Numărul maşinilor din judeţul Botoşani creşte într-un ritm fără precedent. Cel puţin aşa reiese din datele prezentate de către Prefectura Botoşani.
Parcul auto judeţean se apropie cu paşi rapizi de pragul de 100.000 de vehicule, la sfârşitul anului trecut acesta numărând 98.070 de maşini. Numai anul trecut, parcul auto a crescut 10%, în circulaţie fiind cu aproape 10.000 de maşini (9.694) mai multe decât în 2017. Acest lucru s-a datorat mai mult importului masiv de maşini second hand, favorizat de eliminarea taxelor auto, şi mai puţin maşinilor noi, care, în ansamblu, au fost preferate mai mult de agenţii economici.
Anul trecut au fost înmatriculate 20.334 de autovehicule, dar, în acelaşi timp, au fost radiate din circulaţie 10.640 de maşini, de unde a rezultat şi sporul de 10% al parcului auto judeţean.
Ritmul de înmatriculări pare să se menţină ridicat şi în acest an, dacă ţinem cont că pentru a te programa online la înmatriculare nu mai sunt date disponibile decât la jumătatea lunii martie.
La nivelul întregii ţări, potrivit datelor Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA), în 2018 s-au vândut 187.276 de autovehicule, cu 19,6% mai mult decât în 2017, „acesta fiind şi cel mai mare volum anual al vânzărilor de automobile din ultimii 10 ani, dar mult sub volumul înregistrat înainte de criza economică din anul 2009”.
În ceea ce priveşte maşinile second hand, în 2018 s-au vândut 473.616 unităţi, cu 9,1% mai puţine decât în 2017. „Ar mai fi de remarcat, însă, o oarecare îmbunătăţire a vârstei autoturismelor rulate importate, ca urmare a creşterii volumului pe segmentul de vârstă sub şapte ani, (cele care au un nivel de emisii poluante mai redus) şi scăderi pe segmentul celor peste 12 ani (foarte poluante). Cu toate acestea, numărul autoturismelor rulate mai vechi de 12 ani (cu emisii poluante ridicate, respectiv mai vechi de Euro3 inclusiv), reprezintă circa 42,4%, fapt care contribuie la menţinerea unui nivel de poluare ridicat”, mai arată APIA.
Parcul auto din România este, în continuare, „alimentat” cu multe maşini vechi, iar, în condiţiile în care, prin Programul „Rabla” au fost eliminate din parcul auto doar aproximativ 81.000 de maşini, mult mai puţine decât cele cu vârstă mai mare de 12 ani intrate în parcul auto, acesta va rămâne printre cele mai vechi din Europa.
Parcul auto al României are o vârstă medie de aproximativ 16 ani.
Guvernanţii „ne ameninţă” trimestrial cu o nouă taxă auto
Taxele auto au fost eliminate de către guvernarea PSD-ALDE de la 1 februarie 2017 împreună cu celelalte 101 de taxe nefiscale. De atunci, volumul maşinilor second-hand aduse în ţară a crescut constant, iar acest lucru se poate consta cu ochiul liber în oraşe, unde ambuteiajele şi lipsa locurilor de parcare au devenit o normalitate.
Trimestrial, ministrul Mediului, Graţiela Gavrilescu, care este şi vicepremier, iese în câte o conferinţe de presă şi anunţă că taxa va fi reintrodusă peste câteva luni. „Vrem ca poluarea să fie diminuată. Nu ştiu cum va ieşi forma finală a acestei penalităţi pentru maşinile care vor polua şi sper ca, în martie anul viitor, înainte ca bugetul de venituri şi cheltuieli al AFM să fie aprobat, să avem şi o formă finală. Principiul va fi acelaşi, adică «Poluatorul plăteşte!». Amprenta trebuie să fie neapărat carbonul ca emisie”, este declaraţia preferată a Graţielei Gavrilescu.
Taxa auto pentru autovehicule la prima înmatriculare a fost introdusă pentru prima dată la 1 ianuarie 2007, imediat după aderarea României la UE. De atunci ea a suferit mai multe modificări, dar toate variantele ei au fost declarate ilegale de către justiţia europeană, astfel că România trebuie să restituie taxele încasate.