre Săveni, patru-cinci kilometri câţi sunt acolo”.
Jumătate din banii pentru drumuri judeţene, aproximativ 7,5 milioane de lei, vor fi înghiţiţi de reabilitarea drumului Flămânzi – Prăjeni – Plugari. „Acolo mai sunt lucrări de fundaţie, mai sunt lucrări de altă natură până la covorul asfaltic. Nu putem turna covor asfaltic pe suprafeţele existente acolo. Trebuie intervenit la fundaţia drumului. Apoi avem alunecările de teren de la pod (n.r. – podul din Prăjeni). Sunt lucruri separate pe care, sperăm noi, să le rezolvăm cât mai repede”, declara recent vicepreşedintele CJ, Dorin Birta, adăugând că pe acel sector de drum se va turna covor asfaltic în două straturi.
Fără firmă la întreţinere, lucrările vor începe la vară
Costică Macaleţi le-a transmis primarilor că Big Conf a denunţat contractul de întreţinerea a drumurilor şi că Direcţia Judeţeană de Drumuri şi Poduri (DJDP) a scos din nou la licitaţie acest serviciu şi că speră ca la sfârşitul lunii să existe un nou contract, lucru care este imposibil. De ce?
Pentru că procedura de licitaţie a DJDP se va întinde cel puţin şi în luna aprilie, dacă nu şi în mai. Termenul limită până la care drumari sunt aşteptaţi să depună ofertele este vineri, 29 martie, ora 15:00. De lunea viitoare, 1 aprilie, va curge perioada de evaluare care poate dura mai mult de 30 de zile, în funcţie de numărul de ofertanţi şi de modul în care au răspuns aceştia cerinţelor din caietul de sarcini. În plus, există pericolul apariţiei unor contestaţii sau chiar, pe modelul Târgu Frumos – Botoşani, a anulării licitaţiei pe motiv că ofertanţii nu au respectat caietul de sarcini. Până vineri seară, potrivit site-ului de licitaţii publice, specialiştii de la DJDP au oferit şase răspunsuri de clarificări potenţialilor ofertanţi.
Astfel, este greu de crezut că se va putea încheia un contract şi că se va ajunge la începerea lucrărilor la drumuri mai repede de începutul verii.
Sume ridicole pentru comune
Sumele primite de comune sunt mai mult decât ridicole, fiind, în general, de ordinul a câtorva zeci de mii de lei (n.r. – sute de milioane de lei vechi) pentru fiecare unitate administrativă, oscilând cu mici excepţii între 20.000 şi 100.000 de lei.
„Nu s-a mai pus criteriul lungimii drumurilor şi nici a viabilităţii drumurilor, dar ca să avem totuşi un reper, noi am ţinut cont de acest lucru. Sumele sunt mai mari decât cele de anul trecut, nu îndestulătoare, cum nu sunt nici la judeţ suficiente sume pentru a pune în stare bună drumurile şi chiar dacă am avea bani am duce lipsă de forţă de muncă în acest sens”, a menţionat Macaleţi.
Sorescu: „Cine-mparte, parte-şi face”
În timpul şedinţei de vineri a CJ Botoşani, liberalii, prin vocea consilierului Gheorghe Sorescu, au ridicat problema sumelor mici alocate comunelor, mai ales în contextul în care aceste drumuri sunt distruse după sezonul rece. „Într-adevăr suma care se propune a fi repartizată anul acesta este mai mare decât cea de anul trecut, dar, cel puţin două considerente, ea, în realitate va fi insuficientă. O primă constatare ar fi că starea actuală a drumurilor este dezastruoasă şi atunci suma este de departe insuficientă. Iar a doua constatare este că dacă luăm în calcul creşterile care au fost în ultimul an (n.r. – salarii şi preţul bitumului), în realitate suma este mult mai mică”, a declarat Sorescu, care l-a acuzat pe preşedintele CJ că „cine-mparte, parte-şi face”. „Repartizarea pe care aţi făcut-o dumeavoastră este una subiectivă, ca să nu zic că este una partinică. Şi vă dau un exemplu, Ştefăneştiul primeşte 20.000, Dimăcheniul 350.000, Drăguşeniul 200.000, Vlădeniul 300.000. Cine-mparte, parte-şi face”, a spus Sorescu făcând referire la faptul că Vlădeniul, comuna natală a lui Costică Macaleţi, primeşte una dintre cele mai generoase sume.
La vot, consilierii liberali s-au opus, dar hotărârea a trecut având girul social-democraţilor. Cum situaţia era previzibilă PNL a anunţat anterior că nu depune amendamente.
Macaleţi respinge acuzaţiile
„La Dimăcheni este o greşeală a vechii administraţii, pe care eu nu dau vina. Noi facem drum acolo prin PNDL II, Corlăteni – Dimăcheni, şi acolo rămân 300 de metri, ca la proşti, neasfaltaţi. Nu sunt ai noştri şi nu o putem asfalta, iar el (n.r. – primarul de Dimăcheni) nu are bani. I-am dat cei 350.000 de lei să asfalteze acolo”, a spus preşedintele CJ. Acesta a respins acuzaţiile că şi-a favorizat comuna natală: „Vlădeniul este în aceeaşi situaţie să racordeze un drum judeţean spre satul Mândreşti. Nu are nicio legătură cu faptul că eu sunt din zonă. Dacă asfaltam la mine spre sat puteam fi acuzat, dar mă delimitez de asemenea acuzaţii, pentru că eu nu stau acolo, stau nişte cetăţeni, «bortari» li se spune”. Costică Macaleţi susţine că o situaţie similară este şi la Drăguşeni, unde trebuie racordată localitatea Scutari de Mileanca.