Guvernarea PSD-ALDE au trecut finanţarea Autostrăzii „Unirii” (Ungheni – Iaşi – Târgu Neamţ – Târgu Mureş) la şi altele. În bugetul pentru acest an sunt prinse sume doar pentru „completarea studiilor de fezabilitate”, adică vor fi alocate credite bugetare în valoare de 9,3 milioane lei şi credite de angajament – ce reprezintă, practic, promisiuni de finanţare – în valoare de 37,38 milioane lei. Şi asta în condiţiile în care Parlamentul României a votat o lege prin care statul trebuie să finalizeze construcţia Autostrăzii „Unirii” până la finele anului 2022.
Chiar dacă aceste sume vor fi prinse într-o filă separată de buget, opoziţia este nemulţumită şi cere mai mult pentru autostrada care ar elimina condamnarea la sărăciei a Moldovei. Liberalii botoşăneni au declanşat o campanie de strângere de semnături pentru susţinerea proiectelor de investiţii în infrastructură, mai exact pentru drumul Botoşani – Târgu Frumos şi Autostrada „Unirii”. Ei au amplasat un cort în zona Pieţei Mari (în faţă la Casa Cărţii) şi unul pe Pietonalul Unirii şi solicită botoşănenilor să semneze cele două petiţii. „Fie că sunteţi viitori studenţi, cu destinaţii academice Iaşi, Bucureşti, Cluj, Târgu Mureş, pentru că drumul ăsta duce cam spre toate direcţiile ieşirii noastre din Moldova, fie că sunteţi părinţi de studenţi sau foşti studenţi, risipiţi prin ţară, semnaţi petiţia! Suntem acolo între 10:00-13:00”, a scris pe contul său de Facebook, profesorul Daniel Botezatu, consilier local şi membru al Biroului Permanent al PNL Botoşani.
Costul Autostrăzii „Unirii” este estimat la aproximativ nouă miliarde de euro. La finalul, anului trecut, Comisia Europeană a modificat Programul Operaţional Infrastructură Mare (POIM), prin care vor fi alocate mai multe fonduri europene pentru proiecte de importanţă. „Concret, prin această decizie, rata de cofinanţare europeană creşte de la 75% la 85% pentru proiectele privind dezvoltarea reţelei transeuropene de transport (TEN-T), a celei de metrou, precum şi a celor de transport multimodal”, se menţiona într-un comunicat de presă al Comisiei Europene. În aceste condiţii, dacă s-ar accesa fonduri europene pentru Autostrada „Unirii”, contribuţia României ar fi doar de 1,35 miliarde euro, în timp ce 7,65 de miliarde de euro ar veni de la UE.